تلاویو: آماده مذاکره با سوریه هستیم؛ دمشق: هرگز

۲۴ آبان ۱۳۸۸ | ۱۱:۱۸ کد : ۶۲۵۶ اخبار اصلی
در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیدار سه روز قبلش با نیکولا سارکوزی خواستار مذاکره با دمشق شده بود، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گفت: «تمايلى به مذاکرات مستقيم با نخست وزير اسرائيل ندارم.»
تلاویو: آماده مذاکره با سوریه هستیم؛ دمشق: هرگز

دیپلماسی ایرانی: بشار اسد رئيس جمهوری سوريه پس از ديدار با مقامات دولت فرانسه در گفت‌وگو با خبرگزارى فرانسه گفت: «تمايلى به مذاکرات مستقيم با نخست وزير اسرائيل ندارم.»

دو روز قبل از رسیدن بشار اسد به پاریس و مذاکره با رئیس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به فرانسه آمده بود و نامه‌ای را برای بشار اسد به رئیس جمهوری فرانسه داده بود که در آن خواستار مذاکرات مستقیم و بی قید و شرط اسرائیل با سوریه شده بود. منابع خبری گزارش دادند که نامه نتانیاهو طرحی را برای صلح با سوریه پیشنهاد داده که به تعبیر آنها جایگزین طرح اسحاق رابین نخست وزیر اسبق اسرائیل محسوب می‌شود.  

وى در عين حال حمايت از مذاکرات غير مستقيم با ميانجى‌گرى ترکيه را خواستار شد.

اسد همچنين نتايج مذاکراتش را با نيکولا سارکوزى سازنده، شفاف و آشکار توصيف کرد که موجب تحکيم اعتماد بين دو طرف شد.

وى تاکيد کرد، روابط بين فرانسه و سوريه با پيشرفت و بهبودى چشم‌گيرى روبه‌رو بوده است.

رئيس جمهور سوريه در خصوص فرآيند صلح منطقه تاکيد کرد، مسلما مهمترين موضوع صلح بين اعراب و اسرائيلى‌هاست که در اين نشست نيز مورد بررسى قرار گرفت.

وى همچنين به موضوع توقف فرآيند صلح پس از حمله اسرائیل به نوار غزه اشاره کرده و گفت: «ادامه اين فرآيند به صورت يک جانبه امکان پذير نيست. در يک طرف سوريه قرار دارد که خواهان دستيابى به صلح است و از سوى ديگر ترکيه نيز آماده ميانجيگرى بين طرفين است. اين روند همچنين با حمايت‌هاى فرانسه، اروپا و جامعه بين‌المللى همراه است؛ اما چيزى که کم دارد يک شريک اسرائيلى است که آماده دستيابى به صلح باشد.»

وى در ادامه بار ديگر تاکيد کرد، چنانچه اسرائيلى‌ها در قبال صلح جدى هستند، بايد صداقت در گفتار خود را ثابت کنند و براى ازسرگيرى مذاکرات به ميانجى ترکيه‌اى رجوع کنند. فرايند صلح مرجعيت‌هاى مشخصى دارد که مهمترين آن کنفرانس صلح مادريد است. علاوه بر آن مذاکراتى در دهه 70 و همچنين مذاکراتى با ميانجى‌گرى ترکيه اخيرا صورت گرفته است؛ اما اگر اسرائيلى‌ها در اين روند جدى هستند، بايد به ترکيه که بارها آمادگى خود را براى نشاندن طرفين به پاى ميز مذاکرات اعلام کرده، رجوع کنند.

وى در خصوص اظهارات بنيامين نتانياهو و آمادگى‌اش براى مذاکره با سوريه بدون شرط‌هاى از پيش تعيين شده، تاکيد کرد، ما از چه چيزى سخن مى‌گوييم. از يک ضيافت يا بازگرداندن سرزمين‌هاى تحت اشغال؟ مسلما ما از بازگرداندن اين سرزمين‌ها سخن مى‌گوييم و اين مساله نيز مراجع و ابزارهايى دارد که افرادى کارشناس از دو طرف مسئوليت اداره اين روند را بر عهده دارند، از این رو چنانچه نتانياهو راست مى‌گويد، مى‌تواند اين افراد را بفرستد و ما نيز مذاکره کنندگان خود را به ترکيه خواهيم فرستاد. در چنين شرايطى دو طرف مى‌توانند در خصوص صلح با يکديگر مذاکره کنند، اما در رابطه با پيش شرط‌هاى اين مذاکرات بايد بگوييم که سوريه شرطى از پيش تعيين شده ندارد بلکه حقوقى دارد که از اين حقوق هرگز چشم پوشى نخواهد کرد. خواسته‌ها و ضرورت‌هايى در قبال روند صلح وجود دارد و اسرائيلى‌ها از طريق بازى با الفاظ سعى دارند تا اين خواسته‌ها و ضرورت‌ها را که براى موفقيت فرآيند صلح ضرورى است، از بين ببرند. ادامه اين اقدامات به چيزى جز افزايش بى‌ثباتى در منطقه منجر نخواهد شد.

بشار اسد همچنين بنا به دعوت رئيس سناى فرانسه با وى و اعضاى سنا ديدار کرد. دو طرف در اين ديدار بر اهميت افزايش همکارى‌ها بين سازمان‌هاى دو کشور برای کمک‌ به منافع دو طرف و امنيت و ثبات منطقه تاکيد کردند.

در اين ديدار همچنين آخرين تحولات مربوط به خاورميانه بويژه فرآيند صلح مورد بررسى قرار گرفت و اسد فعال سازى نقش فرانسه و اروپا را در فرآيند صلح و همچنين حمايت از ميانجيگرى ترکيه را در اين روند خواستار شد.

وى همچنين از فرانسه و اروپا خواست، برای ایجاد زمينه سازى تحقق صلح عادلانه و فراگير در منطقه و تلاش‌هاى در حال جريان برای تحقق ثبات و امنيت در خاورميانه مشارکت کنند.

رئيس سناى فرانسه نيز در گفت‌وگو با خبرگزارى سوريه، اين ديدار را برای تحکيم اعتماد بين دو طرف و برداشتن گام‌هاى رو به جلو در روابط و همکارى‌هاى دو جانبه مهم و ضرورى دانست. وی گفت: «سوريه يک کشور مهم است که نقشى کليدى را در حل و فصل مشکلات منطقه ايفا مى‌کند، از این رو تحکيم روابط با اين کشور پيامدى مثبتى بر تحولات خاورميانه خواهد داشت.»

در همین رابطه گابی اشکنازی رئيس ستاد مشترک ارتش اسرائیل از حمايت خود برای ازسرگيرى مذاکرات ميان تلاویو و دمشق خبر داد.

گابى اشکنازى گفت: «نبايد از بشار اسد رئيس جمهوری سوريه، نااميد شويم. ما در قبال سوريه احساس نااميدى نمى‌کنيم و بشار اسد از غرب دستور گرفته و شخصى متدين است که مى‌تواند به مجموعه‌ کشورهاى ميانه‌رو منطقه بپيوندد. سازمان‌هاى امنيتى اسرائيل در سال‌هاى اخير همواره خواهان ازسرگيرى مذاکرات با سوريه بوده‌اند.»

 


نظر شما :