جنگ یمن به عربستان کشیده شد

۱۷ آبان ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۷ کد : ۶۲۰۱ اخبار اصلی
جنگ الحوثی‌ها در استان صعده که با عربستان هم‌مرز است به جنگ با عربستانی‌ها کشیده شد. یعنی این که جنگجویان الحوثی اکنون مجبورند در دو جبهه یمن و عربستان به مبارزه بپردازند.
جنگ یمن به عربستان کشیده شد

دیپلماسی ایرانی: جنگ الحوثی‌ها در استان صعده که با عربستان هم‌مرز است به جنگ با عربستانی‌ها کشیده شد. یعنی این که جنگجویان الحوثی اکنون مجبورند در دو جبهه یمن و عربستان به مبارزه بپردازند. بنا به گزارش‌ها شبه نظامیان الحوثی روز جمعه موفق شدند، کوه‌های الدخان در عربستان را به تصرف خود در آورند و یک پایگاه مرزی را نیز گرفته و شماری از سربازان عربستانی از جمله یک افسر این کشور را به قتل برسانند. در این لحظه عربستان نیز خود را درگیر یک جنگ جدید دید و اعلام جنگ به نیروهای الحوثی داد.

بنا به گزارش‌ منابع خبری جنگنده‌های عربستان روزهای جمعه و شنبه کوه‌های مرزی خود در یمن را هدف حمله قرار داده و به ادعای آنها شماری از نیروهای الحوثی را کشتند.

شبکه الجزیره به نقل از مقام‌های عربستانی اعلام کرد، ارتش عربستان کنترل کامل منطقه جبل الدخان را در دست گرفته است.

خبرگزارى عربستان نیز به نقل از منابع پزشکى اين کشور اعلام کرد، در درگيرى‌هاى صورت گرفته از سوم نوامبر بين نيروهاى سعودى و شبه نظاميان حوثى در مرزهاى اين کشور و يمن تاکنون 7 عربستانی از جمله چهار غير نظامى کشته و 126 تن ديگر زخمى شدند.

در همین حال دولت عربستان در بيانيه‌اى اعلام کرد، تدابير لازم را برای جلوگيرى از پيشروى شبه نظاميان حوثى به خاک خود اتخاذ خواهد کرد.

خالد بن سلطان بن عبدالعزيز معاون وزير دفاع عربستان نيز تاکيد کرد که کشورش قادر به کنترل جنگ و حمايت از مرزهايش و همچنين واکنش نشان دادن به تجاوزگرانى است که قصد نقض حريم اين کشور را دارند.

از سوى ديگر برخى منابع آگاه به روزنامه الشرق الاوسط گفتند که طى 72 ساعت گذشته حدود 155 تن از شبه نظاميان حوثى دستگير شدند. همچنین نيروهاى امنيتى عربستان به شکل گسترده به همراه نيروهاى گارد مرزى در مناطق مرزى اين کشور با يمن مستقر شده و ضمن کنترل شديد مرزها مانع از ورود افراد مشکوک به اين کشور مى‌شوند.

از سوى ديگر على عبدالله صالح رئيس ‌جمهوری يمن بار ديگر متعهد شد تا زمان سرکوب کامل شبه نظاميان حوثى جنگ در شمال اين کشور را متوقف نکند. وی گفت: «آشتى، آتش بس و توقف جنگ جز پس از سرکوب کامل شورشيان امکان پذير نخواهد بود.»

وى در اظهاراتش هيچگونه اشاره‌اى به مداخله نظامى عربستان در جنگ با شبه نظاميان حوثى نکرد.

در همين حال ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در تماس تلفنى با ملک عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان حمایت کشورش را از رياض برای دفاع از حاکميتش در برابر شبه نظاميان حوثى اعلام کرد.

وى همچنين پيشرفت شبه نظاميان حوثى در خاک عربستان را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه مراکش نیز در بيانيه‌اى ضمن محکوم کردن نقض حاکميت، امنيت ، ثبات و وحدت ارضى عربستان حمايت همه جانبه کشورش را از اين کشور اعلام کرد.

پيش از اين امارات، کويت و بحرين نيز حمايت خود را از عربستان در روياريى با شبه‌نظاميان حوثى اعلام کرده بودند.

 


نظر شما :