فرمانده آمریکایی: مأموریت من مقابله با ایران است

۰۶ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۶ کد : ۸۱۹۲ سرخط اخبار
فرمانده آمریکایی: مأموریت من مقابله با ایران است

ژنرال "جیمزمتیس" نامزد جانشین برای فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و آسیای مرکزی ( سنتکام )  جمهوری اسلامی ایران را کشوری ثبات زدا در منطقه خواند و ماموریت اصلی خود را مقابله با تهدیدهایی خواند که از نظر او از ناحیه ایران متوجه ثبات منطقه و جهان است!

به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری " یونایتد پرس " ژنرال متیس که قرار است در صورت تصویب کنگره آمریکا جانشین ژنرال دیوید پترائوس فرمانده  مرکزی سابق نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و آسیای مرکزی شود ، ضمن ادعای مطلب فوق بدون اشاره به زرادخانه اتمی اسراییل ، افزود : " جاه طلبی های هسته ای ایران ، این کشور را تبدیل به تهدیدی بلند مدت در منطقه کرده است ."

این ژنرال آمریکایی که روز سه شنبه برای جلسه استماع و رای اعتماد سنای آمریکا در کمیته نیروهای مسلح این مجلس به پرسش های سناتورها پاسخ می گفت ، افزود : " ایران با برنامه های هسته ای خود و نیز با تجهیز مالی و تسلیحاتی گروه های مسلح طرفدار خود در سرتاسر منطقه ، ثبات منطقه و جهان را با تهدید مواجه کرده است ".

ژنرال متیس در ادامه ادعا کرد: "ماموریت فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه مقابله با این قبیل برنامه های ثبات زدای ایران خواهد بود ، تا بدین وسیله ایران را از تهاجم بازداریم وامنیت خود و متحدان نزدیک خودمان در منطقه را ارتقا دهیم ".

در پی برکناری ژنرال استنلی مک کریستال فرمانده سابق نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان ، اوباما ژنرال دیوید پترائوس فرمانده مرکزی سابق نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و آسیای مرکزی (سنتکام) را جانشین مک کریستال کرد .

ژنرال مک کریستال در مصاحبه ای جنجالی با مجله آمریکایی رولینگ استون با انتقاد و تمسخر شدید سیاستمداران حاکم بر آمریکا آنها را با عناوینی چون دلقک و حیوان زخم خورده و... نواخته بود .

در پی انتشار این مصاحبه ، جنجالی بزرگ در آمریکا بر پا شد و رییس جمهوری ایالات متحده به عنوان فرمانده کل قوای مسلح این کشور ، مک کریستال را از سمت فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان برکنار کرد.

ژنرال متیس در حالی مسئولیت فرماندهی مرکزی  نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و آسیای مرکزی را بر عهده می گیرد که یکشنبه هفته جاری یک وب سایت ضد جنگ با انتشار بیش از 90 هزار سند محرمانه از جنگ افغانستان چالش بزرگی برای دولت و ارتش آمریکا ایجاد کرده است .

اما ژنرال متیس علی رغم مشکلات موجود در جنگ افغانستان در این زمینه امیدوارانه سخن گفت و اعلام کرد که به پیروزی استراتژی موجود آمریکا در جنگ افغانستان خوش بین است . وی با این حال این جنگ را جنگی سخت و مشکل دانست .

شروط عباس غير قابل قبول است

معاون نخست وزير رژيم صهيونيستى تاکيد کرد: شروطى که محمود عباس براى پيشبرد روند مذاکرات مستقيم با اسرائيل مطرح کرد غير قابل قبول و غير ممکن است.
به گزارش ايسنا، سيلوان شالوم، معاون نخست وزير رژيم صهيونيستى به راديو سراسرى اين رژيم گفت:‌ فلسطينى‌ها سه شرط غير ممکن را مطرح کرده‌اند 1- مذاکرات از نقطه‌اى که در پايان سال 2008 متوقف شد آغاز شود 2- عقب نشينى کامل اسرائيل از کرانه باخترى و بيت المقدس شرقى 3- توقف شهرک سازى‌ها.
سايت فلسطين اليوم به نقل از شالوم گزارش داد:‌ فلسطينى‌ها عادت کرده‌اند که با نشست در پاى ميز مذاکره مخالفت کنند و منتظر تلاش آمريکايى‌ها و جامعه‌ى جهانى براى اعمال فشار بر اسرائيل به هدف انجام چشم پوشى‌هايى به سود منافع فلسطينى‌ها باشند.
شالوم ادامه داد: فلسطينى‌ها به جريان انداختن مذاکرات مستقيم را که از زمان حمله‌ى اسرائيل به نوار غزه در پايان سال 2008 متوقف شد را رد مى‌کنند چون نمى‌خواهند رايزنى کرده و چشم پوشى کنند.


انتقاد مک کین از سیاست های اوباما

واحد مرکزی خبر- سناتور امریکایی و رقیب سابق رئیس جمهور امریکا در انتخابات ریاست جمهوری ، سیاستهای باراک اوباما را در افغانستان اشتباه توصیف کرد.

 
به گزارش شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، جان مک کین سناتور جمهوری خواه از ایالت آریزونا گفت:"انتشار اسناد مربوط به اطلاعات نظامی امریکا در افغانستان به شدت اسیب رسان است.

وی گفت : این اقدام به تلاشهای امریکا در افغانستان ، امنیت ملی امریکا و روابط ان با متحدانش ضربات شدیدی وارد می کند.
 
مک کین افزود : انتشار این اسناد سبب تقویت نگرش افرادی می شود که خواهان خروج سریع نظامیان امریکایی از افغانستان هستند.

در واقع ، انتشار این اسناد به معنای نقض قوانین مربوط به امنیت ملی امریکا است و می توان این اقدام را از نظر قضائی و قانون تحت پیگرد قرار داد.

وی گفت باید مشخص شود چه کسی عامل انتشار این اسناد بوده است.

باراک اوباما،رئیس جمهور امریکا، از خروج نیروهای نظامی امریکایی از افغانستان سخن گفته است.

این سخنان سبب شد پیامی به طالبان منتقل شود و طالبان برای اقداماتش برنامه ریزی کند و طالبان به این نتیجه رسیده است که امریکا سرانجام از افغانستان خارج خواهد شد و درنتیجه می تواند پس از این مقطع، اقداماتی را که می خواهد در افغانستان صورت بدهد.
 
مک کین افزود اوباما بایستی می گفت روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان مرحله ای خواهد بود."

انفجار يک نفتکش ژاپنى در تنگه هرمز

وزارت حمل و نقل ژاپن از انفجار يک نفتکش اين کشور در تنگه هرمز خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، وزارت حمل‌ونقل ژاپن اعلام کرد که در اولين ساعات روز چهارشنبه در يک نفتکش متعلق به اين کشور در تنگه هرمز و در نزديکى سواحل عمان انفجارى روى داده است.
بر اساس اين گزارش، در پى اين انفجار يک نفر مجروح شده است. اين نفتکش که متعلق به خطوط "ميتسو او‌اس‌کى " است تا حدودى تخريب شده است اما توانسته به مسير خود ادامه دهد. انفجار مورد اشاره در ساعت 30 دقيقه بامداد به وقت محلى روى داده است.
وزارت حمل‌ونقل ژاپن ادامه داد: از زمانى که يکى از خدمه قبل از انفجار يک نورى را در افق ديد، اين شرکت مظنون شد که اين حادثه احتمالا يک حمله بوده است.
اين نفتکش حامل 16 خدمه فيليپينى و 15 هندى بوده است که 270 هزار تن نفت خام حمل مى‌کرده است. در اثر اين انفجار هيچ نفتى نشت نکرده است.
اين نفتکش از امارات متحده عربى عازم بندر ژاپنى "چيبا " در شرق توکيو بوده است.

اعلام آمادگی مسکو برای شروع مذاکرات تبادل سوخت

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای ضمن استقبال از تداوم گفتگو ها بین ایران ترکیه و برزیل آمادگی این کشور را برای از سرگیری مذاکرات پیرامون تبادل سوخت اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، در این بیانیه که در سایت رسمی وزارت خارجه روسیه منتشر شده آمده است: ما از ادامه گفتگوی ایران، برزیل و ترکیه در مورد راههای اجرای پروژه تبادل اورانیم غنای پایین با سوخت راکتور تحقیقاتی تهران استقبال می کنیم. ملاقات وزرای امور خارجه در استانبول در مورد آمادگی تهران برای پاسخ دادن به برداشت روسیه، فرانسه و ایالات متحده از بیانیه 17 ماه می تهران و برگزاری ملاقات با نمایندگان گروه وین در هفته دوم ماه سپتامبر مایه خوشبینی است.

همچنین در این بیانیه تاکید شده است: ما از خیلی وقت پیش آماده چنین ملاقاتی هستیم و تهران بخوبی از این امر اطلاع دارد.

در این بیانیه در رابطه با ورود ترکیه و برزیل به مذاکرات نیز عنوان شده است: به نظر ما مهم است از نمایندگان برزیل و ترکیه برای شرکت در این ملاقات دعوت شود و ما به از سر گرفته شدن هرچه زودتر گفتگوی ایران و گروه «5+1» به منظور ادامه جستجوی راههای تنظیم کامل اوضاع پیرامون برنامه اتمی ایران امیدواریم. در این رابطه از ملاقات اخیر آقای متکی وزیر امور خارجه ایران با اشتون نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در کابل استقبال می کنیم. در این بیانیه همچنین به اظهارات رئیس جمهور پیرامون نقش روسیه پرداخته شده و این اظهارات غیرقابل قبول عنوان شده است!



سفیر انگلیس اخراج شود

آرمان- نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، دروغ پردازی‌های سفیر انگلیس در مورد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان را ناشی از خباثت انگلیسی‌ها دانست و گفت: وزارت خارجه باید در جهت اخراج این سفیر اقدام کند

اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با ایسنا، با یادآوری خواسته نمایندگان برای تعطیلی سفارت انگلستان در تهران، گفت: هر کاری که انگلیس انجام می‌دهد جز ضرر برای کشور، چیز دیگری ندارد، و طرح دروغی نظیر حرکت ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای ـ علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه و یک عالم دینی مبنی بر حرام بودن این مساله ـ نشان دهنده خباثت انگلیسی‌هاست.

نماینده مردم تهران افزود: بازرسان آژانس نیز بارها کارهای ما را رصد کردند و بر حقانیت فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ما تاکید داشتند، لذا این اظهارنظر نشان می‌دهد یک سری تحرکات دیگری توسط این کشور دنبال می‌گردد که وزارت خارجه باید در جهت اخراج این سفیر اقدام کند.

مایک مولن با علاوی دیدار کرد


رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا در راستاى تداوم دخالت واشنگتن در روند تشکيل دولت عراق، با رهبر فهرست العراقيه ديدار کرد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه اماراتى "البيان "، "مايک مولن " رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا عصر ديروز در يک سفر غيرمنتظره وارد بغداد شد و با "اياد علاوى " رهبر فهرست العراقيه و "جلال طالبانى " رئيس‌جمهور عراق ديدار کرد.
بر اساس اين گزارش مولن در ديدار با يک هيئت از فهرست العراقية طرح عقب‌نشينى نيروهاى آمريکايى از عراق و تلاش‌هاى موجود براى تشکيل دولت وحدت ملى عراق را بررسى کرد و دو طرف درباره اختلافات موجود ميان گروههاى سياسى پيروز در انتخابات عراق و راهکارهاى برون‌رفت از موانع موجود رايزنى کردند.
در حال حاضر 77 هزار و 500 نيروى آمريکايى در عراق مستقر هستند که تمام نيروها بايد تا اول سپتامبر از عراق عقب‌نشينى کنند و فقط 50 هزار نيروى آموزشى و مشاوره‌اى در اين کشور باقى بماند که اين نيروها نيز بايد تا دسامبر سال 2011 عقب‌نشينى کنند.
بنا بر اين گزارش، مولن و طالبانى نيز به بررسى اوضاع سياسى و امنيتى عراق پرداختند و رئيس جمهور لبنان با تاکيد بر ضرورت تسريع روند تشکيل دولت آتى عراق، درباره وضعيت نيروهاى امنيتى و نظامى عراق گفت: اين نيروها براى انجام کامل وظايف خود نياز به تمارين و آموزشهاى بيشترى دارند و بايد مجهزتر شوند.
از سوى ديگر مولن پس از اين ديدار در گفت وگو با روزنامه‌نگاران گفت: پليس و ارتش عراق طى سال گذشته توانمندى خود را ثابت کرده‌اند و براى تحويل کامل مسئوليت امنيتى آمادگى دارند.
مالکى در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران در بغداد گفت: ورود عامل منطقه‌اى يا بين‌المللى به عرصه تشکيل دولت و گفت‌وگوهاى مربوط به آن موجب پيچيده‌شدن امور شده است تا جايى که ما هنوز از اين پيچيدگى‌ها رنج مى‌بريم.
احزاب و گروه‌هاى سياسى در عراق، برغم سپرى شدن 3 ماه از برگزارى انتخابات پارلمانى هنوز نتوانسته‌اند به توافق‌هاى نهايى براى تشکيل دولت آتى دست يابند.
اين در حالى است که طرف‌ها و شخصيت‌هاى سياسى بلندپايه عراق، اخيرا از وجود دخالت‌هاى مستقيم برخى دولت‌هاى منطقه و طرف‌هاى خارجى در امور عراق خبر داده‌اند.
عضو ائتلاف دولت قانون به رهبرى " نورى مالکى " پيش از اين با انتقاد از موج جديد دخالت‌هاى عربستان سعودى در امور داخلى اين کشور گفته بود: دخالت‌هاى عربستان در عراق براى اولين بار نيست و اين رفتار ناپسند آنها بارها تکرار شده است.
"
عدنان السراج " گفت: عربستان سعودى از طريق دخالت‌هاى خود در امور داخلى عراق درصدد ناکام گذاشتن تجربه جديد دموکراسى درعراق است.
مالکى ديروز تصريح کرد: من با تاسف مى‌گويم که عامل خارجى اکنون از عامل داخلى و ملى پيشى گرفته است، بطورى که عوامل ملى و داخلى تا حد زيادى از هرگونه تصميم‌گيرى عقب مانده‌اند. البته کسانى که در راس روند سياسى عراق قرار دارند نيز به ميل خود براى حضور پررنگ‌تر عامل خارجى عقب‌نشينى مى‌کنند.

واکنش اوباما به افشاگری بزرگ

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفته است که درز اسناد محرمانه درباره جنگ در افغانستان مایه نگرانی است، اما افشاکننده اطلاعات جدیدی نیست.

به گزارش بی بی سی؛ او در اولین واکنش خود به درز این اسناد، گفت که این اطلاعات تصمیم او برای اصلاح استراتژی ارتش آمریکا در افغانستان را توجیه می کند.

ویکی لیکس که این اسناد را در وبسایت خود منتشر کرد می گوید که اینها شامل گزارش های اطلاعاتی و نظامی از میدان جنگ است.

در این فایل ها جزئیات تازه ای از جمله درباره اسامه بن لادن رهبر القاعده دیده می شود.

تعدادی از این فایل درباره ردگیری اسامه بن لادن است. آمریکا می گوید که برای "چندین سال" اطلاعات قابل اعتمادی در مورد بن لادن به دست نیاورده است

اوباما در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت: "هرچند من نگران افشای اطلاعات حساسی از میدان نبرد هستم که به طور بالقوه می تواند بعضی افراد و عملیات را در معرض خطر قرار دهد، واقعیت این است که این اسناد هیچ مساله ای را فاش نمی کند که قبلا در حیطه مناظره عمومی درباره افغانستان وجود نداشته است."

او با اشاره به اینکه سرمنشاء حملات 11 سپتامبر به نیویورک و واشنگتن، افغانستان بود افزود "برای هفت سال، از اجرای استراتژی ای که جوابگوی چالش های این منطقه باشد بازماندیم".

رئیس جمهوری آمریکا گفت: "به همین دلیل است که به طور قابل توجهی بر تعهد خود در آنجا افزوده ایم، بر مسئولیت پذیری بیشتر از طرف افغانستان و پاکستان اصرار ورزیدیم، یک استراتژی تازه که موثر باشد طراحی کردیم. حالا باید این استراتژی را تا آخر اجرا کنیم."

همزمان وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، می گوید که "تحقیقات خیلی جدی ای" را درباره اینکه چه کسی این اسناد را درز داده شروع کرده است.

بخش تحقیقات جنایی ارتش آمریکا نیز تحقیقات مستقل خود را درباره این درز آغاز کرده است.

ویکی لیکس می گوید که این اسناد توسط واحدهای مختلف نظامی در فاصله سال های 2004 تا 2009 تدوین شده بود که اکثر آنها توسط سربازان و افسران امنیتی که به گزارش های رادیویی نیروهای مستقر در خط مقدم گوش می کردند نگاشته شده است.

پنتاگون پس از نشت آن اسناد گفته بود که به زودی اثرات احتمالی انتشار این اسناد بر امنیت سربازان آمریکایی و سایر نیروهای خارجی در افغانستان را برآورد خواهد کرد.

سایت ویکی لیکس، که یک سازمان غیردولتی است، چند هفته قبل این اسناد نظامی را به روزنامه های نیویورک تایمز آمریکا، گاردین بریتانیا و مجله اشپیگل آلمان داد به این شرط که تا روز یکشنبه 25 ژوئیه منتشر نشود.

جولیان اسانج، بنیانگذار سایت ویکی لیکس، گفته است که ظاهرا این اسناد نشان دهنده ارتکاب جرائم جنگی است اما دادگاه باید در این مورد تصمیم بگیرد.

اما سناتور جمهوریخواه جان مک کین به شدت به سایت ویکی لیکس حمله کرده و با "مغرض" خواندن آن گفته است هدفش ممانعت از پیروزی آمریکا و نیروهای ائتلاف در جنگ افغانستان است.


نظر شما :