استعفا به نشانه اعتراض

۱۰ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۲ کد : ۷۷۰۳ اخبار اصلی
پنج گوینده زن در شبکه الجزیره به دلیل محدودیت های پوشش و شکل ظاهری استعفا کردند
استعفا به نشانه اعتراض

پنج گوینده زن در شبکه الجزیره به دلیل محدودیت های  پوشش و شکل ظاهری استعفا کردند.

به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، پنج نفر از گوینده های زن شبکه الجزیره قطر به صورت گروهی استعفای خود را تقدیم مدیر این شبکه کردند.

این استعفا به دلیل اعمال محدودیت هایی در موضوع پوشش و شکل ظاهری آن هاست که با اعتراض و انتقادات این گوینده ها روبه رو شده است.

اخیرا مدیریت شبکه الجزیره در موضوع پوشش و شکل ظاهری افراد محدودیت های جدیدی را اعمال کرده است.

منابع آگاه در این باره گفته اند: گوینده های مستعفی جمانه نور (لبنانی)، لونا الشبل (سوری) لینا زهر الدین (لبنانی) ، جلنار موسی (لبنانی ) و نوفر عفلی (تونسی) هستند.

گوینده های الجزیره جزو مشهورترین و معروف ترین گویندگان در رسانه های عربی به شمار می روند که اینک به آنها گوشزد شده که باید با لباس های پوشیده تر و آرایش موقرتری در مقابل دوربین های این شبکه ظاهر شوند.

همچنین ایمان بنوره ، لیلی الشیخی و خدیجه بن قنه نیز ضمن حمایت از گویندگان مستعفی در این ارتباط به مدیر شبکه شکایت کرده اند اما استعفایی را ارائه نداده اند. خدیجه بن قنه مجری مشهور الجزایری شبکه الجزیره است که چندی پیش به صورت ناگهانی محجبه شده بود.

براساس خبر منابع آگاه ، مدیر شبکه و مدیر تحریره الجزیره مدتی است که محدودیت های جدیدی را درباره لباس، آرایش و شکل ظاهری گویندگان زن اعمال کرده اند که این موضوع باعث عصبانیت گویندگان زن در الجزیره شده است.

هشت نفر از گویندگان زن الجزیره از جمله پنج گوینده مستعفی در ماه ژانویه گذشته نیز به مدیر الجزیره شکایت برده بودند زیرا معاون سردبیر نظرات و نکات مربوط به نوع پوشش، آرایش و شکل ظاهری آنها را بارها به صورت شفاهی و علنی تذکر می دهد.

مدیریت الجزیره هم اکنون موضوع استعفاها را که برای نخستین بار است مطرح می شوند بررسی می کند . ناظران می گویند دلایل این استعفاها منجر به استعفاهای دیگری خواهد شد.

پس از این استعفاها کمیته ای برای بررسی شکایت ها و انتقادات شکل گرفت که در نهایت گزارشی رادر این باره ارائه کرد.

 براساس این گزارش، نوع آرایش، لباس و شکل ظاهری گوینده های مرد و زن و مجری ها از جمله حقوق قانونی شبکه است و این شبکه حق دارد شروط و ضوابطی را همگام با اهداف شبکه و تصویری که به دنبال انتشار آن است وضع کند.

این گزارش همچنین شکایت از معاون سردبیر را درباره بی ادبی به گوینده ها رد شده است.

همچنین نکات مطرح شده توسط معاون سردبیر تنها به موضوع لباس و ظاهر عمومی گوینده ها اشاره داشته و مطلب شخصی در آن وجود ندارد.

با این حال کمیته بررسی موضوع شکایت از مدیران الجزیره می خواهد تا دفترچه راهنمایی را در باره نوع پوشش و ظاهر عمومی گوینده های زن و مرد تدوین کند . 

 همچنین توصیه شده که یک زن به سمت مسوول لباس تعیین شود تا قوانین و مقررات در این باره را وی به گوینده ها یادآوری کند. از معاون سردبیر نیز خواسته شده  تا نکات و توصیه های خود را به صورت مکتوب به گوینده ها اعلام کند تا از تقابل کلامی خودداری شود.

از سوی دیگر برخی خبرها حکایت از آن دارد که به دلیل رویکرد شبکه الجزیره، تعدادی از خبرنگاران این شبکه نیز از سمت های خود استعفا داده اند. حسین عبدالغنی مدیر دفتر الجزیره در قاهره، خبرنگاران الجزیره در یمن و آلمان و خبرنگار سابق این شبکه در سودان از جمله این افراد هستند.

برخی منابع نیز می گویند از مدتی پیش تاکنون جریانی نزدیک به اخوان المسلمین در شبکه الجزیره نفوذ کرده و به دنبال همسو کردن رویکرد این شبکه با افکار خود است.

شبکه الجزیره تقریبا غیردولتی در دوحه مستقر است و هزینه آن توسط امیر قطر تامین می شود.

این شبکه خبری در سال 76 راه اندازی شد و توانست مخاطبان بسیاری را در سراسر جهان به خود اختصاص دهد اما چند سالی است که در رقابت با شبکه العربیه متعلق به عربستان ، با افتا کیفیت و مخاطب روبه رو شد.

عصر ایران


نظر شما :