هيلارى به داسيلوا و اردوغان حسودى مى‌کند؟

۰۱ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۵:۵۰ کد : ۷۶۱۶ اخبار اصلی
هيلارى کلينتون با اذعان به تلاش‌هاى ترکيه و برزيل براى برون برد پرونده هسته‌اى ايران از بحران، ادعا کرد که هنوز تهران در مسير تحريم از کانال شوراى امنيت قرار دارد.
هيلارى به داسيلوا و اردوغان حسودى مى‌کند؟
   درست يک روز پس از آنکه خبرهاى خوش هسته‌اى از ايران به گوش رسيد، هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده از جلب اجماع جهانى عليه ايران و تشديد تحريم‌ها عليه اين کشور خبر داد. هيلارى کلينتون که پيش از اين نيز نسبت به موفقيت ترک‌ها در ايران ابراز ترديد کرده بود، باز هم بر طبل مخالفت و انتقادهاى کوبنده از ايران کوبيد . چين و روسيه دو کشورى بودند که در مواجهه با پرونده هسته‌اى ايران مخالفت خود را با تحريم‌هاى به قول تندروهاى امريکايى نفس گير اعلام کرده بودند . گفته مى‌شود که پس از چندين ماه تعامل در نهايت امريکايى‌ها موفق به جلب رضايت چين و روسيه شده‌اند . هيلارى کلينتون تاکيد کرد که اين قطعنامه به زودى در اختيار شوراى امنيت براى راى‌گيرى قرار خواهد گرفت . هيلارى در گفت و گو با کميته سياست خارجى سنا تاکيد کرد که حرکت تهران در خصوص اعلام موافقت با تبادل غنى سازى اورانيوم پرسش‌هاى بسيارى را به وجود خواهد آورد .

هيلارى کلينتون با اذعان به تلاش‌هاى ترکيه و برزيل براى برون برد پرونده هسته‌اى ايران از بحران، ادعا کرد که هنوز تهران در مسير تحريم از کانال شوراى امنيت قرار دارد: ما همچنان در مسير جلب اجماع جهانى عليه ايران و تشديد تحريم‌ها عليه اين کشور هستيم. قرار است ما پيامى جدى و عارى از هر اشتباه به تهران مخابره کنيم. دهن کجى واشنگتن به آنکارا؟ هيلارى کلينتون اين اظهارات را درست ساعتى پس از سخنان همتاى ترک خود در خصوص مثمر ثمر بودن مذاکرات با ايران بر زبان آورده بود . احمد داووداغلو پس از امضاى توافقنامه هسته‌اى با ايران خطاب به خبرنگاران گفت: ديگر بايد به اين جنگ روانى تشديد تحريم ها عليه ايران پايان دهيم. وزير امور خارجه ترکيه تاکيد کرد که هيلارى کلينتون وزير امور خارجه و جيمز جونز مشاور امنيت ملى در تماس دائمى با دولت ترکيه هستند . احمد داووداغلو در ادامه سخنانش تاکيد کرد که باراک اوباما در ديدار رودررو با اردوغان در ماه‌هاى دسامبر و آوريل، از اردوغان خواسته است که به تلاش‌ها براى متقاعد کردن ايران به طرح تبادل سوخت ادامه دهد . اين مقام ترک در خصوص موضع ايالات متحده در قبال تلاش هاى ترکيه گفت: آنها از ما خواستند به ايرانى‌ها اطمينان دهيم که اين تبادل سوخت انجام خواهد شد. ما نيز به وظيفه خود عمل کرديم. به ما گفته شد که اگر به ايران سوخت مورد نيازش بدون پيش‌شرط داده شود، فضاى اعتمادى مورد نياز براى ادامه مذاکرات فراهم خواهد شد. اکنون که ما تمام اين کارها را انجام داديم، سخن گفتن از تحريم بى‌معنا است . دادواغلو تاکيد کرد که به امضا رسيدن اين توافقنامه به فداکارى از جانب ايرانى‌ها نيز نيازمند است . اصرار واشنگتن بر اعمال تحريم‌ها در واشنگتن همچنان همگان اصرار دارند که ايران در قالب توافقنامه جديد با ترکيه تنها 55 درصد از اورانيوم خود را در معرض تبادل قرار داده است اما در قرارداد ماه اکتبر قرار بود 70 درصد از اين اورانيوم براى تبادل مورد توافق قرار گيرد . فيليپ کرولى سخنگو وزارت امور خارجه در اين خصوص مى‌گويد: ايران همچنان از متوقف کردن غنى سازى اورانيوم ممانعت می کند و به همين دليل تحريم‌ها نيز در قالب شوراى امنيت اعمال خواهد شد . با اين همه با توجه به تلاش‌هاى ترکيه و برزيل براى اقناع ايران به نظر مى‌رسد که امريکا و همراهان غربى اش با مشکلات بيشترى در شوراى امنيت با توجه به موافقت ايران با انتقال غنى سازى ، روبه‌رو شده‌اند . چين که همگان نام آن را با عنوان اصلى‌ترين مخالف تشديد تحريم‌ها عليه ايران مى‌دانند در واکنش به اين موافقت از تلاش‌هاى ترکيه و برزيل در اين راستا قدردانى کرد . با اين‌همه کلينتون ادعا کرد که چين موافقت خود را با تشديد تحريم‌ها عليه ايران اعلام کرده است .  


نظر شما :