سفر مالکی به مصر و ترکیه در سایه تحولات لحظه به لحظه عراق

۲۹ مهر ۱۳۸۹ | ۲۰:۱۲ کد : ۹۰۶۰ اقتصاد و انرژی
در حالی که نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در سفر منطقه‌ای خود از ایران وارد مصر شده است و قرار است امروز بعد از ظهر وارد ترکیه شود، تحرکات سیاسی در عراق لحظه به لحظه تشدید می‌شود.
سفر مالکی به مصر و ترکیه در سایه تحولات لحظه به لحظه عراق

دیپلماسی ایرانی: در حالی که نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در سفر منطقه‌ای خود از ایران وارد مصر شده است و قرار است امروز بعد از ظهر وارد ترکیه شود و با مقامات آنکارا به بحث بنشیند، تحرکات سیاسی در عراق لحظه به لحظه تشدید می‌شود و به گفته مقام‌های عراقی از جمله هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق این کشور طی 10 روز تا دو هفته آینده شاهد تحولات عمیقی خواهد بود.

مالکی در مصر وعده داد که دولت جدید عراق ظرف روزهای آینده تشکیل شود و در آن تمام گروه‌های عراقی شرکت کنند. وی به حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر گفت: «تشکیل دولت حدت ملی که در آن تمام گروه‌های عراقی شرکت داشته باشند، نزدیک است.»

سفر مالکی به مصر نیز همانند سفرش به تهران دستاوردهای مهمی داشت. در طول حضور مالکی در تهران، دو کشور توافق کردند در استان‌های مرزی ایلام و کرمانشاه میله‌گذاری شود که به گفته منابع خبری عملیات اجرایی آن صورت گرفته که یک گام مهم در حل مشکلات مرزی میان دو کشور محسوب می‌شود. همچنین مالکی از ایران دعوت کرد که در بازسازی عراق مشارکت فعال داشته باشد و وعده داد که تسهیلات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران ایرانی در عراق فراهم آورد. همچنین در پروژه‌های نفتی و گازی نیز عراق با ایران همکاری‌های نزدیکی داشته باشد. در مصر نیز مالکی وعده داد که در مقابل حمایت دولت مصر از نخست وزیری‌اش عراق به آن کشور گاز صادر کند. همچنین عملیات احداث خطوط لوله گاز از عراق به مصر را نیز اجرایی کند.

مالکی در حالی امروز وارد آنکارا خواهد شد که منابع خبری گزارش می‌دهند، وی از مقامات ترکیه خواهد خواست که از نخست‌وزیری‌اش حمایت کنند و در تحقق وعده‌اش برای تشکیل دولت وحدت ملی در عراق به ریاست او همکاری داشته باشند. قرار است مالکی در سفر خود به ترکیه پیشنهاد همکاری‌های اقتصادی به آنکارا بدهد.

از سوی دیگر و در جبهه مخالفان مالکی، فهرست العراقیه رسما اعلام کرد، نامزد خود برای نخست‌وزیری را عادل عبدالمهدی می‌داند و موافقت خود با این گزینه را به مجلس اعلا ابلاغ داشته است. شیخ جلال الدین صغیر، از رهبران مجلس اعلای اسلامی نیز گفت که ظرف روزهای آینده ائتلافی تازه‌ای میان مجلس اعلا و حزب فضیلت با العراقیه تشکیل و اعلام موجودیت خواهد کرد. در همین حال فهرست العراقیه بار دیگر اعلام کرد که به هیچ وجه در دولتی که مالکی در آن نخست‌وزیر باشد، شرکت نخواهد کرد.

به گزارش روزنامه الزمان، چاپ لندن که متمایل به العراقیه و جریان‌های بعثی است، عباس العامری، سخنگوی مجلس اعلا به همام حمودی، نماینده این جریان در پارلمان عراق و یکی از رهبران مجلس گفت که نمایندگان العراقیه اعلام کرده‌اند، همگی آرای خود را در مجلس به عادل عبدالمهدی خواهند داد. در همین رابطه ایاد علاوی نیز پذیرفته به فکر تصاحب پست ریاست جمهوری باشد.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز گزارش داد که ظرف یکی دو روز آینده عبدالمهدی به اتفاق ایاد علاوی به اربیل، مرکز اقلیم کردستان خواهند رفت تا در آن جا ضمن دیدار با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان درباره پیوستن کردها به ائتلاف جدید رایزنی‌های نهایی را انجام داده و از او بخواهند که به طالبانی فشار بیاورد که پست ریاست جمهوری را به علاوی بدهد و ریاست پارلمان به کردها برسد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع آگاه خود گزارش داده است که بر اساس سناریوی جدید العراقیه و مجلس اعلا، نخست‌وزیری به عبدالمهدی خواهد رسید، ریاست جمهوری به همراه صلاحیت‌های تازه امنیت و اقتصاد به ایاد علاوی داده خواهد شد و العراقیه نیز در تعیین خط مشی‌های سیاسی کشور صلاحیت 50 درصدی خواهد داشت. عبدالمهدی و علاوی انتظار دارند که بتوانند پس از مذاکره با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان به مذاکرات نهایی برسند و ائتلاف جدید خود را اعلام کنند. به ادعای الشرق الاوسط کردها اعلام کرده‌اند که ترجیح می‌دهند وارد ائتلافی شوند که در آن سنی‌ها و شیعیان با هم مشارکت داشته باشند و از ائتلاف با جریانی که فقط شیعیان باشند (اشاره به مالکی) اجتناب می‌کنند.

در همین حال هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق به روزنامه الشرق الاوسط گفته است که ایران به این دلیل از مالکی حمایت می‌کند که معتقد است وی توانسته میان صفوف شیعیان وحدت ایجاد کند. دلایل آن نیز روشن است جریان صدر و دیگر اعضای ائتلاف ملی ]به استثنای مجلس اعلا و حزب فضیلت[ در کنار نوری مالکی ایستاده‌اند و این نشان می‌دهد که مالکی در ایجاد وحدت میان شیعیان موفق بوده است.

این در حالی است که روزنامه الزمان به نقل از منابع آگاه نوشت که مقتدی صدر در دیدار با مالکی در قم به او تاکید کرده است که جریان صدر در دولتی که در آن مجلس اعلا و العراقیه حضور نداشته باشند شرکت نخواهد کرد و به مالکی یک هفته دیگر فرصت داده که برای راضی کردن العراقیه برای همراه شدن با دولت او تلاش کند. مقتدی صدر هشدار داده است، در صورتی که مالکی نتواند العراقیه و مجلس اعلا را برای شرکت در دولت تحت ریاستش راضی کند او نیز مجبور خواهد شد حمایتش را از مالکی قطع کند.


نظر شما :