چین با تحریم‌های یک جانبه امریکا علیه ایران همراه نخواهد شد

۲۴ تیر ۱۳۸۹ | ۲۳:۴۰ کد : ۷۹۸۷ اخبار اصلی
به گزارش وال استریت ژورنال، چین روز سه شنبه امریکا را به دلیل وضع تحریم‌های ...
چین با تحریم‌های یک جانبه امریکا علیه ایران همراه نخواهد شد

دیپلماسی ایرانی:‌ به گزارش وال استریت ژورنال، چین روز سه شنبه امریکا را به دلیل وضع تحریم‌های یک جانبه، به اعمال فشار بیش از حد بر ایران متهم کرد.

هفته گذشته باراک اوباما با وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران موافقت کرد که برای اولین بار بازار امریکا بر ورود شرکت‌هایی که به برنامه هسته‌ای تهران و سرکوب دمکراسی کمک می‌کنند، مسدود می‌کند. این اقدام به این دلیل مورد اعتراض چین قرار گرفت که شرکت‌های این کشور مبادلات تجاری بالایی با ایران دارند و از این طریق به سود اقتصادی سرشاری دست می‌یابند. چین توانسته بود کشورهای عضو شورای امنیت را قانع کند که راه گریزهایی برای این گونه شرکت‌ها در قطعنامه در نظر بگیرند.

سخنگوی وزیر خارجه چین در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد تحریم‌های یک جانبه امریکا گفت: چین معتقد است که کشورها باید به جای وضع تحریم های بیشتر، به نحوی فراگیر و صحیح تحریم‌های سازمان ملل را اجرا کنند.

او همچنین گفت: چین امیدوار است که کشورهای مربوطه به نحو صادقانه‌ای تحریم‌های سازمان ملل درمورد ایران را اعمال کنند و تکرار کرد نظر چین این‌ است که مسئله هسته‌ای ایران باید از طریق مذاکره و گفت و گو حل شود.

این اظهارات سخنگوی وزیر خارجه چین اولین موضع‌گیری مقامات رسمی‌ چین درباره تحریم‌های یک جانبه امریکا علیه ایران است و انتقادات روسیه از اعمال تحریم‌های شدیدتر توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده را به یاد می‌آورد.

چین با تحریم‌های سازمان ملل پس از هفته‌ها گفت و گو و فشار عمومی ‌موافقت کرده است. ماه گذشته قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل- چهارمین قطعنامه تحریم علیه ایران از سال 2006- با موافقت چین و روسیه به تصویب رسید.

چین به این خاطر نگران است که تحریم‌های یک جانبه امریکا مانع فعالیت شرکت‌های چینی در امریکا خواهد شد هر چند که تجارت این شرکت‌ها با ایران شامل تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نباشد. بنابراین تحریم‌های امریکا روزنه‌های کوچکی که در تحریم‌های سازمان ملل بود و چین خواهان آن بود، مسدود خواهد کرد.


نظر شما :