انتفاضه کشتی‌ها حصر غزه را می‌شکند؟

۲۶ تیر ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۶ کد : ۸۰۰۹ اخبار اصلی
اعزام کاروان آزادی اما دو نتیجه مهم دربرداشت که تاثیر بلند مدت آنها شاید به مراتب ...
انتفاضه کشتی‌ها حصر غزه را می‌شکند؟
دیپلماسی ایرانی: اعزام کاروان آزادی که شامل کشتی‌هایی از کشورهای مختلف دنیا از جمله ترکیه، یونان و پارلمان اروپا برای رساندن کمک به غزه و رفع محاصره این منطقه بود، هر چند به دلیل حمله رژیم صهیونیستی به این کاروان به هدف اصلی خود یعنی تحویل کمک‌های انسان دوستانه به مردم این منطقه نرسید، اما دو نتیجه مهم دربرداشت که تاثیر بلند مدت آنها شاید به مراتب بیشتر از تحویل کمک‌ها به مردم غزه باشد.

 نخست اینکه افکار عمومی‌ دنیا را نسبت به مسئله فلسطین حساس کرد و موجی از خشم و اعتراض در میان مردم و دولت‌های جهان برانگیخت. کشورهایی مثل ایالات متحده، آلمان، فرانسه، ترکیه و ... که تا قبل از این حمله در مورد مسائل غزه و فلسطین سکوت می‌کردند یا از اسرائیل جانبداری می‌کردند در این قضیه مجبور به واکنش شدند و این حمله را محکوم کردند و بسیاری از کشورها ضمن اعتراض به این واقعه سفرای اسرائیل در کشورشان را احضار یا اخراج نمودند. این حمله بحران فلسطین را از مسئله‌ای اسلامی‌ به مسئله‌ای جهانی تبدیل کرد.

نتیجه دوم این بود که این حرکت شکست ناپذیری اسرائیل در محاصره غزه را به چالش کشید. یک روز بعد از این حمله مصر گذرگاه رفح را برای انتقال دارو و غذا باز کرد و پس از آن کشتی‌های دیگری نیز برای کمک رسانی به مردم غزه اعلام آمادگی کردند. ایده انتفاضه کشتی‌ها هم که در نشست روسای مجالس کشورهای اسلامی ‌مطرح شد، نشان از عزم کشورهای اسلامی ‌برای شکستن حصر غزه دارد.

امروز کشتی دیگری به نام کشتی امید که حامل کمک‌های انسان دوستانه مردم لیبی (موسسه خیریه القذافی) به غزه است، حرکت خود را به سوی این منطقه آغاز کرده است. این کشتی که با پرچم مالدیو و از ساحل یونان عازم غزه شده، موجب واکنش مقامات اسرائیلی شده است.
 
وزارت خارجه اسرائیل طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که بنابر مذاکراتی که با مقامات مالدیوی و یونانی داشته است، مسیر و مقصد این کشتی تغییر کرده است و این کشتی هرگز به غزه نخواهد رسید. ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، از جلب موافقت مقامات مصری برای پهلو گرفتن این کشتی در بندر العریش خبر داده است، اما ناخدای این کشتی می‌گوید اخطاری در این زمینه دریافت نکرده است و مدیر موسسه القذافی هم از عدم تغییر برنامه این کشتی خبر داده است.

با این اوصاف پهلو گرفتن کشتی امید در سواحل غزه غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما باید دید که این کشتی هم مانند کاروان آزادی به راه خود ادامه خواهد داد و موجب حساسیت بیشتر افکار عمومی‌دنیا نسبت به مسئله فلسطین خواهد شد یا تغییر مسیر خواهد داد و در بندر العریش مصر پهلو می‌گیرد؟


نظر شما :