تروریسم این بار در ایران قربانی گرفت

۲۶ تیر ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۷ کد : ۸۰۶۷ اخبار اصلی
این حوادث تروریستی با واکنش طیف وسیعی از مقامات و چهره‌های بین‌المللی از اوباما و بان کی مون گرفته تا سید حسن نصرالله و وزیر امور خارجه امارات مواجه شده است که در جای خود قابل توجه است.
تروریسم این بار در ایران قربانی گرفت

دیپلماسی ایرانی: زاهدان پنج شنبه شب گذشته شاهد انفجار دو بمب توسط عوامل انتحاری در مسجد جامع این شهر بود. انفجارهایی که 28 کشته و بیش از 170 زخمی‌برجای گذاشت. البته این اولین بار نیست که چنین حوادثی در سیستان و بلوچستان به وقوع می‌پیوندد، ولی حوادث این چنینی تاکنون با این حجم از اعتراضات و محکومیت‌های بین‌المللی مواجه نشده بود. این حوادث تروریستی با واکنش طیف وسیعی از مقامات و چهره‌های بین‌المللی از اوباما و بان کی مون گرفته تا سید حسن نصرالله و وزیر امور خارجه امارات مواجه شده است که در جای خود قابل توجه است.

علاوه بر این که عدم هماهنگی بافت مذهبی و قبایلی فرصتی را در دست گروه‌های تروریستی قرار داده تا از اختلافات مردم این ناحیه استفاده کنند و یا در صدد تفرقه افکنی میان آنها باشند، ناامنی مرزهای شرقی ایران هم منجر به عدم امنیت در این منطقه شده است. در واقع سیستان و بلوچستان به دلیل هم مرز بودن با پاکستان و افغانستان از ناامنی این کشورها تاثیر می‌پذیرد و امنیت این استان متاثر از امنیت مرزهای شرقی کشور است.

گفته می‌شود بقایای گروه تروریستی ریگی که شاهد اعدام سرکرده خود در خرداد ماه بوده است، مسئولیت این حوادث را به عهده گرفته‌اند. مقامات ایرانی هم امریکا و اسرائیل را در این حوادث دخیل دانسته‌اند.

اما در سطح تحلیل منطقه‌ای، عوامل داخلی کشورهای همسایه بر هم تاثیرگذار هستند. آنچه در بعد منطقه‌ای به نظر می‌رسد اینست که پاکستان هم در چند هفته گذشته شاهد عملیات‌های تروریستی و بمب‌گذاری‌های انتحاری در شهرها و مراکز پر جمعیت خود بوده است. عوامل این حوادث خواه طالبان پاکستان باشد، خواه طالبان افغانستان، و صرف نظر از این که چه اهدافی را در پس ایجاد ناامنی داشته‌اند، توانسته‌اند امنیت پاکستان ناامن را بیشتر به خطر اندازند و این ناامنی در شهرهای همسایه شرقی ایران باعث فرصت طلبی عوامل تندرو و افراطی در داخل ایران شده و به تبع آن عدم امنیت را این بار برای زاهدان به همراه داشته است.


نظر شما :