راه دشوار رويال براى رسیدن به الیزه

۰۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ | ۱۶:۱۴ کد : ۹۴ اخبار اصلی
نيکولا سارکوزى که در حال حاضر 31 درصد آراى راى‌دهندگان را در اختيار دارد، احتمالا بخش قابل ملاحظه‌اى از 14 درصد آراى ژان مارى لوپن و دو نامزد دست راستى ديگر دور اول انتخابات را به خود اختصاص خواهد داد.
راه دشوار رويال براى رسیدن به الیزه

نيکولا سارکوزى و سگولن رويال، نامزدهاى جناح‌هاى سياسى راست و چپ فرانسه پس از غلبه بر رقباى خود در دور اول انتخابات رياست‌جمهورى فرانسه، راهى دور دوم انتخابات شدند که دو هفته ديگر و در تاريخ ششم مى برگزار خواهد شد.

نيکولا سارکوزى، نامزد حزب راستگراى او‌ام.‌پ با دستيابى به حدود 31 درصد و سگولن رويال با دستيابى به حدود 26 درصد آراى راى‌دهندگان در دور اول انتخابات به مرحله نهايى انتخابات رياست‌جمهورى فرانسه راه پيدا کردند. در عين حال در جريان دور اول انتخابات، مردم فرانسه با مشارکت 85 درصدى در انتخابات، رکورد جديدى در اين زمينه بر جاى گذاشتند که از سال  1965 تاکنون بى‌سابقه بوده است.

از آن جا که هیچیک از نامزدهای شرکت کننده در این انتخابات به حد نصاب پنجاه درصد از آرا دست نیافت، دور دوم انتخابات با شرکت خانم رویال و آقای سارکوزی روز 6 ماه مه برگزار خواهد شد. فرانسوا بايرو و ژان ماری لوپن دو نامزد ديگر اين انتخابات هم به ترتيب ۱۸ و يازده درصد آرا را به خود اختصاص داده اند.

در پی اعلام خبر حضور آقای سارکوزی در مرحله دوم انتخابات، او در سخنانی در ستاد تبليغاتی خود گفت فرانسه با اين رای تصميم گرفته تا مناظره‌ای واقعی ميان دو طرز فکر سياسی متفاوت به اجرا گذاشته شود. او همچنين از رای دهندگان در مرحله دوم انتخابات خواست تا به رغم نگرش سياسی و طرز فکر خود، به او رای دهند.

سگولن رويال هم با اشاره به حضور او و آقای سارکوزی در دور دوم رای گيری گفت حق انتخاب مشخص تری در پيش روی رای دهندگان در ششم می وجود دارد. به گفته او فرانسويانی که خواستار اصلاحات آرام در کشورشان هستند، در دور دوم به او رای خواهند داد.

نخستين نظرسنجى‌هايى که مورد نتيجه دور دوم انتخابات فرانسه انجام شده است، نشانگر آن است که نيکولا سارکوزى 52 تا 54 درصد آرا و سگولن رويال 46 تا 48 درصد آراى دور دوم انتخابات را به خود اختصاص خواهند داد. در عين حال 14 درصد از مردم نيز هنوز نمى‌دانند که در دور دوم انتخابات به چه کسى راى خواهند داد.

به اين ترتيب در دور دوم انتخابات رياست‌جمهورى فرانسه بر خلاف سال 2002، شاهد تقابل کلاسيک نامزدهاى چپ و راست خواهيم بود. اين در حالى است که فرانسوا بايرو، نامزد حزب ميانه‌روى او.د.اف که در دور اول انتخابات نزديک به 19 درصد آرا را به دست آورد، نقش تعيين‌کننده‌اى در انتخاب رئيس‌جمهور آينده فرانسه خواهد داشت.

نيکولا سارکوزى که در حال حاضر 31 درصد آراى راى‌دهندگان را در اختيار دارد، احتمالا بخش قابل ملاحظه‌اى از 14 درصد آراى ژان مارى لوپن و دو نامزد دست راستى ديگر دور اول انتخابات را به خود اختصاص خواهد داد. رويال نيز مى‌تواند اميدوار باشد که 10 درصد آراى شش نامزد چپ‌گراى دور اول را در دور دوم به حساب خود واريز کند. به اين ترتيب آرايى که در دور اول به نام فرانسوا بايرو به صندوق‌ها ريخته شده‌اند، نقشى تعيين‌کننده پيدا مى‌کنند و هر نامزدى که بتواند هواداران بايرو را به سوى خود جذب کند، رئيس‌جمهور آينده فرانسه خواهد بود.

اما پيش‌بينى اين که تمامى هواداران بايرو در دور دوم آراى خود را به نام رويال به صندوق‌ها بريزند، چندان واقع‌بينانه نيست؛ نخستين نظرسنجى‌هاى انجام شده نيز نشان مى‌دهند که در حال حاضر آراى هواداران بايرو تقريبا به تساوى ميان دو نامزد تقسيم خواهد شد که اين امر به پيروزى سارکوزى خواهد انجاميد.

به اين ترتيب تنها شانس پيروزى رويال در دور دوم انتخابات، حرکت به سوى ميانه و جلب آراى هواداران بايرو و نيز تبديل دور دوم انتخابات به رفراندومى عليه سارکوزى خواهد بود.  


نظر شما :