بعثی‌ها با نازی‌ها تفاوتی ندارند

۳۰ دی ۱۳۸۸ | ۱۵:۲۳ کد : ۶۷۷۵ اخبار اصلی
پانصد نفر در این کشور نودموکرات در لیست سیاه ممنوعان شرکت در انتخابات قرار گرفته‌اند. حرکتی که نه تنها بسیاری از عراقی‌ها را از روند برگزاری عادلانه انتخابات ناامید کرده است بلکه همزمان انتقاد سازمان ملل و البته ایلات متحده را هم به دنبال داشته است.
بعثی‌ها با نازی‌ها تفاوتی ندارند

مرغ نخست‌وزیری عراق همواره یک‌پا دارد. چه زمانی که نیروهای امریکایی برای بقا در کوچه و خیابانهای شهرهای اصلی عراق سر و کله می‌شکستند و آقای نخست وزیر تاکید داشت که همه خارجی‌ها باید از تیررس نگاه مردم دور باشند و تنها در عملیات های بزرگ با ارتش عراق همراهی داشته باشند و چه اکنون که کمتر از دو ماه به برگزاری انتخابات در عراق زمان باقی‌ست. پانصد نفر در این کشور نودموکرات در لیست سیاه ممنوعان شرکت در انتخابات قرار گرفته‌اند. حرکتی که نه تنها بسیاری از عراقی‌ها را از روند برگزاری عادلانه انتخابات ناامید کرده است بلکه همزمان انتقاد سازمان ملل و البته ایلات متحده را هم به دنبال داشته است. در چنین شرایطی نوری مالکی که خود از نخستین مبتکران طرح دوستی شیعیان و اهل تسنن در عراق بود، اصرار دارد که هیچ‌کدام از سیاستمدارانی که زمانی در دوران صدام حسین عضو حزب بعث بوده‌اند نباید در قدرت سهمی به خود اختصاص دهند. در تازه‌ترین اظهار نظرها نخست وزیری اعضای حزب بعث را به طرفداران نازی در آلمان تشبیه کرده و تاکید کرده است که این افراد نیز باید مانند نازی‌ها در اروپا به حاشیه ابدی رانده شوند. مالکی که خود شیعه است در همین سخنان ادعا کرد که هدف از این ردصلاحیت‌ها به حاشیه راندن تمامی اهل تسنن نیست. این اظهارات در حالی انجام می‌گیرد که در زمان دیکتاتوری صدام حسین جز اهل تسنن هیچ فرقه و قومیت دیگری در قدرت حکومتی در عراق دخالت نداشت.

نوری مالکی که پیش از این نیز از کمیته عدالات و دادخواهی خواسته بود که بی‌مرزبندی‌های سیاسی همه را از تیغ عدالت بگذرانند، در این خصوص گفت: «من این موضوع را که سنی‌ها هدف این تصمیم قرار گرفته باشند رد می‌کنم. سنی‌ها بیش از پیش شرکای مهمتری خواهند بود. سنی های بسیاری و حتی شاید شیعیانی در فهرست افراد رد شده وجود داشته باشد؛ سنی‌ها هدف نیستند، ‌در فهرست من افرادی از اهل تسنن و شیعیان وجود دارند مانند فهرست های دیگر، آنها قابل احترام هستند و جزء ائتلاف ملی به شمار می‌روند.»

مالکی با تکرار ادعاهای خود درباره به حاشیه راندن همراهان صدام حسین در سال های تیره و تار دیکتاتوری افزود: «فقط کسانی که "جنایتکار" حزب بعث شناخته می شوند و در زمان صدام فعالانه نقش داشته اند یا برای انتشار دیدگاههای وی کوشیده‌اند مشمول تصمیم کمیسیون انتخاباتی می‌شوند. مفاد قانون وجود چنین سازمانی را ممنوع می‌کند مانند اتحادیه اروپا که نازیها را از شرکت در روند سیاسی منع می‌کند.»

وی در ادامه افزود: «همه عراقی‌ها با این نظر که بعث سازمانی نژادپرست، فرقه‌گرا، خشونت گرا و دیکتاتوری است که بین عراقی‌ها تفاوت قائل می‌شود، موافقند.»

مالکی همچنین با اشاره بع افراط‌گرایی اسلامی و تفکیک آن از اسلام واقعی گفت: «ما قصد نداریم با کسانی که اسامه بن لادن را به عنوان یکی از رهبران مسلمان یا کسانی که صدام را شهید می‌پندارند آشتی کنیم.»

کمیسیون پارلمانی عراق بیست و چهار ساعت پیش اعلام کرد که همه 511 نامزد رد شده در انتخابات این کشور به عضویت در حزب بعث با درجات متفاوت متهم هستند و حتی برخی از آنها در کشتار شیعیان در سال 1991 نقش داشته‌اند. نامزدهای رد شده سه روز فرصت دارند تا درخواست تجدید نظر در این تصمیم کنند.

 


( ۱ )

نظر شما :