تیغ دولبه

۲۵ آبان ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۴ کد : ۶۲۷۴ اخبار اصلی
گفت و گو با علی خرم.
 تیغ دولبه

نماينده پيشين ايران در وين درباره سخنان اوباما و هيلارى کلينتون در چند هفته اخير که نشان از علاقمندى براى مذاکره با ايران داشت ، معتقد است اين سخنان تيغ دولبه‌اى براى جمهورى اسلامى ايران محسوب مى‌شود و عدم اجابت ايران در تندتر شدن مواضع اروپا و آمريکا تاثيرگذار است.
على خرم در گفت‌وگو با ايلنا و در پاسخ به اين سئوال که چرا آمريکا به صورت علنى و آشکار وارد زمين بازى مذاکره شده است و اينکه آيا اين رفتار ايالات متحده به سود ايران است يا خير؟ اظهار داشت: ديپلماسى آمريکا هميشه علنى بوده است و حتى در جنگ هم که بايد همه مسائل سرى و پنهانى پيگيرى شود، آنها ديپلماسى آشکار دارند، به همين خاطر بود که هنگام حمله به عراق روز و حتى ساعت حمله را هم اعلام کردند.
وى تصريح کرد: اين نوع ديپلماسى آمريکا دلايل متفاوتى دارد که شايد اتخاذ تصميم از موضع قدرت و علنى بودن دوستى و دشمنى‌شان يکى از همين دلايل باشد.
اين استاد دانشگاه پيشنهاد مذاکره از سوى واشنگتن به تهران را يک تيغ دولبه براى کشورمان دانست و افزود: آنها به ايران مى‌گويند که آماده مذاکره هستند و منتظر پاسخ ايران مى‌مانند اما اگر جمهورى اسلامى ايران درخواست مذاکره را اجابت نکند درست همان چهره‌اى که بوش جنگ طلب ترسيم کرده بود در ذهن جهانيان شکل مى‌گيرد، چراکه اوباما به عنوان فردى علاقمند به صلح در دنيا شناخته شده و به سوى ايران هم دست دراز کرده است و اگر ايران اين دست را (اوباما) هم نفشارد آن‌وقت تندروهاى اروپا و آمريکا فرصت پيدا مى‌کنند که به رئيس‌جمهورآمريکا عليه ايران فشار بياورند.
گفتنى است، هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا در گفت‌وگو با روزنامه آلمانى اشپيگل گفته است که آمريکا آشکار و پنهان به طرف ايران دست دراز کرده است و افزود: ”به آنها (ايران) زمان بيشترى داده‌ايم تا به بحث‌هاى سياسى داخلى شان بپردازند چون مى‌دانيم که آشفتگى‌هاى فراوانى در نظام سياسى ايران وجود دارد اما صبر ما بى‌پايان نيست، به آنها تاکيد مى‌کنيم که حسن نيت‌شان را نشان دهند چراکه گفته بودند توافق را مى‌پذيرند.
على خرم، کارشناس ارشد روابط بين‌الملل با بيان اينکه زمان در عرصه ديپلماسى تعريف خاص خود را دارد در پاسخ به اين سئوال که ”زمان ديپلماتيکآمريکا که از آن در روابط‌اش با ايران نام مى برد چقدر است؟ گفت: در خصوص زمان مذاکره با آمريکا، اينطور نيست که همه چيز در دست ما باشد و اگر اين اتفاق (عدم مذاکره با آمريکا) نيافتد آثارخوبى براى ما نخواهد داشت.
نماينده پيشين ايران در وين تصريح کرد: در عرصه ديپلماتيک وقتى يک ( POLICY )سياست تعيين مى‌شود يعنى زمان دارد و برخلاف استراتژى، زمان آن هم درازمدت نيست. به عبارت ديگر تا زمانى که طرفين به نتيجه نرسيده‌اند يک سال يا دو سال فرصت وجود دارد و از زمانى که بر سر مذاکره توافق کنند، جزئيات آن شايد 5 يا حتى 10 سال طول بکشد، حال بايد توجه داشت که از زمان روى‌کار آمدن اوباما يکسال مى‌گذرد و آرام آرام که يخ بحران مالى جهانى آب‌ مى‌شود، او فرصت مى‌کند تا در عرصه سياست خارجى وارد شود.
خرم تصريح کرد: هر چقدر که در فاصله بحران مالى جهانى ايران توانسته باشد باب مذاکره را باز کند مى‌تواند در پايان آن با دست بازترى عمل کند.

 


نظر شما :