درخواست لبنان از ايران براى تجهيز ارتش

۰۲ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۲:۲۴ کد : ۸۴۶۹ سرخط اخبار
درخواست لبنان از ايران براى تجهيز ارتش

’ميشل سليمان’ رييس جمهورى لبنان به طور رسمى اعلام کرد که با توجه به مشکلات موجود، از ايران خواستار تجهيز ارتش لبنان هستم.
   
به گزارش ايرنا از بيروت، ميشل سليمان رييس جمهورى لبنان در جمع يک هيات از اتحاديه نويسندگان لبنان افزود: من به عنوان رييس جمهورى لبنان علم و آگاهى از مضمون کيفرخواست و يا تاريخ صدور اين موضوع ندارم و هر نوع دخالت در اين موضوع را رد مى کنم.

سليمان گفت: بررسى و پيگيرى امور توسط دولت نيازمند آرامش است.

از سوى ديگر،رسانه هاى لبنان روز سه شنبه اعلام کردند که سليمان به ديدار کنندگان خود گفت که از ايران در خواست کرده است که ارتش لبنان را با توجه به درآمد خزانه لبنان به سلاح مناسب تجهيز کند که ايران نيز متقابلا اين مشکل را درک کرده اما نتيجه اين موضوع تاکنون روشن نشده است.

هاوارد برمن’ نماينده دمکرات مجلس نمايندگان آمريکا و رئيس کميته روابط خارجى اين مجلس اخيرا در بيانيه اى با اشاره به درگيرى مرگبار مرزى ميان نيروهاى لبنانى و نيروهاى ر‍ژيم اسرائيل که هفته گذشته اتفاق افتاد، در همين خصوص اعلام کرد که وى دوم اوت لايحه کمک يکصد ميليون دلارى به ارتش لبنان را به حالت تعليق در آورده است.

وى در اين بيانيه خاطر نشان کرد: ’تا زمانى که ما به جزئيات اين درگيرى و ماهيت تاثير حزب الله بر نيروهاى مسلح لبنان پى نبريم و مطمئن نشويم که نيروهاى مسلح لبنان تنها مسئول اين درگيرى بوده اند، نمى توانيم اجازه دهيم که ايالات متحده آمريکا همچنان به فروش تسليحات به لبنان ادامه دهد.’

از سوى ديگر ’اريک کانتور’ نماينده مجلس نمايندگان آمريکا نيز به ارتش لبنان هشدار داد که بايد موضع خود را در قبال حزب الله مشخص کند.

صالحی نظر وزارت اطلاعات را پذیرفت

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به اطلاعیه رسمی وزارت

اطلاعات که اقدامات موسویان را مصداق جاسوسی دانسته بود، گفت: نظر مراجع ذی صلاح ملاک عمل است.

به گزارش فارس، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به اطلاعیه رسمی وزارت اطلاعات که اقدامات موسویان را بر اساس رای صادره قطعی از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران مصداق بارز جاسوسی دانسته بود، اطلاعیه ای منتشر کرد.

برخی رسانه ها از قول رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه جمعیت واعظین ولایی نوشته بودند:«وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تیم هسته‌ ای زمان خاتمی جاسوس بودند؟ گفت: من چنین چیزی را قبول ندارم که آنها جاسوس بودند. بنده از همان ابتدا در این پرونده بوده‌ام و تا جایی که اطلاع دارم در تیم مذاکره‌کننده‌ ما جاسوسی وجود نداشته است

متن اطلاعیه علی اکبر صالحی درباره حکم جاسوسی موسویان به شرح ذیل است:

به نام خدا

قاعدتا قضاوت مراجع ذی صلاح که بر اساس مستندات و شواهد قانونی می‌باشد، نسبت به نظرات و برداشت‌های شخصی صائب‌تر، متقن‌تر و ملاک عمل است.


اسرائیل هیچ پیش شرطی برای مذاکرات ندارد

بنیامین نتانیاهو در واکنش به اظهارات صائب عریقات اعلام کرد که اسرائیل هیچ شرطی را برای انجام مذاکرات مستقیم تعیین نکرده است!

به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اظهار داشت که ما درخواست خواهیم کرد هر کشور فلسطینی که تشکیل خواهد شد براساس توافقنامه صلح کشوری بدون سلاح باشد.

وی در عین حال گفت: اسرائیل هیچ شرطی را برای انجام مذاکرات مستقیم که قرار است در دوم سپتامبر آغاز شود تعیین نکرده است.

نیر هفز، سخنگوی بنیامین نتانیاهو اظهار داشت که این بیانیه در واکنش به اظهارات صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی‌ها است.

وی گفت‌: عریقات در کنفرانس خبری خود در رام الله اعلام کرد که اسرائیل به دنبال تعیین شروط برای مذاکرات مستقیم است.

هفز هیچ اشاره‌ای به این که عملا علیه ائتلاف نتانیاهو به منظور از سر گیری ساخت شهرک‌ها فشارهایی وارد می‌شود، نکرد.

این سخنگو اظهار داشت: نخست وزیر اسرائیل بر اهمیت در نظر گرفتن مسائل امنیتی و خلع سلاح به عنوان جزئی از هرگونه توافقنامه صلح به منظور ممانعت از حملات از کرانه باختری به شهروندان اسرائیلی تاکید کرده است.

سایت شبکه الجزیره گزارش داد که نتانیاهو خواهان در نظر گرفتن مسائل امنیتی است و بر این مساله تاکید دارد.

سیلوان شالوم، معاون نتانیاهو نیز تاکید کرد: اسرائیل هرگونه پیش شرط را قبل از مشارکت در مذاکرات رد می‌کند.

شالوم در دیدار با تونی بلر، فرستاده کاری چهار جانبه اظهار داشت:‌ اعلام هرگونه پیش شرط موجب شکست مذاکرات حتی قبل از آغاز آن خواهد شد.

شالوم افزود: باید مشخص شود که هرگونه پیش شرط موجب می‌شود که دو طرف فرصت مذاکرات را از دست بدهند و این مذاکرات به شکست منجر بشود.

شالوم عنوان داشت که یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین هیچ گونه پیش شرطی را مطرح نکرد و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از ایهود المرت نخست وزیر سابق اسرائیل هیچ گونه شرطی را نخواست.

معاون نتانیاهو افزود: فلسطینی‌ها باید به اهمیت مذاکرات مستقیم به طوری که بتوانند درخواست‌هایشان را مطرح کنند اذعان نمایند.

از سوی دیگر فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری اعلام کرد: مساله شهرک‌ها در راس مذاکرات مستقیم میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها قرار خواهد داشت.

این سخنگو اظهار داشت: مذاکرات بر مساله شهرک سازی‌ها متمرکز خواهد بود به ویژه این‌ که زمان نهایی توقف شهرک سازی‌ها از سوی اسرائیل اعلام خواهد شد و این اسرائیل است که باید ماه آینده در کنار مسائل وضعیت نهایی در مساله شهرک سازی‌ها نیز بازنگری کند.

این سخنگو تصریح کرد: نشست کوتاهی میان بنیامین نتانیاهو،‌ محمود عباس،‌ هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه و جورج میچل فرستاده ویژه آمریکا برگزار خواهد شد.

این سخنگو تاکید کرد: بعد از این نشست دیدارهایی جداگانه و یک ضیافت شام با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید برگزار شد.

احمدی نژاد 20 شهریور به لبنان می‌رود

یک منبع لبنانی اظهار داشت که رئیس جمهور کشورمان 20 شهریور برای دیدار با مقامات لبنان به بیروت سفر می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک منبع لبنانی در گفتگو با روزنامه السفیر اظهار داشت که محمود احمدی نژاد 11 و 12 سپتامبر (20 و 21 شهریور) به لبنان سفر می کند و با رهبران و مقامات لبنان دیدار خواهد کرد.

سفر احمدی نژاد به لبنان در حالی صورت خواهد گرفت که پیش از این بارها تاریخ های متعددی برای این سفر اعلام شده بود. این سفر در پاسخ به دعوت میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان انجام می شود.

این منبع لبنانی در بخش دیگر سخنان خود گفت که "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان سعودی تلاش بسیاری برای برقراری ثبات در لبنان انجام می دهد و تاکید دارد که فتنه مذهبی یک خط قرمز است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: میشل سلیمان دهه اخر سپتامبر برای دیدار با شماری از مقامات کشورهای دنیا از جمله "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، "نیکلا سارکوزی" رئیس جمهور فرانسه و برخی رهبران جهان عرب به آمریکا سفر خواهد کرد.

رئیس جمهور لبنان در این دیدارها درباره چگونگی مقابله با تحولات آتی لبنان به ویژه صدور کیفرخواست ادعایی علیه حزب الله از سوی دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری گفتگو خواهد کرد.



ائتلاف حکیم، مالکی را برای نخست وزیری پذیرفت

روزنامه فرامنطقه‌ای "الحیات " با اشاره به ازسرگیری گفت‌وگوها بین ائتلاف ملی و ائتلاف دولت قانون نوشت که پیش‌بینی می‌شود طرف‌های ائتلاف ملی با نامزدی "نوری المالکی " برای نخست‌وزیری دولت آینده موافقت کنند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه الحیات، ائتلاف ملی عراق به رهبری سید "عمار حکیم " و ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی پس از مدتی وقفه در گفت‌وگوها بار دیگر شب یکشنبه برای بررسی مسائل مورد اختلاف و تغییر مواضع تشکیل جلسه دادند.
در همین رابطه "خالد الأسدی " از رهبران ائتلاف دولت قانون به الحیات گفت که همپیمانی ملی (متشکل از ائتلاف ملی و دولت قانون) نشست‌های خود برای انتخاب نامزد نخست‌وزیری را ازسرمی‌گیرند.
وی افزود: دولت قانون از مدت‌ها منتظر پاسخ ائتلاف ملی برای ازسرگیری مذاکرات و معرفی یک نامزد رقیب مالکی بود.
وی همچنین گفت که توافق همپیمانی ملی بر سر یک نامزد واحد راه را برای پایان دادن به بحران سیاسی در کشور و تشکیل دولت مشارکت ملی هموار می‌کند و در این راستا منصب ریاست جمهوری به کردها و ریاست شورای سیاسی نیز به فهرست العراقیه اعطا خواهد شد.
از سوی دیگر "محمد مهدی البیاتی " عضو ائتلاف ملی نیز تاکید کرد که ائتلاف ملی و دولت قانون تا چند روز آینده مذاکرات خود را ازسر می‌گیرند و ازسرگیری گفت‌وگوها از طریق صدور بیانیه رسمی خواهد بود.

افزايش پدافندهای نيروگاه بوشه


معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوايى خاتم‌الانبيا(ص) ارتش، وضعيت ايران از نظر تهيه و توليد سيستم‌هاى رادارى را بسيار خوب ارزيابى کرد و گفت: رادارهاى ما قادر هستند اهداف با سطح مقطع بسيار پايين را نيز کشف و شناسايى کنند.
سردار محمدحسن منصوريان در گفت‌وگو با ايسنا تاکيد کرد: رادارهاى VHF با سطح مقطع 20 سانتى‌متر مربع ساخته شده است و اين يعنى حتى پرنده‌اى به اندازه يک عقاب نيز توسط اين رادارها قابل کشف و شناسايى است.
وى با بيان اين‌که « رادارهاى زمينى ما رشد بسيار خوبى داشته است» افزود: سيستم‌هاى رادارى در باندهاى مختلف در داخل کشور در حال توليد است و افق بسيار روشن و مشخصى دارد. سرعت ما در زمينه توليد رادار در داخل کشور بسيار خوب بوده است و خيلى سريع نيازهاى خود را برطرف مى‌کنيم، به طورى که مى‌توان گفت در اين زمينه هيچ وابستگى به کشورهاى خارجى نداريم.
وى هم‌چنين درباره سامانه S300 و تحويل ندادن آن از سوى روسيه به ايران گفت: ما S300 را براى نيازهاى عملياتى خود خريدارى کرديم، ولى اين سامانه را به ما تحويل نداده‌اند؛ به گونه‌اى بايد اين نياز عملياتى تامين و با استفاده از دانشکده‌هاى داخلى و توليدات داخل کشور برطرف شود.
معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوايى خاتم الانبياء ارتش با اشاره به تلاش صنايع داخلى براى توليد سامانه‌هايى با قابليت‌هاى مشابه براى جايگزينى S300 اظهار کرد: در همين زمينه اقداماتى صورت گرفته است و ما در حال برطرف کردن نياز خود در اين زمينه هستيم و ان‌شا‌ءالله خبرهاى خوب و خوشى را در اين زمينه به مردم عزيزمان خواهيم داد.
وى در ادامه با اشاره به سوخت‌گذارى نيروگاه بوشهر، از افزايش و تقويت سيستم‌هاى پدافندى براى حفاظت از اين نيروگاه خبر داد و افزود: در زمان سوخت‌گذارى، آن منطقه را تقويت و سيستم‌هاى پدافندى بيشترى را به آن‌جا منتقل کرديم. تا تکميل سوخت‌گذارى اين نيروگاه توان آن‌جا را در سطح بالايى افزايش داده‌ايم و براى مواجهه با خطرات احتمالى، پيش‌بينى‌هاى لازم انجام شده است.
وى در پايان تاکيد کرد: سيستم‌هايى که به نيروگاه بوشهر منتقل شده‌اند سيستم‌هايى هستند که عکس‌العمل آن‌ها در مقابل تهديدات بسيار سريع است و در واقع در قالب يگان‌هاى واکنش سريع استفاده خواهد شد.

سياست آمريکا براى مذاکره با ايران خصمانه است

رئيس کميسيون امنيت ملى سياست آمريکا را براى مذاکره با ايران خصمانه خواند و گفت: آمريکا بايد بداند که دوران حربه زنگ زده سياست چماق و هويج سپرى شده و اين متاع در بازار جمهورى اسلامى هيچ خريدارى ندارد.

علاءالدين بروجردى رئيس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سياست خارجى خبرگزارى فارس در خصوص بيانات مقام معظم رهبرى پيرامون مذاکره با آمريکا گفت: نظر مقام معظم رهبرى در مورد آمريکا همواره با صلابت و از روى اقتدار بوده است.
وى افزود: بيانات مقام معظم رهبرى مبنى بر اينکه آمريکا نگاهى مستکبرانه به ايران داشته و بر همين مبنا سياست آمريکا خصمانه است.
رئيس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى با اشاره به شعار تغيير از سوى اوباما اظهار داشت: در همين دوره‌اى که اوباما به عنوان رئيس جمهور انتخاب شده و شعار تغيير را در سياست خارجى را مطرح کرد، شاهد بوديم که بيش از 60 طرح بر عليه ايران در کنگره آمريکا که متعلق به حزب دموکرات است تصويب شده است.
بروجردى ادامه داد: مضاف بر اقدام در جهت صدور قعطنامه 1929 که يک قطعنامه سياسى و غير حقوقى است، تحريم‌هاى فرا قطعنامه‌اى در کنگره و فشار به اروپا براى وضع تحريم‌هاى جديد نشان داد که سياست‌هاى آمريکا در قبال جمهورى اسلامى، خصمانه است و پس از اين اقدامات اعلام آمادگى براى مذاکره همانطور که مقام معظم رهبرى فرمودند مردود و غير قابل قبول است.
وى با بيان اينکه آمريکا بايد بداند که دوران حربه زنگ زده سياست چماق و هويج سپرى شده و اين متاع در بازار جمهورى اسلامى هيچ خريدارى ندارد، خاطرنشان کرد: تا زمانى که آمريکا اين سياست مستکبرانه را پيشه مى‌کند با پاسخ منفى و درهاى بسته در ايران مواجه خواهد شد.
نماينده مردم بروجرد با اشاره به مذاکره ايران و آمريکا در موضوع عراق گفت: اين موضوع بنا به ضرورت صورت گرفت که آمريکا از برخوردهاى مستکبرانه در آن مقطع فاصله گرفته و سفير سوئيس به عنوان حافظ منافع آمريکا طى يک يادداشت رسمى درخواست مذاکره کرد و با توجه به تأکيد رهبران عراق براى کمک به کاهش بحران در اين کشور همسايه اسلامى، جمهورى اسلامى اين سياست را اتخاذ کرد.
بروجردى در پايان خاطرنشان کرد: آمريکا بايد بداند تا زمانى که نگاه ستيزه جويانه و سياست‌هاى خصمانه را در قبال ملت و نظام جمهورى اسلامى ادامه مى‌دهد، نبايد هيچ اميدى به مذاکره با جمهورى اسلامى ايران داشته باشد.


نظر شما :