سناتور امريکايى در اسرائيل:

اگر مجبور شويم به گزينه نظامى رو مى‌آوريم

۲۴ تیر ۱۳۸۹ | ۲۳:۴۰ کد : ۷۹۹۳ اخبار اصلی
بيت المقدس ميزبان سناتورهاى امريکايى بود که پس از عراق راهى سرزمين‌هاى ...
 اگر مجبور شويم به گزينه نظامى رو مى‌آوريم

بيت المقدس ميزبان سناتورهاى امريکايى بود که پس از عراق راهى سرزمين‌هاى اشغالى شدند تا در ديدار با ايهود باراک وزير دفاع اين رژيم از هر درى سخن بگويند. جان مک‌کين، جوزف ليبرمن، ليندسى گراهام سه سناتورى بودند که در بيت المقدس مورد استقبال وزير دفاع قرار گرفتند و البته تمام تلاش خود ا به کار بستند تا نشان دهند که ايالات متحده همچنن طرفدار پر و پا قرص اسرائيل است. سناتور ليبرمن با توسل به لحنى تند و تيز در مصاحبه مطبوعاتى پس از ديدار با باراک ترجيح داد در خصوص پرونده هسته‌اى ايران سخن بگويد.

ليبرمن در اين سخنان گفت: ما اگر بتوانيم با تحريم و توسل به ديپلماسى بحران در پرونده هسته‌اى ايران را حل و فصل مى‌کنيم. اگر وادار شويم به گزينه نظامى رو مى‌‌آوريم. ايالات متحده همواره در اين سال‌ها تاکيد کرده است که هيچ‌گزينه‌اى را براى مقابله با ايران کنار نمى‌نهد با اين‌ همه بسيار معدود نوبت‌هايى است که فردى در جايگاه سناتور ليبرمن به صراحت از توسل به گزينه نظامى عليه ايران استفاده کرده باشد. ليبرمن همچنين به ديدار ميان نتانياهو و باراک اوباما در کاخ سفيد نيز اشاره کرد: اين ديدار بسيار مثبت بود و انتظار مى‌رود که رابطه ميان دو طرف در مسير عادى و البته مانند هميشه پيشرفت روزافزون قرار گيرد.

سخن گفتن در باب رابطه ميان ترکيه و اسرائيل نيز بر دوش جان مک کين افتاد. مردى که در انتخابات سال گذشته رقيب باراک اوباما بود، ترکيه را دوست قديمى و متحد استرات‍يک امريکا خواند: بى‌شک ما از لحنى که ترکيه در قبال اسرائيل اتخاذ مى‌کند، اندوهگين شده‌ايم. اميدواريم که ترک‌ها به زودى تغيير روش دهند و با توسل به لحنى ارام‌تر به عادى سازى رابطه با اسرائيل رو آورند.

ايهود باراک نيز ديدار ميان نخست وزيرى اين ر‍ژيم با باراک اوباما را مثبت ارزيابى کرد: من تلفنى با بنيامين نتانياهو گفت وگو کردم و متوجه شدم که از منظر او نيز اين ديدار بسيار مثبت بوده است. ديدارى براى فراهم کردن بستر مورد نياز براى مذاکرات مستقيم ميان فلسطين و اسرائيل. به گمان موفقيت اين ديدار نشان دهنده عمق رابطه حسنه ميان واشنگتن و تل آويو است.

باراک در ادامه افزود: در روابط دو جانبه همواره فراز و فرودهايى وجود دارد. اميدوارم که تا چند هفته آتى بتوانيم مذاکرات مستقيم با فلسطينى‌ها را آغاز کنيم. 
 


نظر شما :