پس از آزادی کلوتید ریس، روابط ایران و فرانسه بهبود می‌یابد؟

۰۱ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۸ کد : ۷۶۱۳ اخبار اصلی
روزنامه‌ نویه تسورشر تسایتونگ چاپ سوئیس از اطلاعات معتبری سخن گفته که نشان می‌دهد رایزنی‌ها میان پاریس و تهران برای رفع کشمکش‌های اخیر جریان دارد. ظاهرا آزادی زندانیان دو طرف در همین راستا صورت گرفته است.
پس از آزادی کلوتید ریس، روابط ایران و فرانسه بهبود می‌یابد؟

دیپلماسی ایرانی: آزادی کلوتید ریس، تبعه فرانسوی‌ای که در ناآرامی‌های سال گذشته ایران بازداشت شده بود و آزادی وکیلی راد، ایرانی مظنون به ترور شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر دوران رژیم پهلوی و عنصر معاند جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی، شبهاتی به وجود آمده است مبنی بر این که ایران و فرانسه در این زمینه دست به معاملاتی زده‌اند. معامله‌ای با این هدف که روابط دو کشور بر خلاف رویه گذشته روندی عادی‌تر به خود بگیرد و از حجم کدورت‌های موجود بر سر روابط دو کشور کاسته شود. به خصوص این که آزادی این دو نفر با توافق‌نامه هسته‌ای ایران میان ایران – برزیل – ترکیه که به نوعی آن را به تنش‌زایی ایران از پرونده هسته‌ای‌اش می‌توان تعبیر کرد، هم‌زمان شده است.

در این میان گفته می‌شود، قطر به عنوان میانجی نقش‌آفرینی کرده و تلاش کرده روابط دو کشور ایران و فرانسه را از کدورت خارج کند.

علی وکیلی‌راد در سال ۱۹۹۴، سه سال پس از قتل شاپور بختیار به وسیله‌ی ضربات چاقو در پاریس، به تشخیص دادگاه عالی فرانسه به اتهام دست داشتن در این قتل به تحمل ۱۸ سال حبس محکوم شد، اما آزادی وی سه سال زودتر از موعد مقرر از سوی دولت فرانسه مورد موافقت قرار گرفت. هر چند دادستان فرانسه اظهار داشت که این آزادی زودهنگام به دلیل احراز شرایط از سوی این زندانی بوده است، اما هم‌زمانی این اقدام با آزادی کلوتیلد ریس، تبعه فرانسوی که پس از انتخابات سال گذشته در ایران بازداشت شد، پرسش‌هایی را در مورد مبادله زندانیان میان ایران و فرانسه به وجود آورده است.

روزنامه‌ نویه تسورشر تسایتونگ چاپ سوئیس، هم‌زمانی آزادی این دو زندانی ایرانی و فرانسوی را در حالی که روابط دو کشور در تیره‌ترین وضعیت ممکن طی سال‌های اخیر است، تنها یک حادثه نمی‌داند. فرانسه یکی از کشورهایی بوده که همواره سخت‌ترین مواضع را در برابر برنامه‌های هسته‌ای ایران اتخاذ کرده است.

علاوه بر آن نفوذ گسترده‌ ایران در آفریقا، به ویژه ایجاد روابط با کشورهایی نظیر کومور که تا سالیان متمادی جزء مستعمره‌های فرانسه بوده است و همچنین افزایش حضور نظامی فرانسه در خلیج فارس، دست به دست هم داده‌اند تا تهران و پاریس چندان روابط گرم و ویژه‌ای با یکدیگر نداشته باشند، هرچند که با آزادی‌های اخیر (علی وکیلی‌راد و مجید کاکاوند از زندان‌های فرانسه) نشانه‌هایی دال بر رفع تنش میان دو کشور به چشم می‌خورد.

با این حال حسن قشقاوی، معاون امور کنسولی وزارت امور خارجه ایران که به هنگام ورود علی وکیلی‌راد در فرودگاه حضور داشت، صدور حکم آزادی این زندانی ایرانی را متعلق به بهمن ماه سال گذشته خواند که تازه دو روز قبل با حکم وزير کشور فرانسه به اجرا در آمده است. در همین راستا نیز وی هر گونه ارتباطی را میان آزادی کلوتیلد ریس و علی وکیلی‌راد رد کرد. قشقاوی گفت: «حکم آزادی مشروط وکيلی‌راد بهمن ماه صادر شده و همه پروسه دادگاه علنی بوده است... حکم آزادی مشروط وکيلی‌راد در ۱۱ بهمن به خاطر رفتار بسيار ارزشمندی بود که وی در زندان داشت و طبق قانون فرانسه کسی که رفتار شايسته‌ای داشته باشد و از آن اعلام رضايت شود، آزاد می‌شود.»

در روزهای اخیر بازداشت و پس از آن آزادی کلوتیلد ریس ابعاد دیگری یافت. موریس دوفرس، نایب رئیس پیشین سازمان ضدجاسوسی فرانسه در اظهاراتی گفت که کلوتیلد ریس که زبان فارسی را نیز به روانی صحبت می‌کند، رابط سازمان ضدجاسوسی فرانسه بوده است. او مدعی شد که کلوتیلد ریس برای این سازمان اطلاعات لازم را در رابطه با سیاست داخلی و برنامه‌های اتمی ایران جمع‌آوری می‌کرده است. این ادعا به سرعت و قویا توسط دولت فرانسه و همچنین سازمان ضد جاسوسی این کشور رد شد و دولت فرانسه از موریس دوفرس شکایت کرد.

بعد دیگر این قضیه به نوشته روزنامه‌ نویه تسورشر تسایتونگ آشکار شدن اطلاعات معتبری است که نشان می‌دهند رایزنی‌ها میان پاریس و تهران برای رفع کشمکش‌های اخیر جریان دارد. نکته‌ قابل توجه در این میان این است که این رایزنی‌ها نه همانند آنچه پیش‌تر آشکار شده بود، از طریق سنگال، بلکه از طریق قطر صورت می‌گیرد و این کشور رابط میان محمود احمدی‌نژاد و نیکولا سارکوزی شده است. حال باید دید با توجه به منافع بسیاری که فرانسه در ایران به خصوص در بخش اقتصادی دارد، آیا روابط دو کشور رو به بهبودی خواهد گذارد؟


( ۲ )

نظر شما :