چشم خيره اروپا به ثروت اعراب
دیپلماسی ایرانی: قطر به سرعت خود را برای پیشرفت و توسعه آماده میکند. در همین راستا این کشور قراردادی با آلمان به امضا رسانده که در نوع خود بیبدیل است. قراردادی برای توسعه راهآهن کشور که میتواند نه تنها بر توسعه قطر بلکه بر توسعه خاورمیانه نیز موثر باشد.
شرکت عظیم راهآهن آلمان (Deutsche Bahn) در چارچوب سیاست گسترش فعالیتهای اقتصادی بینالمللی خود بزرگترین قرارداد در تاریخ این شرکت را به امضا رساند. به گزارش دویچه وله، رودیگر گروبه مدیرعامل کنسرن راهآهن آلمان روز یکشنبه ۲۲ نوامبر قراردادهای مربوط به احداث یک شبکه سراسری حملونقل ریلی برای قطر را در دوحه پایتخت این کشور امضا کرد.
امارات عربی قصد دارد برای اجرای این پروژه شبکه حملونقل مسافر و کالا ۱۷ میلیارد یورو سرمایهگذاری کند. بر اساس پیشبینیها این پروژه دربرگیرنده احداث شبکه ۳۰۰ کیلومتری متروی زیرزمینی برای دوحه پایتخت قطر، یک مسیر ۱۸۰ کیلومتری تا بحرین برای قطارهای سریعالسیر با سرعتی تا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت و نیز یک شبکه ۳۲۵ کیلومتری ریلی برای حملونقل کالا خواهد بود.
در حضور پتر رامزاوئر وزیر راه و ترابری و شیخ حمد جاسم بن جابر آل ثانی رئیس دولت قطر تأسیس شرکت توسعه ریلی قطر به امضای مدیرعامل شرکت راهآهن آلمان رسید. شرکت راهآهن آلمان با ۴۹ درصد در این شرکت سهیم است و ۵۱ درصد مابقی را کنسرن دولتی قطری دایر در دست دارد. شرکت توسعه ریلی قطر مسئولیت احداث سیستم ریلی و تمامی طراحی و اجرای این پروژه را برعهده دارد.
به گفته گروبه مدیر عامل شرکت راهآهن آلمان این قرارداد میتواند به ایجاد و حفظ فرصتهای شغلی در آلمان یاری رساند.
در دوحه قرار است چهار خط متروی زیرزمینی با ۹۸ ایستگاه احداث شود. شرکت راهآهن آلمان اعلام کرد که مشارکت در احداث شبکه ریلی قطر از نظر راهبردی اهمیت بسیار دارد و موفقیت در پروژه حاضر، وجه و جایگاه شرکت راهآهن آلمان را ارتقا خواهد بخشید.
بر اساس دادهها فقط هزینه طراحی شبکه ریلی در قطر بالغ بر ۷۰۰ میلیون یورو میشود. برای زیرساختها ۱۴ میلیارد یورو در نظر گرفته شده است. در اینجا نیز کنسرنهای ساختمانی بزرگ و سرشناس آلمانی مانند هوختیف به گرفتن قراردادهایی امید بستهاند.
شرکت زیمنس برای مثال میتواند قراردادی به ارزش دو میلیارد یورو برای ارسال واگنهای قطار دریافت کند. هارتموت مدورن مدیرعامل پیشین شرکت راهآهن آلمان نام این شرکتهای آلمانی را از پیش برده بود زیرا او چندین سال برای پیشبرد این پروژه تلاش کرده بود. شرکت راهآهن آلمان قرار است خود مسئولیت احداث ریلها را برعهده گیرد.
با آغاز بحران اقتصاد جهانی نام کشورهای حاشیهنشین خلیج فارس بر سر زبانها افتاده است. سرمایههای هنگفت امیرنشینهای عربی میتوانست تزریق نجاتبخشی برای اقتصاد کشورهای صنعتی پیشرفته و اقتصاد جهانی باشد.
امروزه شیوخ عرب با سرمایهگذاریهای کلان و خرید سهام در مراکز شرکتهای عظیم آلمانی مانند دایملر بنز یا بانکهایی چون کردیت سوئیس و شرکت ساخت تأسیساتی مانند MAN-Ferrostaal چشمهای اروپاییها را به خود خیره کردهاند.
نخست وزیر قطر در این زمینه میگوید: «ما درازمدت فکر میکنیم. اگر شاخص بورس و سهام سقوط کند، ما سهام خود در شرکتها را افزایش میدهیم. ما هم در مورد بانک کردیت سوئیس این گونه عمل کردیم و هم در مورد دیگر شرکتها.»
شیوخ حاشیه خلیج فارس پولهای هنگفتی را برای ساخت و گسترش فرودگاهها و بنادر مدرن خود سرمایهگذاری میکنند. آنچه آنها کم داشتند، یک شبکه مدرن حملونقل، اشخاص و کالا بوده که احداث آن نیز به شرکتهای آلمانی سپرده شده است. این شبکه میتواند از معضلات امارات بکاهد و مشکلاتی مانند خودروهای کوچک و کامیونهای زیاد را که به عامل آلودگی هوا تبدیل شدهاند، رفع کند.
شیوخ خلیج فارس در مورد آنچه به سرمایهگذاری مربوط میشود، با شهامت عمل میکنند. یک چیز برای آنها مشخص است. منابع طبیعی نفتی طی دهههای آینده رو به تقلیل خواهد گذارد. این امر امیران خلیج فارس را از مدتها پیش به تأمل واداشته است.
آنان قصد دارند، تمام ظرفیتهای خود را به محوری برای انتقال کالا میان اروپا و امریکا از یک سو و آسیا از سوی دیگر بدل کنند. چندی پیش در دوبی مدرنترین خط متروی جهان گشایش یافت و امروز بزرگترین فرودگاه جهان در دست ساخت است.
طبیعی است که بحران اقتصادی جهانی امیرنشینهای حاشیه خلیج فارس را نیز تحت تاثیر قرار داده و آنها نیز خسارتهای کلان متحمل شدهاند. ولی شیوخ خلیج فارس نگاه به سوی آینده دارند و ویژگی این کشورهای کوچک آن است که قصد دارند خود را از وابستگی به اقتصاد تکمحصولی برهانند.
نظر شما :