هشدار محققان آکسفورد: حمله به ايران جنگى تمام عيار به وجود خواهد آورد

۲۶ تیر ۱۳۸۹ | ۱۹:۲۳ کد : ۸۰۶۸ اخبار اصلی
گزارش مرکز مطالعات آکسفورد هشدار می‌دهد که اگر اسرائیل بخواهد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند یک جنگ طولانی مدت در منطقه رخ خواهد داد، کما این که ایران را برای رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای نظامی نیز بیش از پیش ترغیب می‌کند.
هشدار محققان آکسفورد: حمله به ايران جنگى تمام عيار به وجود خواهد آورد

دیپلماسی ایرانی: گزارش مرکز مطالعات آکسفورد هشدار می‌دهد که اگر اسرائیل بخواهد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند یک جنگ طولانی مدت در منطقه رخ خواهد داد، کما این که ایران را برای رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای نظامی نیز بیش از پیش ترغیب می‌کند.

این مرکز که به صورت مستقل اقدام به انجام این تحقیق کرده است، به طور معمول مروج حل مسالمت‌آمیز درگیری‌های بین‌المللی در سراسر جهان است و در همین راستا نیز تاکید می‌کند که نباید برای حل پرونده هسته‌ای ایران به هیچ وجه به گزینه نظامی متوسل شد.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند، هر گونه حمله نظامی اسرائیل به ایران می‌تواند آغازگر نزاعی طولانی و ممتد شود که احتمال این که ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای دور شود را نیز ناممکن می‌سازد و حتی شاید ایران را برای رسیدن به این تکنولوژی به شدت ترغیب کند.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم که هر گونه حمله‌ای به ایران همچنین می‌تواند به عدم استقرار منطقه منجر شود و می‌تواند عواقب وخیم و تبعایت امنیتی غیر قابل پیش‌بینی برای منطقه و کل جهان به بار داشته باشد. اتفاقاتی که غیر قابل پیش‌بینی هستند و وقوع آنها اجتناب‌ناپذیر است.

پائول راجرز، یکی از کسانی که در تهیه این گزارش همکاری داشته است در جایی از این گزارش می‌نویسد، انجام عملیات نظامی علیه ایران به هیچ وجه نباید در اولویت قرار گیرد اگر چه این موضوع بیش از هر زمان دیگری در اسرائیل مطرح شده است.

وی سپس به تجهیزات جدید نظامی اسرائیل اشاره می‌کند و می‌نویسد، دستیابی اسرائیل به جنگنده‌هایی که قادر به پرواز در مسیرهای طولانی هستند، افزایش توان سوخت‌رسانی جنگنده‌های اسرائیلی و گسترش جنگنده‌های بدون سرنشین در مناطق دور از اسرائیل به خصوص شمال عراق و آذربایجان همگی نشان از آن است که احتمال انتخاب گزینه نظامی توسط اسرائیل برای حمله به ایران بالا رفته است.

این در حالی است که رهبران اسرائیلی همچنان از احتمال استفاده از گزینه نظامی سخن می‌گویند. موشی یعالون، در ماه مه گذشته گفت که اسرائیل از توان لازم برای حمله به ایران برخوردار است.

اسرائیل تنها دولتی در خاورمیانه است که سلاح هسته‌ای دارد و تا به حال خود را موظف به پاسخگویی به هیچ نهاد بین‌المللی‌ای ندیده است. اسرائیل تا به حال داشتن سلاح هسته‌ای را نه رد و نه تایید کرده است.

گزارش آکسفورد همچنین تاکید می‌کند که اگر ایران روزی تصمیم بگیرد که به سلاح هسته‌ای دست یابد نیازمند سه تا 7 سال زمان است تا بتواند نوع کوچکی از سلاح هسته‌ای را بسازد.

این گزارش درباره نقاط احتمالی‌ای که اسرائیل در صورت تصمیم به حمله به آنها هجوم خواهد آورد، می‌آورد، اسرائیل در صورت تصمیم به حمله به ایران به تمام اهداف و تاسیسات هسته‌ای این کشور، تمام پایگاه‌های نظامی، سامانه‌های موشکی، کارخانه‌ها و مراکز پژوهشی و حتی دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه تهران حمله خواهد کرد تا توان و تخصص ایران در این زمینه را به طور کامل زایل کند. در این صورت شمار بسیاری از شهروندان ایرانی نیز قربانی حملات اسرائیل خواهند شد.


نظر شما :