کاندیداهای انتخابات فرانسه درباره تحولات در لبنان چه می گویند؟

۰۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ | ۲۳:۱۹ کد : ۸۷ اخبار اصلی
در فرانسه نيز يکى از موارد مهم و مورد تاکيد کانديدا هاى رياست جمهورى آن کشور در سخنرانى هاى تبليغاتى شان براز نظر در خصوص لبنان و شرايط آن است چرا که در کش مکش‌هاى بين المللى فرانسه به صورت سنتى لبنان را در برابر فلسطين و عربستان که جايگاه بریتانیا و آمريکا به شمار مى رود، حياط خلوت خود قلمداد کرده است.
کاندیداهای انتخابات فرانسه درباره تحولات در لبنان چه می گویند؟

انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه به دليل نفوذ  سياسى عميق اين کشور بر لبنان که به خاطر استعمار 25 ساله لبنان توسط فرانسه صورت گرفته بود، تاثيرات متقابل بسيارى را بر جو سياسى و عمومى دو کشور بر جا گذاشته است.

   

در فرانسه نيز يکى از موارد مهم و مورد تاکيد کانديدا هاى رياست جمهورى آن کشور در سخنرانى هاى تبليغاتى شان براز نظر در خصوص لبنان و شرايط آن است چرا که در کش مکش‌هاى بين المللى فرانسه به صورت سنتى لبنان را در برابر فلسطين و عربستان که جايگاه بریتانیا و آمريکا به شمار مى رود، حياط خلوت خود قلمداد کرده است.

 

نيکولا سارکوزى يکى از شانس هاى برتر کسب جايگاه رياست جمهورى فرانسه که از جناح راست اين کشور نيز به شمار مى رود در سخنرانى هاى تبليغاتى خود اعلام داشت دولت لبنان و کابينه فواد سنيوره نخست وزير اين کشور توسط فرانسه و جامعه جهانى مورد تاييد بوده و حمايت خواهند شد چراکه به صورت دموکراتيک بر گزيده شده اند.

 

سارکوزى در خصوص جنگ اخير اسراييل عليه لبنان مدعى شد مشخص است که حزب الله متجاوز بوده و اسراييل حق دفاع از خود را داشته است. وى در خصوص حزب الله لبنان گفت اين گروه نظامى خارج از قدرت دولت لبنان بوده و از اوامر رهبران سوريه و ايران تبعيت مى کند. سارکوزى خلع سلاح حزب الله را خواستار شده است.

 

سگولن رويال کانديداى مطرح زن انتخابات رياست جمهورى فرانسه و شانس دوم کسب پست رياست جمهورى که روابط گسترده اى نيز با لابى صهيونيستى دارد در سخنان تبليغاتى خويش اعلام کرد حزب الله يک حزب سياسى- نظامى است که اعضاى آن حملات تروريستى عليه نيروهاى فرانسوى نيز انجام داده اند.

رويال تاکيد کرد حزب الله يک رکن سياسى در لبنان بوده و نماينده در پارلمان و وزير در کابينه و هوادار در بين مردم دارد و نمى توان آن را بخشى از حيات سياسى لبنان ندانست. با اين حال وى اعلام کرد با نظرات اين حزب موافق نمى باشد.

 

وى کابينه لبنان را مورد حمايت فرانسه دانست و گفت اين کابينه در روندى دموکراتيک انتخاب شده است. وى، اسراييل را در خصوص جنگ اخير متجاوز به قوانين بين المللى خطاب کرد.

 

ژان مارى لون ديگر کانديداى رياست جمهورى در فرانسه بر جايگاه محکم حزب الله در لبنان تاکيد کرد و گفت حزب الله بخش مهمى از قدرت شيعيان است که قدرت سياسى زيادى نيز دارد. لوپن با اشاره به آنچه اشغال لبنان توسط سوريه ناميد، گفت با اين حال کابينه کنونى لبنان مورد حمايت فرانسه است چراکه بعد از اتمام اشغال لبنان توسط سوريه، به صورت دموکراتيک انتخاب شده است. وى در خصوص خلع سلاح حزب الله اين نکته را مساله اى صرفا داخلى دانست که در لبنان بايد بررسى گردد.

 

دمينيک فوانى از حزب خضر ديگر نامزد پست رياست جمهورى فرانسه حزب الله را حزبى مقاوم دانست که مردم لبنان بر اين ويژگى آن آگاهند. وى خلع سلاح حزب الله را مساله اى داخلى قلمداد کرد و آن را در راستاى معاهدات 1559 و 1701 ارزيابى کرد. با اين حال فوانى مساله خلع سلاح حزب الله را مساله اى داخلى در لبنان و نه بين المللى ارزيابى کرد. وى در خصوص جنگ اخير، اسراييل را متجاوز به حقوق بين المللى دانست و گفت بايد با فشارهاى اقتصادى و ديپلماتيک اسراييل را جريمه کرد.

 

مارى ژرژ بوفه ديگر کانديداى احراز پست رياست جمهورى فرانسه، دولت اين کشور را از دخالت در امور داخلى لبنان بر حذر داشت و اعلام کرد اسراييل هم اينک به خاک لبنان تجاوز مى کند که اين تجاوز به حقوق بين الملل به شمار مى رود. وى حزب الله را سازمانى ملى –اسلامى قلمداد کرد و مساله خلع سلاح آن را موضوعى درون کشورى و مختص لبنانى ها خواند. وى  همچنين خواستار برچيده شدن ديوار حايل بين مناطق فلسطينى و اسراييلى شد.

 

ژاک شيراک رييس جمهورى کنونى فرانسه حمايت کامل خود را از کابينه سنيوره طى بحران اخير سياسى لبنان اعلام کرده بود و در اين راستا نيز کنفرانس پاريس3 را براى جلب حمايت بين لمللى از کابينه سنيوره و کمک مالى به اين کشور برگزار کرد.

 

ژاک شيراک هم اينک نيز تمام روابط خويش را در خصوص پايان بحران سياسى در لبنان تا زمان پايان دوره رياست جمهورى خويش به کار بسته است. وى از حاميان اصلى برگزارى دادگاه بين المللى ترور رفيق الحريري  در لبنان است.

نظر شما :