تنها سازمان کاملا آزاد جهان

۱۷ شهریور ۱۳۸۶ | ۰۶:۰۴ کد : ۶۲۰ آسیا و آفریقا
اجلاس " اپک " یا " سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای آسیا و اقیانوسیه " از روز دوم سپتامبردرشهر سیدنی استرالیا کارخود را آغاز کرد. قراربراین است که این اجلاس تا روز نهم همین ماه ادامه پیدا کند.
تنها سازمان کاملا آزاد جهان

اجلاس " اپک " یا " سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای آسیا و اقیانوسیه " از روز دوم سپتامبردرشهر سیدنی استرالیا کارخود را آغاز کرد. قراربراین است که این اجلاس تا روز نهم همین ماه ادامه پیدا کند. به این بهانه معرفی کوتاهی از این سازمان ارایه می دهیم و گزارش کامل نشست را به روز پایانی آن یعنی نهم سپتامبرموکول می کنیم.

 

اپک تنها گردهمایی بین دولتی در جهان است که شرکت کنندگان و اعضای آن هیچ تعهدی ندارند و تمامی آنها در بیان نظراتشان کاملا آزاد هستند و همگی ازاحترامی برابر در مقابل یکد یگر برخوردار هستند.

 

برخلاف دیگر سازمان ها و مجمع های جهانی از قبیل سازمان تجارت جهانی و غیره، اپک هیچ چارچوبی برای عملکرد اعضا در نظر نگرفته است. بنابراین تصمیماتی که دراجلاس این سازمان اتخاذ می شود توسط اعضا به صورت اختیاری به اجرا درمی آید نه اینکه همه ملزم به اجرای آن باشند.

 

 این سازمان در سال 1989 میلادی تاسیس شد و کار خود را به عنوان یک گروه مذاکره کننده  غیر رسمی در سطح وزاری 12 کشور جهان در کانبرای استرالیا آغاز کرد. در آن زمان هدف اصلی سازمان کمک به ارتقای رشد اقتصادی کشورهای منطقه و تامین رفاه نسبی مردم آسیا و اقیانوسیه بود.

 

 البته هنوز هم فراهم کردن بستر توسعه اقتصادی کشورهای آسیا و اقیانوسیه در زمره اصلی ترین برنامه های سازمان است و در اجلاس دوره ای این سازمان پیگیری می شود.

 

سایت اینترنتی اپک اهداف این سازمان را این طور تعریف می کند: کاهش تعرفه ها و دیگر موانع تجاری در تمامی کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه، ایجاد اقتصادهای پویا و کارآمد در کشورهای منطقه، افزایش حجم صادرات کشورهای منطقه، کمک به رشد اقتصادی کشورها، ایجاد فضایی ایمن و کارآمد برای جا به جایی کالاها، خدمات و نیروی کار بین مرزهای کشورهای عضو سازمان از طریق امضای تعهد نامه های اقتصادی و تکنولوژیکی مختلف.

 

این اهداف که تحت عنوان " اهداف بوگور" ازآن یاد می شود اهدافی است که اعضا ی اپک در اجلاس برگزارشده درسال 1994 میلادی (دومین اجلاس سازمان ) دربوگوراندونزی وضع کردند و خاطر نشان ساختند که بستر آزاد تجاری وسرمایه گذاری که زمینه سازتوسعه اقتصاد است تا سال 2010 میلادی برای کشورهای صنعتی و توسعه یافته عضو اپک و تا سال 2020 میلادی برای کشورهای در حال توسعه این سازمان فراهم خواهد شد.

 

این دومین اجلاس سازمان پس از شکل گیری آن بود. در این اجلاس عنوان شد که فضای آزاد تجاری و سرمایه گذاری به اقتصادها کمک می کند با سرعت بیشتری رشد کنند. این مساله زمینه ساز ایجاد فرصت های شغلی برای نیروی کار داخلی و فرصت های سرمایه گذاری و تجاری بزرگتر برای سرمایه گذاران و تجار بین المللی می شود.

 

 آزادی اقتصاد و فضای سرمایه گذاری سبب می شود هزینه های تولید تنزل یابد و قیمت کالاها و خدمات در سطح پایین تری حفظ شود. درمقابل بسته بودن اقتصاد سبب می شود قیمت ها افزایش یابد و در همان سطح بالا باقی بماند و نا کارآمدی در بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی افزایش یابد.

 

 اولین اجلاس در سال 1993 میلادی در بلیک ایسلند کشور امریکا برگزار شد که رهبران اقتصادی کشورهای عضو به منظور بحث پیرامون موضوع "ثبات ، امنیت و رفاه برای تمامی مردم کشورهای عضو " گردهم آمده بودند. از این سال به بعد هر سال اجلاسی بین رهبران کشورهای عضو اپک در یکی از کشورهای عضو این سازمان بر گزار می شود.

 

 

سومین اجلاس در سال 1995 میلادی در اوساکای ژاپن برگزارشد و هدف ازبرگزاری آن تعیین چارچوب مناسب از طریق لیبرال شدن تجارت و سرمایه گذاری، همکاری اقتصادی و فنی، توسعه زیر ساخت های تجاری و صنعتی کشورها به منظور تحقق اهداف اجلاس بوگور بود.

 

پس از در سال 1996 میلادی درمانیل فیلیپین و دوباره با هدف بسترسازی برای رسیدن به اهداف اجلاس بوگو، روسای اقتصادی اعضا گردهم آمدند. درسال 1997 میلادی این اجلاس در ونکوورکانادا، درسال 1998 در کوالالامپور مالزی و در سال 1999 میلادی دراوکلند نیوزیلند این اجلاس برگزار گردید.

 

در اجلاس سال 1999 میلادی که در آستانه قرنی تازه بود اعضای اپک تعهد کردند تا سال 2005 میلادی تجارت بدون کاغذ Paperles را درکشورهای توسعه یافته این سازمان و تا سال 2010 میلادی در کشورهای در حال توسعه رواج دهند. این نقطه  آغاز رواج کارت تجاری مسافرتی اپک در میان بازرگانان این کشورها بود که تحولی بزرگ در تجارت این منطقه ایجاد نمود.

 

در سال 2000 میلادی اجلاس اپک در برونئی، در سال 2001 میلادی در شانگهای و در سال 2002 میلادی در مکزیک برگزار شد و همگی هدف توسعه تجارت الکترونیک یا بدون کاغذ را دنبال می کرد.

 

در سال 2003 اجلاس اپک در تایلند، در سال 2004 میلادی در شیلی، در سال 2005 میلادی در کره و در سال 2006 میلادی در ویتنام برگزار شد و در همگی آنها علم محور کردن اقتصاد و توسعه زیر ساخت های صنعت الکترونیک در اقتصاد این کشورها و در نهایت الکترونیکی کردن تجارت موضوع بحث بود و همگی درراستای تحقق اهداف اجلاس بوگور بود.

 

در پایان باید گفت امروزه اپک 21 عضو دارد و کشورهای استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، جمهوری کره، مالزی، جمهوری خلق چین، هنگ کنگ، چین تایپه، مکزیک، نیوزیلند، گینه نو، پرو، فیلیپین، روسیه، سنگاپور، تایلند، امریکا، ویتنام  و اندونزی اعضای اپک هستند.

 

مجموع جمعیت 21 کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه معادل 41 درصد ازکل جمعیت جهان است. این کشورها 56 درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان و 49 درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده اند.


نظر شما :