نتانیاهو و جلوگیری از اجرای طرح فلسطینیان

۱۸ آبان ۱۳۸۸ | ۱۲:۴۴ کد : ۶۲۰۸ اخبار اصلی
به رغم این که قرار است نتانیاهو در نشست یهودیان در امریکا سخنرانی کند اما گفته می شود که اوباما قصد دارد با او در کاخ سفید دیدار نکند.
نتانیاهو و جلوگیری از اجرای طرح فلسطینیان
 دیپلماسی ایرانی: پس از جریاناتی که در فلسطین رخ داد که طی آن محمود عباس کناره‌گیری خود را رسما تا 24 ژانویه اعلام کرد و سفر نه چندان موفق مقام‌های ارشد امریکایی به منطقه که بیشتر بر لهیب آتش بحران خاورمیانه افزود، صبح یکشنبه نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به امریکا سفر کرد تا شاید بتواند در دیدار با رئیس جمهوری امریکا و دیگر مقام‌های امریکایی‌ راه حلی برای خروج از بحران فعلی بیابد. همچنین قرار است برای یهودیان امریکا سخنرانی کند که به اعتقاد برخی کارشناسان هدف از این سخنرانی افزودن فشارها توسط لابی یهودیان به دستگاه دیپلماسی امریکا بر سر مذاکرات صلح خواهد بود.  

گرچه مقامات آگاه در دفتر نخست وزير اسرائیل ابراز خوشبينى کردند که بنيامين نتانياهو در اين سفر که سه روز به طول خواهد انجامید با باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا ديدار کند اما کاخ سفيد هنوز برگزارى اين نشست را تاييد نکرده است.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، مارک رگو سخنگوى بنيامين نتانياهو گفت: «نخست وزير اسرائيل قرار است در مجمع عمومى جامعه يهوديان متحد سخنرانى کند و اگر نشست‌هاى ديگرى طى اين سفر تنظيم شود، بسيار خوب خواهد بود.»

روزنامه‌ى هاآرتص گزارش داد که اوباما قصد ندارد در جلسه سخنرانی نتانیاهو برای یهودیان حضور يابد و به جاى وى رام امانوئل حضور خواهد يافت. در این نشست نمایندگان یهودی سراسر جهان شرکت خواهند کرد.

به رغم این که مقام‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند که نتانیاهو روز یکشنبه با باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا دیدار خواهد کرد اما برخی منابع خبری گزارش دادند که احتمال دارد این دیدار صورت نگیرد.  

امریکا به شدت تلاش می‌کند که مذاکرات صلح صورت بگیرد اما حکومت خودگردان آغاز مذاکرات را به توقف شهرک‌سازی‌ها منوط کرده است. مواضع حکومت خودگردان فلسطینی با حمایت کاخ سفید روبه‌رو است. گرچه هيلارى کلينتون وزير امور خارجه امريکا در آخرین سفرش به خاورمیانه ا از پيشنهاد نتانياهو مبنى بر توقف ساخت و سازهاى جديد تمجيد کرد و اين پيشنهادها را غير منتظره خواند اما شخص باراک اوباما رئیس جمهوری امريکا همچنان خواستار توقف کامل شهرک سازى‌هاى اسرائيل است.

همچنين قرار است روز یکشنبه ايهود باراک وزير جنگ اسرائیل با رابرت گيتس وزير دفاع امريکا و جورج ميچل نماينده ويژه امريکا در امور خاورميانه در واشنگتن ديدار و گفت‌وگو کند.

نتانياهو قرار است پس از سفر به امريکا براى ديدار با نيکولا سارکوزى رئيس جمهوری فرانسه عازم اين کشور شود. فرانسه هنوز اين سفر را تاييد نکرده است.

از سوى ديگر روزنامه عبرى هاآرتص به نقل از منابع اسرائیلی از توافق محرمانه سلام فياض نخست وزير دولت موقت فلسطين با باراک اوباما برای اعلام استقلال يک‌جانبه‌ کشور فلسطين در اراضى اشغالى سال 1967 خبر داد.

بر اساس اين گزارش بنيامين نتانياهو سعى دارد در جريان سفر به امريکا اين طرح و توافق محرمانه را خنثى کند.

به گفته منابع اسرائیلی نتانياهو اخيرا از دولت امريکا خواسته تا عليه پيش نويس هر گونه قطعنامه سازمان ملل که به فلسطينيان اجازه حاکميت در اراضى اشغالى 1967 را بدهد اعتراض کرده و اين قطعنامه را وتو کند.

ظاهرا اسرائیل به شدت از احتمال به رسميت شناختن کشور فلسطين از سوى شوراى امنيت نگران است.

بر اساس طرح سلام فياض که تشابهى نيز با طرح اقتصادى بنيامين نتانياهو دارد، پيشنهاد شده که موسسات فلسطينى در داخل اراضى فلسطينى ايجاد شود. اين طرح هم چنين داراى بندى محرمانه مبنى بر اعلام استقلال يک جانبه فلسطين است. بر اساس این طرح مدت زمانى مشخص شده تا براى ايجاد اين موسسات (دو سال آينده)‌ تشکيلات خودگردان فلسطين و اتحاديه عرب به شوراى امنيت و مجمع عمومى سازمان ملل متحد رجوع کرده و خواستار حاکميت بر اراضى اشغال شده 1967 خواهند شد.

منابع آگاه اسرائیلی اعلام کردند، فياض توانسته حمايت برخى کشورهاى برجسته اتحاديه اروپا از جمله فرانسه، انگليس، سوئد و اسپانيا را نيز نسبت به طرح خود جلب کند.

به همين منظور و با توجه به نگرانى‌هاى شديد اسرائیل کابينه امنيتى این رژيم در ماه‌هاى اخير نشست‌هايى را برای بررسى اين مساله برگزار کرده است.


نظر شما :