روسیه مقابل ایران، هم دوش غرب؟

۱۶ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۲۳ کد : ۷۷۲۹ اخبار اصلی
درست در روزهایی که ترکیه و برزیل به برون برد پرونده هسته ای ایران از بحران امیدوار هستند، روسیه اندک اندک از جامه رفیقی شفیق برای ایرانی ها خارج می شود و...
روسیه مقابل ایران، هم دوش غرب؟
دیپلماسی ایرانی: بازی هسته ای در ایران هر روز وارد مرحله تازه تری می شود و البته بازیگران این صحنه نیز تغییر می کنند. درست در روزهایی که ترکیه و برزیل به برون برد پرونده هسته ای ایران از بحران امیدوار هستند، روسیه اندک اندک از جامه رفیقی شفیق برای ایرانی ها خارج می شود و شاید برای نخستین بار پس از پایان جنگ سرد به ساکنان قاره سبز نزدیک می شود. دمیتری مدودف روزهاست که حرکات مارپیچ بسیاری را در عرصه دیپلماتیک از خود نشان می دهد.

از یک سو به سوریه می رود و با خالد مشعل رهبر سیاسی حماس دیدار می کند و از سوی دیگر راهی آلمان می شود و در دیدار با خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از تحریم ایران سخن می گوید.
روز گذشته مدودف مهمان آنگلا مرکل آلمانی بود که این روزها کم در داخل کشورش با دردسرهای داخلی روبه رو نشده است.

با این همه گویا خانم صدر اعظم همچنان برای تشدید تحریم ها علیه ایران اصرار دارد و البته در این مسیر توانسته است حمایت روس های سرسخت را نیز به دست آورد.
پیش از وارد شدن ترکیه و برزیل به بازی هسته ای ایران، روسیه و چین از اصلی ترین مدافعان تهران در این مسیر بودند. اما پس از ورود این دو کشور بود که گویا روس ها نیز از دست ایرانی ها برای امضا توافقنامه هسته ای با ترکیه دلخور شدند و اکنون در آغوش غربی ها مامن گزیده اند.

مدودف پیش از حضور در آلمان حتی تریبون را در دست گرفته و از ایرانی ها خواسته بود که به رفتارهای غیرمتعارف و عاری از مسئولیت پذیری خود نیز پایان دهند.
در مصاحبه مطبوعاتی پس از این دیدار دوستانه هم یک جمله از زبان دو طرف شنیده شد: شورای امنیت خود را برای تشدید تحریم ها علیه ایران مهیا می کند. شرایط به گونه ای است که نشان می دهد ما به اعمال تحریم های جدی علیه ایران نزدیک  شده ایم. مدودف در این مصاحبه مطبوعاتی باز هم بازی را در دو صحنه ادامه می دهد و تاکید می کند که هیچ کس تمایلی به تشدید تحریم ها علیه ایران ندارد اما در حال حاضر گزینه ای دیگر بر روی میز قرار ندارد: امیدواریم که ایران صدای جامعه جهانی را بشنود و به نگرانی های بین الملل در این خصوص پایان دهد.

مدودف در ادامه تاکید کرد که به اعتقاد او تحریم بهترین گزینه برای مواجهه با ایران نیست و روسیه امیدوار است که تهران هر چه سریع تر مسیر برای توسل به گزینه ای دیگر را هموار کند. غرب  از مدت ها پیش به دنبال اجماع جهانی علیه ایران است و این در حالی ست که مدودف نیز بر لزوم اتحاد جامعه جهانی در برابر تهران تاکید دارد. رئیس جمهوری روسیه در این خصوص گفت: یا باید کنار هم بایستیم و یکصدا تحریم را آغاز کنیم و یا باید هر کدام در مسیری جداگانه گام برداریم که در نهایت ره به جایی نخواهد برد.

آنگلا مرکل نیز در سخنانی تند و تیز گفت: ما همواره در مواجهه با بحران های بین المللی در دو دو مسیر حرکت می کنیم. در یک مسیر ابتدایی پیشنهاد می دهیم اما از آنجایی که تهران در این مسیر با ما همراه نشده است، زمان توسل به راهکار دوم و تشدید تحریم ها فرا رسیده است. مرکل در ادامه سخنانش تاکید کرد که پنج عضو دائم شورای امنیت و اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم ها علیه ایران به اجماع رسیده اند.  مرکل در این خصوص افزود: احتمال این وجود دارد که شورای امنیت به زودی تشدید تحریم ها علیه رای مثبت دهد. 

نظر شما :