استعفای شوک‌آور رئیس جمهوری آلمان

۱۲ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۲:۲۰ کد : ۷۷۲۰ اخبار اصلی
استعفاى رئيس‌جمهوری آلمان در شرايطى در بحبوحه بحران دولت در آلمان اتفاق افتاد که اين اقدام غيرمنتظره با واکنش‌هاى مختلف سياستمداران آلمانى همراه بود.
استعفای شوک‌آور رئیس جمهوری آلمان

استعفاى رئيس‌جمهوری آلمان در شرايطى در بحبوحه بحران دولت در آلمان اتفاق افتاد که اين اقدام غيرمنتظره با واکنش‌هاى مختلف سياستمداران آلمانى همراه بود. 

به گزارش ايسنا، بسيارى از سياستمداران آلمانى با ابراز تعجب و تاسف از اين اقدام غيرمنتظره هورست کهلر، رئيس‌جمهوری آلمان از دستاوردهاى وى تشکر کردند.

به گزارش اشپيگل، ينس بورنسن، شهردار بِرِمِن و رئيس شوراى فدرال آلمان به عنوان جانشين موقت وى مشغول به کار خواهد شد.

بورنسن که در حال حاضر رياست شوراى فدرال آلمان را برعهده دارد، اظهار داشت که من مراتب احترام و تشکر خود را نسبت به اين تصميم کهلر اعلام مى‌کنم.

وى گفت: «من به عنوان شهروند بِرِمِن از اين تصميم ناراحتم.»

اقدام کهلر به عنوان اولين رئيس جمهورى که درآلمان استعفا کرده است، با انتقاداتى از سوى احزاب مخالف روبه‌رو شد.

کهلر قبل از استعفاى خود در بيانيه‌اى کوتاه اعلام کرد انتقاداتى که به وى در مورد اظهاراتش در خصوص هدف حضور نيروهاى اين کشور در افغانستان صورت گرفته است ، باعث بى‌احترامى به بالاترين پست دولتى در آلمان شده است.

کهلر گفت: «اتهاماتى مبنى بر اين که من حضور نيروهاى آلمان در افغانستان را با توجه به امنيت منابع اقتصادى خودمان توجيه کرده‌ام، فاقد هرگونه توجيهى است.»

آنگلا مرکل،‌ صدراعظم آلمان نيزدر واکنش به اين اقدام کهلر اظهار داشت که از اين استعفا متاسفم.

وى گفت: «تلاش من براى منصرف کردن کهلر بى‌فايده بود. در شرايطى که کشور در بحران اقتصادى به سر مى‌برد ما يکى از مشاورهاى مهم خود در زمينه اقتصادى را از دست داديم. بسيارى از سياستمداران ائتلاف حاکم بر آلمان نيز بعد از اظهارات کهلر و استعفاى وى شوکه شدند. وى خدمات ارزنده‌اى را به کشور ارائه داد. دوست داشتم که وى بيشتر در اين پست بماند. از خدمات موفقيت آميز شش ساله کهلر متشکرم.»

آنته شاوان، وزير آموزش آلمان اظهار داشت که به سختى مى‌تواند چنين مسئله‌اى را باور کند.

هورست زهوفر، نخست وزير ايالات بايرن نيز با اشاره به استعفاى کهلر گفت: «کهلر وظيفه خود را با جديت تمام به انجام رساند.»

رئيس فراکسيون دموکراتيک آزاد نيز اظهار داشت که کهلر رئيس جمهورى شايسته و مردم دوست بود. به عقيده وى محبوبيت کهلر نزد مردم بسيارزياد بود.

گوئيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان نيز ضمن ابراز تاسف از استعفاى رئيس جمهور کشورش گفت: «اکنون نيز بايد با توجه به قوانين قانون اساسى به انتخاب جانشين وى مبادرت ورزيم.»

برخى از اعضاى حزب مخالف نيز از استعفاى کهلر انتقاد کردند.

رئيس حزب سبز آلمان در اين ارتباط اظهار داشت که يک رئيس‌جمهور مسئول که در يک کشور دموکراتيک زندگى مى‌کند بايد توانايى مواجه با انتقاد را داشته باشد. وى استعفاى کهلر را با خسته شدن از پست خود توجيه کرد.

رئيس فراکسيون چپ‌هاى آلمان نيز اظهار داشت که معتقدم استعفاى رييس‌جمهور بحران دولت در آلمان را شدت بخشيد.

 فرانک والتر اشتاين ماير، رييس فراکسيون سوسيال دموکرات‌ها نيز اظهار داشت که کهلر با استعفاى خود شرايط سخت‌ترى را به وجود آورد.

وى اظهار داشت که در شرايط فعلى هر کس بايد سهم خود را براى بهبود امور ايفا کند.

ساعتى پس از اعلام استعفاى کهلر احزاب مختلف گمانه‌زنى در خصوص جانشين وى را آغاز کردند. تاکنون کانديداى قطعى براى اين پست در نظر گرفته نشده است.

 شوراى فدرال آلمان يک ماه فرصت دارد تا جانشين رييس‌جمهور اين کشور را تعيين کند.

دولت آلمان و شخص صدراعظم اين کشور در شرايطى مجبور به تحمل استعفاى رييس جمهور خود مى‌باشد که نتايج روبه افت نظرسنجى‌ها، بحران يورو در کنار استعفاى رولاند کخ، نخست‌وزير ايالت هسن و مهمترين هم حزبى‌هاى مرکل شرايط را براى وى و دولت وخيم‌تر ساخته است به گونه‌اى که مرکل اعتراف کرد در شرايط فعلى وظايف بسيارى بر دوش وى است.


نظر شما :