هیلاری کلینتون از دیگر دموکرات ها تندرو تر می شود

۱۱ مهر ۱۳۸۶ | ۱۰:۵۱ کد : ۸۰۰ اخبار اصلی
چالشی را که هیلاری کلینتون و باراک اوباما به نام "ایران" با یکدیگر آغاز کرده اند تنها برای به دست آوردن رضایت هم حزبی ها و سرانجام رای دهندگان آمریکایی نیست بلکه سمت و سوی سیاست دولت آینده آمریکا را نیز نمایان می کند.
هیلاری کلینتون از دیگر دموکرات ها تندرو تر می شود

منازعات درون حزبی دموکرات ها و جمهوری خواهان برای تعیین نامزدهای انتخابات سال 2008 ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا گام به گام وارد مرحله نهایی و سرنوشت ساز خود می شود.

 

در چنین شرایطی که رقابت های درون حزبی آغاز شده، نگاه کاندیدها به مسایل داخلی و اولویت های سیاست خارجی آمریکا رمز پیروزی آنها محسوب می شود.

 

 چالشی را که هیلاری کلینتون و باراک اوباما به نام "ایران" با یکدیگر آغاز کرده اند تنها برای به دست آوردن رضایت هم حزبی ها و سرانجام رای دهندگان آمریکایی نیست بلکه سمت و سوی سیاست دولت آینده آمریکا را نیز نمایان می کند.

 

خانم هيلارى کلينتون سناتور دموکرات و یکی از گزینه های مطرح این حزب  برای انتخابات ریاست جمهوری به تازگی  در مجلس سنا به طرحی که به واسطه‌ آن ايالات متحده مجبور مى شود تا سپاه پاسداران جمهورى اسلامى ايران را جزو سازمان هاى تروريستى خارجى قرار دهد رای داده است.

 

اين عمل، بيش از هر چيز به خاطر درگيرى اوليه او با باراک اوباما، کريس دود، بيل ريچاردسون  و جان ادواردز است که در مباحثه‌ نامزدهاى دموکرات رياست جمهورى در دارتموث، وى را به خاطر اين رأى مورد حمله قرار دادند.

 

 اين نمايندگان افرادى هستند که به نظر مى رسد بيش از آنکه به اصل چنین اقدامی اعتقاد داشته باشند، از اجتماعات سياسى و سایت های اينترنتى رقیبان شان بيم دارند.

 

رأى خانم کلينتون به متمم نمادينى بود که جو ليبرمن، نماينده‌ مستقل ايالت کنکتيکات به همراه جون کيل و نورمن کوله‌مان، نمايندگان جمهورى خواه تقديم مجلس کرده بودند.

 

در اين متمم، پس از طرح ادعاهایی  به نام  "شواهدى از اعمال تروريستى ايران در عراق" بيان شده است که " جلوگيرى از (ايران براى) تبديل شبه نظاميان شيعه به نيرويى مانند حزب الله لبنان براى تأمين منافع آن کشور در عراق، از مصالح ضرورى ملى ايالات متحده است."

 

چنين به  نظر مى‌رسد که بيست و يک تن از نمايندگان دموکرات  از جمله جوزف بایدن و جان کرى، به همراه جمهورى خواهانى چون چاک هاگر و ديک لوگر اين متمم را بسيار تندتر از آن يافته‌اند که از آن حمايت کنند و به آن رأى منفى داده‌اند.

 

متممی که خانم کلینتون به آن رای داده است طرحی خوانده شده که هفتاد و شش سناتور مجلس از جمله قسمت اعظم نمايندگان دموکرات، اقداماتى در راستاى سياست خارجى انجام مى‌دهند.

 

گفته مى‌شود که نمايندگان دموکرات تنها پس از درخواست جرح و تعديل لحن متمم و حذف عبارتى چون " سياست ايالات متحده بايد پايان دادن به اعمال خشونت آميز و نقش بى‌ثبات کننده‌ ايران باشد" با آن موافقت کرده‌اند.

 

 همچنين زير فشار دموکرات‌ها درخواست "حمايت از استفاده‌ عاقلانه و سنجيده از تمام ابزارهاى قدرت ايالات متحده در عراق" در مورد ايران و کارگزاران آن هم از اين متمم حذف شده است.

 

در رسانه های آمریکا به این ادعا مفصل پرداخته می شود که ایران به شبه نظاميان شيعه‌اى که در عراق، سربازان آمريکايى را مى‌‌کشند يا معلول مى‌کنندکمک‌هاى نظامى مى‌رسانند.

 

 اما اين سناتورها تحت فشار شدیدی از سوی سوی رسانه ها – که نفوذ گسترده ای بر افکار عمومی ایالات متحده دارند- قرار دارند و با این انتقاد رو به روهستند که  حتى از اينکه طرحى پيشنهاد شود که به موجب آن ايالات متحده بتواند از نيروى نظامى براى حفظ جان سربازان آمريکايى استفاده کند، هراسان اند.

 

خانم کلينتون در دارتموث با اشاره به اينکه "اين طرح ما را قادر به تحميل قوانينى بر دولتمندان براى پايان بخشيدن به تمامى اين مذاکرات { منظور مذاکرات محدود ایران و آمریکا در عراق است} براى برقرارى ارتباط با ايران مى‌کند" از رأى خود دفاع کرد.

 

 جنگ طلبى نسبى خانم کلينتون تنها به پيش افتادن اوليه‌ او از رقبايش منجر می شود، آن هم درحاليکه آمريکا تنها "تماس نزديکى از نوع سوم"  با دولت ایران  دارد. منظور از نوع سوم مدلی است که دکتر آلن هاينک معرفى کرده است. نوع اول رؤيت(Sighting)؛ نوع دوم: مشاهده از نزديک (Evidence) و نوع سوم تماس(Contact) نام دارد.

 

این چنین وضعیتی اما احتمال به پیروزی رسیدن وی در رقایت های درون حزبی را فراهم می کند. در صورتی که او از این مسیر دشوار عبور کند، حزب دموکرات درباره این موضوع دست به تبلیغات گسترده ای خواهد زد که هیلای می تواند اولین " بانو " رییس جمهور در تاریخ ایالات متحده باشد.


نظر شما :