مسئولیت ایران در قبال کشته‌های امریکا در عراق

۰۶ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۱ کد : ۸۴۹۳ سرخط اخبار
مسئولیت ایران در قبال کشته‌های امریکا در عراق

سفیر آمریکا در بغداد، ایران را به قتل یک چهارم از نظامیان آمریکایی در عراق متهم کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، "جفری جونز " گفت: گروه های مورد حمایت ایران مسؤول یک چهارم کشته های آمریکا در عراق هستند اما نفوذ تهران در عراق آنگونه که گفته می شود، جدی نیست.

چهار هزار و 400 نظامی آمریکایی از زمان آغاز حمله نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 تاکنون در این کشور کشته شده اند.

قرار است آمریکا به طور رسمی پایان عملیات رزمی ارتش خود را در عراق در روز 31  آگوست جاری اعلام کند.

سفیر آمریکا در بغداد اضافه کرد: ایران با وجود تلاش های بسیار و برخلاف اعتقاد موجود درباره نفوذ بی نظیرش در عراق اما به طور جدی نمی تواند تعیین کننده نتیجه مذاکرات برای تشکیل دولت آینده عراق باشد.

وی گفت: پیش بینی ویژه من این است که می گویم یک چهارم تلفات انسانی آمریکا و برخی از حوادث رعب آلود مانند ربودن آمریکایی ها در عراق را می توان به گروه های ایرانی نسبت داد. ایران تلاش کرد تا نمایندگان عراقی خود برای ناآرامی و بی ثباتی در عراق استفاده کند و  این کشور را به محل نامناسبی برای نیروهای خارجی تبدیل کند.

جونز افزود: اما من تاثیر طولانی مدتی را برای ایران در تحول سیاسی و اجتماعی عراق نمی بینم.
معتقدم عراقی ها، ملی گرا هستند و دوست ندارند کسی بر آنها سلطه داشته باشد یا به آنها دیکته کند که چه باید بکنند. نه از طرف آمریکا و نه از طرف ایران و نه هیچ یک از همسایگان عراق.

وی تاکید کرد: آمریکا به دلیل جمود سیاسی در عراق، احساس نگرانی بسیاری می کند. حملات تروریستی درعراق این واقعیت را تغییر نمی دهد که اتفاقات ضد امنیتی در عراق در دو سال اخیر به شکل ملموسی کاهش یافتند.

سفیر آمریکا در بغداد تصریح کرد: پایان عملیات رزمی آمریکا در عراق به این معنی نیست که آمریکا ارتباط خود را با عراق قطع می کند. تلاش می کنیم به عراق کمک کنیم. از این کشور صرف نظر نمی کنیم. حتی باید گفت ما عراق را ترک نمی کنیم. به سادگی باید بگویم که به خود اجازه می دهیم تا حضور نظامی خود را در عراق پایان دهیم.

طالبان نزدیک بود نخست وزیر انگلیس را ترور کند

بی‌بی‌سی عربی گزارش داد طالبان دربرنامه‌ریزی ترور کامرون اطلاعات دقیقی دراختیار داشت و به این هدف بسیار نزدیک شده بود.

 به گزارش واحد مرکزی خبر شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، گزارش داد:

مقامات بلندپایه وزارت دفاع انگلیس از دفتر نخست وزیر این کشور خواستند در تدابیر امنیتی برای دیوید کامرون تجدیدنظر کند.

«محمدرضا» گزارشگر این شبکه افزود، این درخواست در پی تایید گزارشهای منتشر شده در مورد تلاش طالبان برای سرنگون کردن بالگرد دیوید کامرون هنگام سفر به افغانستان مطرح می شود.

تلاش برای ترور کامرون در بیستم ژوئیه گذشته در افغانستان بسیار به هدف خود نزدیک شده بود.

به گفته منابع مطلع، بالگرد شینوک که نخست وزیر انگلیس را به طرف پایگاه اصلی در شهزاد هلمند می برد، در آخرین دقیقه مسیرش را تغییر داد و در پایگاه دیگری به زمین نشست.

 دستیابی به اطلاعاتی درباره برنامه ریزی گروه طالبان برای سرنگون کردن این بالگرد، علت تغییر مسیر آن بود.

دقت اطلاعات گروه طالبان در مورد سفر کامرون باعث شد، مقامات وزارت دفاع انگلیس درخواست سانسور خبری کامل هر سفر کامرون به افغانستان در آینده را مطرح کنند.

در ادامه این گزارش آمده است، دستیاران کامرون تاکید دارند که او در آن زمان به خبر تهدید چندان توجه نکرد و از دیدار نکردن با نظامیان انگلیسی در پایگاه شهزاد ناخرسند بود.

سفر رسمی و علنی کامرون به افغانستان برای وی بسیار خطرناک بود.

عراق به حالت آماده باش کامل درآمد

نوری المالکی نخست وزیر عراق امروز (شنبه) چندروز پیش از پایان رسمی ماموریت رزمی نیروهای آمریکایی در این کشور، دستور آماده باش کامل نیروها را در عراق اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از بغداد، نوری المالکی گفت نیروهای امنیتی عراق اطلاعاتی کسب کرده اند حاکی از اینکه نیروهای القاعده در عراق و اعضای حزب بعث صدام حسین درحال طرح ریزی حملاتی دراین کشور هستند.

وی از ارایه جزییات بیشتر دراین زمینه خودداری کرد.

المالکی با اعلام اینکه نیروها و پلیس عراق در آماده باش کامل بسر می برند از شهروندان خواست تا آنان نیز مراقب باشند.

این دستور آماده باش چند روز پیش از 31 اوت (9 شهریور) اعلام شده است که این تاریخ مهلت زمانی است که برای پایان عملیات رزمی نیروهای آمریکایی و به عهده گرفتن امور آموزش و راهنمایی نیروهای عراقی از سوی نظامیان آمریکایی تعیین شده است.

استمداد از ایران برای دفاع در برابر اسرائیل

 نماینده رسمی ارتش لبنان گفت که هر گونه حمایت نظامی کشورهای دیگر از جمله ایران از بيروت، برای حفاظت از مرزهای لبنان از حمله اسرائیل در آینده است.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزارى ترند نيوز، نماینده رسمی ارتش لبنان که خواست نامش فاش نشود، با اعلام اين‌که درخواست کمک نظامى بيروت از تهران با اهداف دفاعى انجام شده است، گفت که مهمترین وظیفه ارتش لبنان محافظت از خاک و مرز این کشور در مقابل حملات اسرائیل است.
بنا بر اين گزارش، «میشل سلیمان»، رئیس‌جمهورى لبنان پيش از اين به طور رسمی از ایران خواستار کمک در تجهیز و مدرنیزه کردن ارتش لبنان با توجه به درگیری‌های اخیر در مرز لبنان و سرزمين‌هاى اشغالى شده بود.
به گفته نماینده رسمی ارتش لبنان، این درخواست با هدف توسعه دادن دفاع ارتش لبنان در صورت نقض صلح در مرز با اسرائیل و یا حملات نظامی جدید به لبنان، ارائه شده است.
وی در رابطه با انتقال اسلحه توسط کشورهای دیگر به لبنان، گفت: «این انتقال توسط توافق‌نامه دو جانبه امضا شده، صورت می‌گیرد
اين مقام لبنانى افزود که ارتش کشورش برای پذیرش کمک‌های نظامی از هر کشور دوست از جمله از ایران براى محافظت از اراضی خود، آماده است.
نماینده رسمی ارتش لبنان همچنين گفت که علاوه بر بهبود دفاع، مدرنیزه کردن ارتش لبنان برای تثبیت اوضاع داخلی در اين کشور استفاده خواهد شد.
مسئله کمک دفاعى ایرانی به لبنان پس از توقف کمک‌های نظامی 100 میلیون دلارى آمریکا به بیروت مطرح شده است.
«
احمد وحیدی»، وزیر دفاع ایران نيز گفته است که تهران برای کمک‌هاى دفاعى به ارتش لبنان آماده است و افزود که ایران می‌تواند هر درخواستى در اين حوزه را اجرا کند.

احتمال جنگ رژيم صهيونيستى با لبنان و سوريه


در حالى که دبيرکل سازمان ملل هم اخيرا از بى ثبات بودن وضعيت نظامى و امنيتى در مرز لبنان با فلسطين اشغالى ابراز نگرانى کرده است، برخى منابع خبرى لبنان روز جمعه از قوت گرفتن احتمال وقوع جنگ ميان رژيم صهيونيستى و لبنان و حتى سوريه خبر دادند.  
   
 
به گزارش ايرنا از بيروت، روزنامه هاى لبنانى النهار و اللوا از مهم ترين منابع خبرى بودند که امروز جمعه به اين موضوع پرداخته و جزئياتى را در اين خصوص منتشر ساختند.
روزنامه ’النهار’ در اين خصوص نوشت: مسؤولان بلند پايه غربى خطاب به مقامات رسمى کشورهاى عربى از جدى بودن احتمال جنگ جديد و بسيار سخت در آينده ميان لبنان و اسراييل و حتى سوريه خبر دادند.
النهار ادامه داد: اين مسؤولان غربى از مشخص کردن زمان شروع جنگ خوددارى ولى تأکيد کردند که جنگ آينده بسيار سخت تر و شديد تر از جنگ 33 روزه سال 2006ميلادى خواهد بود.
اين روزنامه لبنانى به نقل از منابع مذکور افزود: جنگ آينده فقط ميان لبنان و رژيم صهيونيستى نخواهد بود بلکه شامل سوريه نيز خواهد بود و اسراييل براى حمله به پايگاه ها و تأسيسات نظامى سوريه برنامه ريزى خاصى انجام داده است.
النهار در ادامه اين نقل قول ها نوشت: رژيم صهيونيستى و کشورهاى غربى، سوريه را به مجهز کردن حزب الله به تجهيزات جنگى و موشک هاى پيشرفته متهم مى کنند و همچنين مدعى هستند که اين کشور لبنانى ها را به مبارزه با اسراييل تشويق مى کند.
اين روزنامه لبنانى در پايان نوشت: اسراييل در جنگ آينده قصد دارد با اشغال اراضى لبنان و باقى ماندن در اين کشور و ايجاد کنترل شديد مرزى، مانع ورود سلاح از سوريه به حزب الله و ساير سازمان هاى فلسطينى شود.
روزنامه اللواء لبنان هم با اشاره به ديدار اخير دستيار معاونجرج ميچل’ فرستاده ويژه دولت آمريکا به خاورميانه با فرمانده ارتش لبنان در بيروت، از تمايل اسرائيل براى حمله به تاسيسات زيربنايى ارتش لبنان خبر داد و افزود: فردريک هاف در ديدار 18 مرداد خود با فرمانده ارتش لبنان، تصويرى از يک تصميم نظامى مربوط به رژيم صهيونيستى را به وى ارائه کرده که در آن طرح نابودى تمام تاسيسات زيربنايى ارتش لبنان شامل پادگانها و دفاتر آن مورد اشاره قرار گرفته است.
فردريک هاف ادامه داده است: اگر ارتش لبنان نتواند اوضاع را پس از ماجراى العديسه کنترل کند با عواقب عظيمى مواجه مى شود.

اگر مذاکره با تل‌آويو شکست بخورد چيزى از دست نمى‌دهيم


رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين با بيان اينکه وى خواهان صلح است، اعلام کرد که اگر مذاکره مستقيم با رژيم صهيونيستى شکست بخورد، فلسطين چيزى را از دست نمى‌دهد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه الخليج امارات، "محمود عباس " با اعلام پايبندى خود به مذاکرات مستقيم اعلام کرد که اگر اين مذاکرات شکست بخورد، فلسطينى‌ها چيزى از دست نمى‌دهند.
عباس که به صنعاء پايتخت يمن رفته است، در ديدار با "على عبدالله صالح " اعلام کرد که "اگر اسرائيل خواهان صلح باشد ما از آن استقبال مى‌کنيم. ما خواهان صلح هستيم و مى‌خواهيم صلح کنيم. اگر چنين اتفاقى نيفتد باز هم چيزى از دست نداده‌ايم ".
وى در حالى اين مطلب را اعلام کرد که رژيم صهيونيستى مذاکرات را بهانه‌اى براى اتلاف وقت با هدف پيشبرد اهداف خود قرار داده است و در طول مذاکرات غيرمستقيم نيز شهرک‌سازى و يهودى‌سازى قدس را بسرعت پيش مى‌برد.
محمود عباس با اشاره به مخالفت گروه‌هاى فلسطينى با اين مذاکرات، مدعى شد که "ما به نظر ديگران احترام مى‌گذاريم البته تا زمانى‌که در فضاى دموکراتيک باشد ".
الخليج نوشت: تشکيلات خودگردان دو روز گذشته کنفرانس متعلق به گروه‌هاى فلسطينى را که قرار بود در رام‌الله در اعتراض به مذاکرات برگزار شود، سرکوب کرد.


نظر شما :