دعوت از جک استراو را چه کسی گردن می‌گیرد؟

۱۵ آبان ۱۳۸۹ | ۱۹:۲۸ کد : ۹۲۴۸ اخبار اصلی
خبر سفر جک استراو به ایران، خبری بود که ناگهان فضای رسانه‌ای را به خود جلب کرد. در شرایطی که روابط ایران و بریتانیا روزهای سردی را سپری می‌کند و بحث‌ها بر سر مذاکرات ایران و غرب در جریان است ورود استراو به ایران که نامش با مذاکرات ایران و تروئیکای اروپا و موافقت نامه سعدآباد گره خورده از اهمیت زیادی برخوردار است.
دعوت از جک استراو را چه کسی گردن می‌گیرد؟

ديپلماسى ايرانى: خبر سفر جک استراو به ایران، خبری بود که ناگهان فضای رسانه‌ای را به خود جلب کرد. در شرایطی که روابط ایران و بریتانیا روزهای سردی را سپری می‌کند و بحث‌ها بر سر مذاکرات ایران و غرب در جریان است ورود استراو به ایران که نامش با مذاکرات ایران و تروئیکای اروپا و موافقت نامه سعدآباد گره خورده از اهمیت زیادی برخوردار است. او روز گذشته گفت: «ما اخیراً دعوت‌نامه‌ای از سوی رییس مجلس شورای اسلامی ‌ایران برای سفر هیاتی از اعضای گروه دوستی پارلمانی به تهران دریافت کرده‌ایم.»

با این حال این خبر انتقاد رسانه‌های نزدیک به دولت و یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در پی داشت. این موضوع منجر شد که ابتدا خبرآنلاین به نقل از یکی از نزدیکان لاریجانی دعوت رئیس مجلس از استراو را تکذیب کند و سپس روابط عمومی‌ مجلس و رئیس کمیسیون امنیت ملی دعوت لاریجانی از استروا را تکذیب کردند. ایرنا نیز متن مصاحبه خود با استرا را منتشر کرد. به نظر می‌رسد هیچ کس در ایران دعوت استراو را نمی‌خواهد گردن بگیرد.

جک استراو: به ایران می‌روم

ایرنا در خبر خود گزارش داد که جک استراو وزير خارجه اسبق انگليس و عضو فعلى مجلس عوام اين کشور قرار است اوايل سال آينده ميلادى در راس يک هيات پارلمانى به تهران سفر کند.

وى که پس از کناره‌گيرى از خط مقدم سياست انگليس، در هفته گذشته به عنوان رييس مشترک گروه دوستى پارلمانى ايران و انگليس در مجلس عوام منصوب شد، گفت: ما اخيرا دعوت نامه‌اى از سوى رييس مجلس شوراى اسلامى ايران براى سفر هياتى از اعضاى گروه دوستى پارلمانى به تهران دريافت کرده‌ايم.

استراو افزود: اين دعوت نامه از سوى پارلمان انگليس پذيرفته شده و قرار است من به اتفاق بن والاس نماينده مجلس عوام از حزب محافظه کار و ديگر رييس مشترک گروه دوستى پارلمانى به جمهورى اسلامى ايران سفر کنيم.

وى اظهارداشت: اين سفر که هنوز تاريخ دقيق انجام آن نهايى نشده در چارچوب همکارى‌ها و رايزنى‌هاى پارلمانى ميان دو کشور انجام مى‌شود.

جک استراو که طى سال‌هاى ‪ ۲۰۰۱تا ‪ ۲۰۰۳ميلادى و به عنوان وزيرخارجه انگليس پنج بار به کشورمان سفر کرده، از اينکه بار ديگر امکان ديدار از جمهورى اسلامى ايران براى وى فراهم شده ابراز خرسندى کرد.

وى گفت: من از آغاز مطرح شدن موضوع هسته‌اى ايران درگير اين مذاکرات شدم که در ابتدا در قالب مذاکرات سه کشور اروپايى انگليس، فرانسه و آلمان بود و سپس اين گروه به گروه ‪1+5 توسعه يافت.

اين عضو مجلس عوام انگليس افزود: من به رغم اينکه از سال ‪ ۲۰۰۶ميلادى از وزارت خارجه کنار رفتم ولى همچنان علاقه‌مند به پيگيرى مسائل ايران بودم و ارتباطم را با موضوعات مرتبط با ايران حفظ کردم.

اين عضو ارشد حزب کارگر انگليس مى‌افزايد: حتى آقاى رسول موحديان سفير سابق ايران در لندن به دعوت من به شهر بلکبرن که حوزه انتخابيه من است سفر کرد و به اتفاق از يک مسجد متعلق به شيعيان نيز در آنجا بازديد کرديم جک استراو با اشاره به پايان ماموريت آقاى موحديان در لندن در تابستان گذشته ابراز اميدوارى کرد که جمهورى اسلامى ايران هر چه زودتر سفير جديد خود را در انگليس تعيين و معرفى کند.

وى گفت: به نظر من بهتر است ما هميشه بالاترين نماينده ديپلماتيک خود را در کشورهاى مختلف و به خصوص کشورهايى که به نوعى جزو حوزه‌هاى سخت و مشکل دار هستند داشته باشيم. مطمئنا کشورها با مذاکره و گفت‌وگو با يکديگر بهتر مى‌توانند مشکلات شان را حل کنند.

جک استراو در دوران ۱۳ ساله حضور حزب کارگر در قدرت ۱۹۹۷-۲۰۱۰ علاوه بر مسئوليت وزارت خارجه سمت‌هايى نظير وزير کشور، وزير دادگسترى و رهبر جناح اکثريت در پارلمان انگليس را برعهده داشت. وى از سال ۱۹۷۹ ميلادى تاکنون در مجلس عوام اين کشور نيز عضويت دارد.

انتقادها از لاریجانی

دنبال انتشار گزارشی درباره دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ‌از جک استراو برای سفر به ایران، محمود احمدی‌بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا را به «خیانت به جمهوری اسلامی» متهم کرده و خواستار پاسخگویی رئیس مجلس به خاطر این دعوت شده است.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان این که «آقای لاریجانی باید پاسخگو باشد و برای کارش دلیل بیاورد»، در توجیه مخالفتش با سفر وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا به ایران گفته است: «خیانت‌های جک استراو نسبت به جمهوری اسلامی ‌ایران بر همگان واضح و مبرهن است و فراموش شدنی نیست.»

محمود احمدی‌بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ‌با انتقاد از سفر وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا به ایران گفته است: «اگر جک استراو در جایگاه نماینده فعلی مجلس بخواهد به ایران سفر کند و از کردار گذشته خود نسبت به جمهوری اسلامی ‌ایران عذرخواهی کند، منعی ندارد، ولی اگر او بخواهد بر سیاست‌های قبلی خود علیه ایران ادامه دهد پذیرفتنی نیست.»

علاوه بر این چند سایت نزدیک به دولت نیز از علی لاریجانی به دلیل دعوت از استراو انتقاد کردند. رجانیوز سایت اصلی حامیان دولت ذیل تیتر «ديپلماسى ‌رسمى، کاهش روابط / ‌ديپلماسى‌ موازى، فرش‌ قرمز؟» تلاش کرده است دولت را طرفدار کاهش سطح روابط با انگلیس اعلام کند و رئیس مجلس را متهم کند که در اقدامی‌ خلاف دیپلماسی رسمی ‌دولت در تلاش است فرش قرمز برای مقامات انگلیسی پهن کند.

سایت رجانیوز در بخشی از یادداشت خود نوشت: «دعوت از جک‌استراو به ايران در حالى است که سياست رسمى جمهورى اسلامى، کاهش سطح روابط با دولت انگلستان است که به‌ويژه در جريان حوادث پس از انتخابات ايران، نقش عمده‌اى در هدايت ناآرامى‌ها داشت و رهبر انقلاب نيز در خطبه‌هاى نماز جمعه تاريخى 29 خرداد با يادآورى اين اقدامات، از دولت اين کشور به‌عنوان دولت خبيث انگليس ياد کردند. همچنين با پايان يافتن دوره سفير فعلى ايران در لندن،‌ وزارت امور خارجه ايران در حال حاضر قصد اعزام سفير جديد به اين کشور را ندارد تا نشان دهد در مقابل سياست‌هاى خصمانه دولت انگليس عليه کشورمان، سطح روابط کاهش يافته است.»

سایت «تیتر یک» نیز یادداشت تندی علیه رئیس مجلس نوشت: «هنوز دلیل اصلی دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی ‌از جک استراو مشخص نیست و معلوم نیست چارچوب مذاکرات وی در ایران چیست؟ به هر حال دعوت علی لاریجانی از جک استراو یادآور سفر محرمانه محمد جواد لاریجانی برادر علی لاریجانی در سال 76 به انگلستان بود که وی طی سفری به انگلیس و در ملاقاتی محرمانه با نیک براون یکی از مدیران کل وقت وزارت خارجه انگلیس به وی گفته بود که پیروزی جناح راست در انتخابات می‌تواند منافع انگلیس و غرب را تامین کند و تلاش کرده بود انگلیس را به حمایت از جناح راست برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تشویق کند!!»

تکذیب مجلس

با وجود این خبر، روابط عمومى مجلس شوراى اسلامى با صدور اطلاعيه‌اى دعوت على لاريجانى رييس مجلس شوراى اسلامى از جک استراو وزير خارجه اسبق انگليس و عضو مجلس عوام اين کشور را تکذيب کرد. 

به گزارش اداره اخبار مجلس شوراى اسلامى، هيچگونه دعوتى از سوى دکتر لاريجانى براى انجام سفر وزير خارجه پيشين انگليس به ايران انجام نگرفته و اصل خبر تکذيب مى‌شود.

همچنين در اين اطلاعيه آمده است؛ بديهى است انجام اين‌گونه شيطنت‌هاى رسانه‌اى تنها باعث ايجاد تشويش افکار عمومى گرديده و لازم است رسانه‌هاى متعهد کشور پيش از انتشار اين‌گونه اخبار صحت و سقم آن را احراز کنند.

علاوه بر این علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تکذیب این خبر آن را با انتخابات فراکسیون اصولگرایان مرتبط دانست.  

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تکذیب خبر دعوت علی لاریجانی از جک استراو وزیر امور خارجه اسبق انگلیس آن را شیطنتی انگلیسی خواند و تاکید کرد که این شایعه با انتخابات فراکسیون اصولگرایان و نامزدی لاریجانی در این انتخابات مرتبط است.

وی با بیان اینکه ملت ایران مکر انگلیس را شناخته‌اند و می‌دانند که مجلس مواضع قاطع و جدی را در مقابل انگلیس دارد، افزود: تعدادی از نمایندگان مجلس طرح قطع رابطه با انگلیس را مطرح کرده اند و مجلس نیز به دنبال این موضوع است.

بروجردی با تاکید بر اینکه مواضع علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در زمینه رابطه با انگلیس شفاف، جدی و محکم است، افزود: این مواضع در برابر مجموع سیاستهای خصمانه انگلیس در مقابل جمهوری اسلامی ‌است.

وی افزود: انگلیس همواره در موضوعات هسته‌ای تحریم‌ها و مسئله حقوق بشر ایران را متهم کرده است و در خط مقدم این اتهام زنی علیه ایران حضور دارد و تا زمانی که سیاست‌های انگلیس علیه جمهوری اسلامی ‌وجود داشته باشد موضع مجلس و دولت ما با قاطعیت همین است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به دلیل سیاست‌های خصمانه انگلیس مجموعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ‌ایران نیز بر اساس این نگرش‌ها سیر نزولی خود را با انگلیس طی می‌کند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در این برهه زمانی این موضوع و خبر دروغین منتشر شده است، گفت: تصور می‌کنم به دلیل نزدیکی انتخابات فراکسیون اصولگرایان مجلس و ریاست آقای لاریجانی بر این فراکسیون و اینکه ایشان به عنوان کاندیدای مهم ریاست مطرح هستند این اخبار دروغ منتشر شده است. بروجردی افزود: اما این شیطنت‌ها هیچ تاثیری بر انتخابات فراکسیون نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا جمهوری اسلامی ‌هیچ دعوتی از وزیر امور خارجه سابق انگلیس نکرده است، گفت: نه خیر اگر قرار باشد دعوتی وجود داشته باشد از سوی دولت یا مجلس است و این دعوت‌ها از طریق وزارت امور خارجه و مجاری رسمی ‌انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به خبرنگاری که گفت حسین نجابت رئیس گروه دوستی ایران و انگلیس از درخواست جک استراو برای سفر به ایران در چهار ماه گذشته خبر داده است، گفت: علاوه بر این درخواست درخواست‌های زیادی از گروه دوستی مطرح می‌شود اما به دلیل اینکه ما شاهد سیاست‌های خصمانه انگلیس نسبت به جمهوری اسلامی ‌ایران هستیم این روش ارتباطی در چارچوب گروه‌های دوستی هیچ فایده‌ای هم ندارد مگر اینکه انگلیس از سیاست های خصمانه خود دست بردارد.

وی تاکید کرد: انگلیس ازهر فرصتی استفاده می‌کند که در جهت منافع خود حرکت کند اما دولت و مجلس جمهوری اسلامی ‌تا زمانی که انگلیس از این سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران دست برندارد هیچ بهبودی در روابط نمی‌بینند.

پیش از این نیز خبرآنلانن به نقل از یکی از نزديکان على لاريجانى، دعوت رئیس مجلس از استراو را تکذيب کرده بود.

خبرآنلاين با تکذيب اين خبر به‌نقل از اين فرد نزديک به على لاريجانى آورده است، يکى از مقامات ارشد دولتى دو سال پيش با استراو ديدارى داشته است که در صورت صحت دعوت از استراو اين دعوت مى‌تواند از سوى همان مقام دولتى صورت گرفته باشد.

علاوه بر این حسين نجابت رييس گروه دوستى پارلمانى ايران و انگليس هم امروز در گفت وگو با ايرنا اعلام کرد که جک استراو وزير خارجه پيشين انگليس از چهار ماه پيش درخواست سفر به ايران را به سفارت جمهورى اسلامى ايران در لندن تقديم کرده است.

متن کامل مصاحبه ایرنا

پس از تکذیب مجلس و اشاره به شیطنت‌های رسانه‌ای، ايرنا متن کامل گفت‌وگو با جک استراو را منتشر کرد:

«جک استراو روز گذشته (جمعه) در مصاحبه‌اى اختصاصى با دفتر ايرنا در لندن اعلام کرد، على لاريجانى رييس مجلس از وى براى سفر به ايران دعوت رسمى به عمل آورده است که متن آن به این شرح آمده است: خبرنگار ايرنا: آيا اين ديدار هفته آينده خواهد بود.

استراو: نه، سال آينده، درحال بررسى زمان آن هستيم. دعوتنامه‌اى رسمى است و از طريق وزارت امور خارجه و از طريق کاردار و سفارت ايران در اينجا (انگليس) در حال مراوده و مکاتبه هستيم.

استراو: (اين مسئله) هم اکنون بر روى ميز قرار دارد و زمان آنرا بررسى مى‌کنيم.

خبرنگار ايرنا: اين يک گفت‌وگوى دوجانبه است؟

استراو: اين گفت و گوى دوجانبه از طريق اين دعوتنامه رسمى است.

خبرنگار ايرنا: آيا اين دعوت از طريق رييس مجلس ايران صورت گرفته است؟

استراو: تصور مى‌کنم از طرف آقاى لاريجانى است. اينها دعوتنامه رسمى است و ما به طور رسمى آن را پذيرفته‌ايم.

استراو: زمان دقيق آن را به شما مى گويم، ساعت 10:30 سه شنبه 26 اکتبر.

استراو: در اين زمينه تصميم گرفته مى‌شود.»

سردی روابط ایران و بریتانیا

روابط ایران و انگلیس از زمان انتخابات ریاست جمهوری بیش از گذشته به سردی گرایید. ایران انگلیس را به دست داشتن در ناآرامى‌ها پس از انتخابات و  دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرد. امری که انتقاد مقامات بریتانیا را به دنبال داشت و منجر به فراخوانی سفیر ایران در انگلستان شد.

در روزهای گذشته نیز روابط ایران و انگلیس سردتر شده است. ايران روز چهارشنبه اعلام کرد که 4 نفر «تروريست وابسته به انگليس» را در شهر مريوان در غرب اين کشور دستگير کرده‌ است که تاکنون 5 تن را به قتل رسانده‌اند.

وزارت اطلاعات ايران اعلام کرده که افراد دستگير شده اعتراف کرده‌اند که در دو سال گذشته 5 ترور انجام داده‌اند و قرار بود بابت هر عمليات 20 هزار دلار دستمزد بگيرند ولى تا زمان دستگيرى، تنها 8000 دلار آن را دريافت کرده بودند. بر اين اساس این گزارش آنان دستورات خود را در سليمانيه عراق از فردى به نام جليل فتاحى دريافت کرده بودند که اکنون ساکن انگليس است.

در همین حال جان سورز رئيس سازمان اطلاعات خارجى انگلستان (ام‌آى-6) بيست و هشتم اکتبر (6 آبان) اعلام کرده بود که اين تشکيلات در حال انجام عمليات جاسوسى با هدف توقف برنامه هسته‌اى ايران است.

وزارت اطلاعات ايران مى‌گويد که انگليس علاوه بر انجام عمليات جاسوسى در ايران، در حمايت و تامين مالى برخى از گروه‌هاى تروريستى مخالف دولت ايران دست دارد.

از سوی دیگر سخنگوی وزرات امور خارجه بریتانیا، اعلام وزارت اطلاعات منبی بر ارتباط چهار نفر بازداشتی در غرب ایران با انگلیس را رد کرده و می‌گوید: طرح اتهامات «بی‌پایه» از سوی ایران تازگی ندارد.

 بری مارستون، سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا مدعی شد: «بریتانیا هیچ وقت از تروریسم در ایران حمایت نکرده است و این قابل قبول نیست که هر اتفاق‌های بدی در ایران بیفتد، دولت ایران ادعا می‌کند که کار همیشه کار انگلیسی‌ها است.» بری مارستون که به زبان فارسی صحبت می‌کرد، مدعی شد: «این اتهام‌های بی‌پایه دولت ایران سابقه طولانی دارند، ولی انگلیس هیچ ربطی به این واقعه ندارد.»

در کنار این‌ها برخی رسانه‌ها از نزدیک شدن مواضع اسرائیل و بریتانیا در قبال پرونده هسته‌ای ایران به دنبال سفر ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه بریتانیا به اسرائیل خبر داده‌اند.


( ۱ )

نظر شما :