خروج صدرى‌ها و آينده ائتلاف يکپارچه عراق

۲۷ شهریور ۱۳۸۶ | ۰۹:۴۹ کد : ۷۰۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
رهبران سیاسی طیف صدرى با شرکت در یک نشست مطبوعاتی در نجف اشرف با اعلام دلایل خود به طور رسمی خبر خروج خود را از ائتلاف یکپارچه عراق اعلام کردند.
خروج صدرى‌ها و آينده ائتلاف يکپارچه عراق
سرانجام طیف صدری به تهدیدهای خود مبنی بر خروج از ائتلاف یکپارچه عراق جامه عمل پوشاند و به طور رسمی از این ائتلاف خارج شد. رهبران سیاسی این طیف با شرکت در یک نشست مطبوعاتی در نجف اشرف به طور رسمی خبر خروج خود را از ائتلاف یکپارچه عراق اعلام کردند و گفتند: «از آنجا که ائتلاف یکپارچه هیچ توجهی به خواسته های ما نمی کند، ما نیز ترجیح دادیم از این گروه خارج شویم.»
 
طیف صدری 32 کرسی در پارلمان عراق دارد و خروج آنها از ائتلاف باعث کاهش تعداد کرسی های تحت اختیار این گروه در پارلمان عراق می شود. اما این موضوع سبب نمی شود تا ائتلاف یکپارچه اکثریت خود را در پارلمان از دست دهد. به ویژه این که ائتلاف آنها با احزاب اصلی کرد همچنان پا بر جا است و به واسطه این پیمان هنوز از اکثریت قابل توجهی در پارلمانبرخوردارند.
به ویژه این که جبهه معتدلان نیز تشکیل شده و این موضوع باعث تقویت جایگاه آنان در پارلمان عراق شده است. اکنون جبهه معتدلین 142 کرسی از کرسی های پارلمان را در اختیار دارد.
 
اعضای طیف صدری اعلام کرده اند که رهبران ائتلاف یکپارچه هیچ واکنشی در قبال دستگیری و کشتار رهبران جیش المهدی از خود نشان نمی دهند و در بسیاری موارد از مشورت با این طیف سر باز می زنند. آنها همچنین مدعی اند که رهبران ائتلاف یکپارچه خود به تنهایی به مشورت با دیگر احزاب و گروه های سیاسی می پردازند و هیچ مشورتی از این طیف نمی گیرند.
 
در مقابل رهبران ائتلاف اتهام های وارده را به شدت رد می کنند و معتقدند، طیف صدری پس از شکست های پیاپی در عرصه سیاسی کشور دچار التهاب شده و با هدف جلوگیری از دامن گیر شدن بحران دست به خطاهای مکرر همچون خروج از ائتلاف یکپارچه می زند.
 
پیش از این بسیاری از رهبران ائتلاف یکپارچه از راه و روش طیف صدری آزرده بودند و در برخی مواقع آنها را به بحران آفرینی متهم می کردند. خروج مکرر از پارلمان، کارشکنی در انجام فعالیت های خدمات رسانی، اتهام به دست داشتن در برخی ترور استانداران و فرمانداران عراق، بهره برداری از موقعیت ها و فرصت ها تنها به نفع خود و بحران آفرینی هر روزه برای دولت همه و همه گلایگی ها و انتقادهایی است که رهبران ائتلاف یکپارچه از طیف صدری دارند.
 
دامنه این اختلاف ها زمانی به اوج خود رسید که در حوادث نیمه شعبان انگشت اتهام به سوی جیش المهدی نشانه رفت. در آن زمان مقتدی صدر رهبر طیف صدر و جیش المهدی، فورا آن حوادث را محکوم کرد و حکم به تعلیق فعالیت های جیش المهدی داد. اما این موضوع باعث نشد تا گلایگی ها از این طیف به ویژه جیش المهدی شاخه نظامی آن کاهش یابد. گرچه تمام رهبران ائتلاف بر این عقیده اند که دستور مقتدی صدر به تعلیق فعالیت های جیش المهدی تاثیر به سزایی در کاهش ناآرامی ها و خودسری های برخی افراد وابسته به جیش المهدی داشته است.
اما در این میان ایرادی که به طیف صدری وارد می شود این است که فرماندهان جیش المهدی دیگر از دستورات مقتدی صدر و دیگر رهبران این طیف پیروی نمی کنند و خودسرانه دست به برخی فعالیت های غیر منطقی می زنند.
 
احتمال شکل گیری ائتلاف تازه در عراق
هم زمان با اعلام خبر خروج طیف صدری از ائتلاف یکپارچه عراق، رهبران این گروه اعلام کردند که مذاکرات سازنده و مثبتی را با حزب فضیلت برای تشکیل یک گروه جدید سیاسی آغاز کرده اند.
 
حزب فضیلت صاحب 15 کرسی در پارلمان عراق است و با تشکیل این ائتلاف پیش بینی می شود، این دو حزب بتواند 47 کرسی پارلمان عراق را در اختیار بگیرد.
 
هم زمان با اعلام این خبر مقتدی صدر رهبر طیف صدری به پیروان خود دستور داد، به سرعت یک گروه سیاسی جدید از طریق هم پیمانی با دیگر گروه های عراقی تشکیل دهند.  
 
پیش از این طیف صدری مذاکراتی را نیز با گروه العراقیه و جبهه توافق انجام داده بود. بحث ائتلاف طیف صدری با این دو جبهه همچنان مطرح است. دیروز 16 سپتامبر «اسامه النجیفی» یکی از رهبران گروه العراقیه در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت: «ما از خروج طیف صدری از ائتلاف یکپارچه حمایت می کنیم و در همین راستا مذاکراتی را با این طیف و حزب فضیلت برای تشکیل یک گروه سیاسی جدید انجام خواهیم داد.»
 
حسین الفلوجی یکی از اعضای جبهه توافق نیز گفت: «تلاش داریم به جمع مذاکره کنندگان با حزب فضیلت برای تشکیل یک گروه سیاسی جدید بپیوندیم. حتی شاید این مذاکرات را به صورت جدی با طیف صدری انجام دهیم. روزهای آینده جهت حرکت های سیاسی برای تشکیل گروه های سیاسی جدید بیشتر مشخص خواهد شد.»
 
با تمام این احوال به دلیل نوع نگرش های موجود در درون این دو جبهه، بعید به نظر می رسد که توافقی میان طیف صدری با این گروه ها صورت بگیرد.
 
جبهه توافق همواره جیش المهدی که شاخه نظامی طیف صدری محسوب می شود را متهم اصلی کشتار و ترور سنیان دانسته و همواره علیه این گروه فعالیت می کرده است. گروه العراقیه نیز اصولا طیف صدری را همانند وصله ناجوریی می داند که همانند میهمان ناخوانده، ناخواسته و ناگهانی وارد بازی های سیاسی عراق شده و معتقد است که نباید آن را در هیچ بازی سیاسی دخالت داد.
 
بنابر این می توان ائتلاف طیف صدری را تنها به ائتلاف با حزب فضیلت یا در خوش بینانه ترین حالت ائتلاف با دیگر احزاب کوچک سیاسی عراق تصور کرد. احزابی که شاید به خاطر جایگاه و موقعیت مردمی طیف صدری به فکر ائتلاف با این طیف بیافتند.
 
آینده ائتلاف یکپارچه بدون طیف صدری
هنوز 24 ساعت از خروج طیف صدری از ائتلاف یکپارچه عراق نگذشته است که حزب دعوت اسلامی اعلام کرده، در صدد است از ائتلاف یکپارچه خارج شود و ائتلاف تازه ای با حزب فضیلت و طیف صدری انجام دهد.
 
عبدالکریم العنزی یکی از رهبران حزب دعوت اسلامی در این باره گفته است که «در صورتی که ائتلاف یکپارچه نتواند آشفتگی های پیش آمده را هر چه سریعتر حل و فصل کند، حزب دعوت نیز از ائتلاف خارج خواهد شد.»
وی همچنین نوری مالکی نخست وزیر عراق را متهم به ایجاد آشفتگی سیاسی موجود در عراق کرد.
 
العنزی همچنین تشکیل گروه چهارگانه جبهه معتدلین متشکل از احزاب اتحاد مینهی کردستان، دموکراتیک کردستان، مجلس اعلا و حزب دعوت اسلامی به رهبری نوری مالکی را عامل اصلی انشقاق در ائتلاف یکپارچه دانست و گفت: «آنها با تشکیل این گروه چهارگانه به صورت دیپلماتیک از ائتلاف خارج شدند، در حالی که همچنان دم از حفظ اتحاد و وحدت ائتلاف یکپارچه می زنند.»
 
در این جا باید افزود که حزب دعوت اسلامی پس از انتخاب نوری مالکی به عنوان رهبر خود دچار اختلاف شدید شد، به گونه ای که اکنون ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق عراق رهبری طیف دیگری را در درون این حزب بر عهده دارد.
 
حزب دعوت از جایگاه مردمی چندانی در عراق برخوردار نیست و همواره تلاش داشته با ائتلاف با دیگر احزاب سیاسی عراق به دنبال جایگاهی برای خود باشد. پیش از این مشابه چنین ائتلافی با طیف صدری، به حزب دعوت کمک کرد تا پیروز انتخابات پارلمانی شود و با حمایت این طیف به تشکیل دولت بپردازد.
به نظر می رسد که حزب دعوت این بار نیز درصدد است با ائتلاف با طیف صدری اهداف مشابهی را دنبال کند. حزب دعوت اسلامی تنها 13 کرسی در پارلمان عراق دارد و در صورتی که از ائتلاف یکپارچه خارج شود، دیگر نمی تواند به عنوان یک گروه دارای حمایت اکثریت به فکر حفظ قدرت باشد.
 
در این میان اعضای مجلس اعلای عراق معتقدند که تا زمانی که اتحاد آنها با کردها مطرح است، اکثریت را در پارلمان عراق خواهند داشت. با این وجود برخی خبرها حاکی از آن است که مجلس اعلا مذاکراتی را با دیگر احزاب سیاسی عراقی همچون کنگره ملی عراق به ریاست احمد چلبی و برخی از احزاب موجود در گروه العراقیه انجام داده است.
علاوه بر آن مذاکره با حزب اسلامی به رهبری «طارق الهاشمی» معاون سنی مذهب رئیس جمهوری عراق و یکی از گروه های متحد با جبهه توافق نیز در جریان است و هر آن احتمال دارد این گروه نیز به جمع گروه چهارجانبه معروف به جبهه معتدلین بپیوندد.
 
عرصه سیاسی عراق هر روز تنگ تر و تنگ تر می شود. آن چه مسلم است، این است که به هر ترتیبی این تشتت آرا و این آشفتگی سیاسی با توجه به اوضاع نا به سامان عراق و نارضایتی عمومی از ادامه دار شدن بحران های سیاسی نمی تواند زیاد به طول بیانجامد.
روزهای آینده شاید شاهد شنیدن خبرهای تازه و تعجب آوری در عرصه سیاسی عراق باشیم، اما همه این تحولات را می توان در نهایت مثبت و به نفع مردم دموکراسی عراق ارزیابی کرد زیرا عراق چه احزاب سیاسی بخواهند، چه نخواهند، مجبور است به سمت آرامش حرکت کند.
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :