رایزنی‌ها درباره ایران

۰۱ مهر ۱۳۸۹ | ۰۴:۵۷ کد : ۸۷۴۹ پرونده هسته ای
به نظر می‌رسد چنانچه مقامات ایران و غرب نتوانند در مورد روند جدیدی از مذاکرات در مورد پرونده هسته‌ای به توافق برسند، کشورهای غربی دور تازه‌ای از فشارها را به خصوص با توسعه تحریم‌ها علیه ایران آغاز خواهند کرد.
رایزنی‌ها درباره ایران

دیپلماسی ایرانی: دیپلمات‌های غربی از نشست مجمع عمومی ‌سازمان ملل متحد در نیویورک برای رایزنی در مورد پرونده هسته‌ای ایران و نحوه مواجهه با ایران خصوصا پس از گزارش اخیر اوکیانا آمانو استفاده کرده‌اند و در مورد گام‌های بعدی خود مذاکره می‌کنند. از جمله این رایزنی‌ها، روز چهارشنبه وزيران امور خارجه‌ پنج عضو دايم شوراى امنيت و آلمان که به نام گروه 1+ 5 شناخته می‌شوند، گردهم آمدند تا تحريم‌هاى اخير شوراى امنيت عليه ايران و درخواست تهران براى از سرگيرى مذاکرات را بررسى کنند.

در این نشست وزاری خارجه 6 کشور قدرتمند جهان برای دستیابی به يک راه حل سريع از طريق مذاکره براى مساله هسته‌اى ايران و نيز گفت‌و‌گو‌هاى جديد درباره‌ تبادل احتمالى سوخت هسته‌اى مذاکره کردند.  

به گزارش رویترز که  نسخه‌ای از بیانیه پایانی این نشست منتشر کرده این گروه خواستار مذاکره با تهران شده‌اند تا درباره جزئیات فنی طرح تبادل سوخت به مذاکره بنشینند.

پیش از این محمود احمدى نژاد، رييس جمهور اسلامی ‌ايران، براى از سرگيرى مذاکرات با گروه پنج به علاوه يک درباره برنامه هسته‌اى تهران اعلام آمادگی کرده بود. آقاى احمدى نژاد در مصاحبه اخير خود با خبرگزارى آسوشيتدپرس در جريان سفر به نيويورک گفته است: «ملت ايران هميشه آماده گفت‌‌وگو بوده است و هرگاه جلسه‌‌اى هماهنگ شد ايران از حضور در اين جلسه ابايى ندارد.» وى در عين حال گفت که گفت‌وگوها بايد در چارچوب قانون، عدالت و احترام باشد.

به گزارش رویترز، در بیانیه پایانی1+5 آمده است: اعتقاد ما به ادامه مذاکرات جامع برای یافتن راه حل مناسبی است که بتواند اعتماد جامعه بین الملل درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را برآورده کند. به گزارش این خبرگزاری همچنین اين گروه درباره‌ى تحقق تحريم‌هاى سازمان ملل که آمريکا مى‌گويد بر ايران فشار وارد مى‌کند، مذاکره مى‌کردند.

در اين بيانيه آمده است که اين گروه همچنان آماده گفت‌وگو با ايران درباره‌ احياى توافقى هستند که اکتبر گذشته حاصل شده بود و تحت آن قرار بود ايران اورانيوم با غناى پايين خود را به خارج از اين کشور منتقل کند.

اشاره این بیانیه به آخرین مذاکرات ایران با نمایندگان پنج به علاوه يک در اکتبر سال ۲۰۰۹ است. در آن دیدار توافق شد تا ايران اورانيوم کم غنى شده خود را براى تبديل به سوخت ۲۰ درصدى مورد نياز در راکتور تحقيقاتى تهران به خارج ارسال کند.

با این حال ایران پذیرش این مبادله را مشروط به مبادله همزمان سوخت در خاک اين کشور کرد که از سوى آمريکا و متحدان آن رد شد.

بعد از عدم توافق دو طرف در مورد این مبادله ایران سیاستی دیگر در پیش گرفت و به رایزنی با ترکیه و برزیل پرداخت و در ارديبهشت ماه سال گذشته با صدور بیانیه تهران در حضور رييس جمهور برزيل و نخست وزير ترکيه، موافقت کرد تا اورانيوم با غناى پايين خود را به ترکيه ارسال و سپس با سوخت اتمى ۲۰ درصدى مبادله کند.

با این حال این ابتکار دیپلماتیک ایران، ترکیه و برزیل مورد پسند غرب قرار نگرفت و چند روز بعد شوراى امنيت سازمان ملل در نهم ماه ژوئن قطعنامه ۱۹۲۹ را با هدف تشديد تحريم‌هاى ايران تصويب کرد و از تهران خواست تا فعاليت‌هاى مربوط به غنى سازى اورانيوم را متوقف کرد.

صدور این قطعنامه با واکنش تهران مواجه شدو ایران اعلام کرد که براى تامين سوخت مورد نياز راکتور تهران غنى سازى ۲۰ درصدى را آغاز کرده است.

در بيانيه گروه 1+5 همچنین آمده است که از نشست گروه وين متشکل از روسيه، فرانسه، آمريکا و آژانس بين المللى انرژى اتمى براى مذاکره درباره‌ى عناصر فنى ترتيبات تجديد نظر شده‌ براى تامين سوخت يک رآکتور تحقيقاتى پزشکى استقبال مى‌کند.

بیانیه پایانی این گروه همچنین بیان می‌دارد: «ما به دنبال مشارکت مثبت و سازنده‌ ايران در اين گفت‌و‌گو هستيم.»

در همین حال فيليپ کراولى، سخنگوى وزارت خارجه آمريکا، روز سه شنبه اعلام کرد، آمريکا همچنان خواهان «تعامل سازنده با ايران» است. کراولى افزود: ايالات متحده، اميدوار است که ايرانيان پيشقدم شده و نگرانى‌هاى جامعه جهانى را در مورد ماهيت برنامه هسته‌اى شان برطرف کنند. او همچنین اظهار داشت: ایران باید آمادگی خود را برای مشارکت سازنده در قبال برنامه هسته‌ای اعلام کند و اگر این کار را انجام دهد، به این کشور پاسخ می‌دهیم.

وى با اشاره به اعلام آمادگى رييس جمهور ايران براى مذاکره گفته است: «ما وى را تشويق مى‌کنيم تا با خانم (کاترين) اشتون تماس گرفته و تاريخ و محل مذاکرات را مشخص کند.»

کاترين اشتون مسئول امور سياست خارجى اتحاديه اروپا و نماينده گروه پنج به علاوه يک در مذاکرات با تهران است.

در همین راستا خبرگزاری بلومبرگ از دیدار قریب‌الوقوع منوچهر متکی وزیر خارجه ایران و ویلیام یگ همتای انگلیسی وی خبر داد که قرار است در حاشیه نشست مجمع عمومی ‌سازمان ملل برگزار شود.

به نظر می‌رسد مذاکرات این چند روز مقامات ایرانی و غربی می‌تواند تحولات یک ساله آینده پرونده هسته‌ای ایران را رقم بزند. این تحولات خصوصا پس از گزارش دو هفته گذشته آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی ‌شدت بیشتری گرفته است. به نظر می‌رسد چنانچه مقامات ایران و غرب نتوانند در مورد روند جدیدی از مذاکرات در مورد پرونده هسته‌ای به توافق برسند، کشورهای غربی دور تازه‌ای از فشارها را  به خصوص با توسعه تحریم‌ها علیه ایران آغاز خواهند کرد.


نظر شما :