ناامن کردن ایران را هدف گرفته اند

۰۲ آبان ۱۳۸۸ | ۱۷:۱۲ کد : ۶۰۷۸ اخبار اصلی
گفت و گوی دکتر نوذر شفیعی با روزنامه اعتماد.
ناامن کردن ایران را هدف گرفته اند

حمله تروریستی انتحاری وابسته به گروه «عبدالمالک ریگی» در استان سیستان و بلوچستان باعث شهید و زخمی شدن 60 نفر از جمله تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و روسای قبایل و طوایف این منطقه شد. این حمله در حالی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی بارها به دولت پاکستان در خصوص برخورد با این گروه تروریستی که در ایالت بلوچستان این کشور مستقر است، هشدار داده بود. در مورد دلایل بروز و ریشه های این واقعه با «دکتر نوذر شفیعی» کارشناس ارشد امور پاکستان و افغانستان گفت وگو کرده ایم.

-
گروه ریگی مسوولیت حمله تروریستی به نشست مشترک فرماندهان سپاه و سران
عشایر و طوایف سیستان و بلوچستان در اوایل هفته جاری را پذیرفته است. با توجه به اینکه این گروه تروریستی در ایالت بلوچستان پاکستان مستقر است و برنامه ریزی برای این گونه عملیات از آنجا سازماندهی می شود، دولت پاکستان تا چه حد در این مورد مقصر است؟

به اعتقاد من دولت پاکستان کنترل موثری بر قلمرو سرزمینی اش ندارد. خود ایالت بلوچستان پاکستان با خطر تجزیه طلبی مواجه است. اما این مسائل مانع از این نمی شود که تکلیف و مسوولیت دولت پاکستان از حملاتی که از خاک این کشور طراحی می شود را نادیده بگیرم و این دولت را مبرا کنیم.

-
آیا دولت پاکستان توان کافی برای مقابله با آنها را ندارد یا نمی خواهد این کار را انجام دهد؟

دولت پاکستان یا می تواند با این مساله مقابله کند یا نمی تواند. اگر می تواند و قادر به مقابله با این گروه های تروریستی است که باید هر چه سریع تر از این کار جلوگیری کند و اگر نمی تواند، ایران در راستای دفاع مشروع حق دارد که به مقر نیروهای مهاجم در خاک پاکستان حمله کرده و مواضع تروریست ها را مورد هدف قرار دهد. بحث دیگر این است که پاکستان نمی خواهد با این گروه ها برخورد کند، که این جای گله مندی دارد. این ضعف دولت پاکستان را نشان می دهد. اگر پاکستان نتواند به رفع نا امنی اقدام کند، حق اقدام برای ایران محفوظ است.

-
آیا ارتباطی میان جریان افراطی در پاکستان و افغانستان و این ترورها می بینید؟

صددرصد. مجموعه این گروه ها به لحاظ ایدئولوژیک با هم مرتبطند. هر چه میزان نا امنی در افغانستان و پاکستان بیشتر باشد، میزان سرریز شدن این نا امنی به محیط پیرامونی وجود دارد. به طور قطع ریگی با گروه های رادیکال در این دو کشور در ارتباط است.

-
برخی امریکا را در این مساله دخیل می دانند. نظر شما چیست؟

سیاست امریکا بر این است که جریان قومی و مذهبی را در منطقه تحریک کند و این نوعی جنگ نرم است که در کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند. امریکا می داند که قادر به تهاجم و تصرف خاک ایران نیست. از این رو با ایجاد نا امنی قصد دارد به اهداف خود برسد. لذا گروه ریگی با نیروهای امنیتی امریکا در ارتباط هستند.

-
اما نیروهای امریکایی در حال حاضر در حال مبارزه با نیروهای شبه نظامی هستند که شما اشاره کردید با ریگی رابطه نزدیک دارند. این دو مساله را چگونه جمع بندی می کنید؟

بله. ولی ممکن است دشمنی، دشمن دشمن امریکا باشد و تبدیل به دوست شود. ریگی ابزاری است که کارکردش با نیازهای امریکا انطباق دارد. ریگی در واقع وسیله یی است برای اعمال فشار به ایران. از طرفی امریکا می خواهد از طریق ریگی ایران را وارد پروسه جنگ با تروریسم کند.

-
آیا عربستان و امارات هم در این قضیه دخیل هستند؟

با توجه به شناختی که از ماهیت این گروه ها داریم، می دانیم که از کجا تغذیه مالی می شوند. سعودی ها قصد دارند با نا امن کردن محیط داخلی ایران، زمینه را برای آسیب پذیری آن فراهم کنند و با ناامن کردن محیط داخلی باعث سلب ابتکار عمل ایران در محیط منطقه یی شوند. سرگرم شدن ایران به مسائل داخلی باعث می شود ایران در مناطقی مانند لبنان، افغانستان، عراق و... نتواند ابتکار عملی از خود نشان دهد و این مساله برای سعودی ها خوشایند است.

-
چرا این گونه حملات در استان سیستان و بلوچستان زیاد تکرار می شود؟

به این دلیل که این منطقه با پاکستان هم مرز است و از سوی دولت پاکستان کنترلی بر این مناطق صورت نمی گیرد. در دو سوی مرز ارتباطات ایدئولوژیک، مذهبی و قومی وجود دارد. گرایشات فرقه گرایانه در ایالت بلوچستان از دلایلی است که با این گونه حملات در این مناطق مواجه می شویم.

-
آیا ارتباطی میان ترورهای یک ماه گذشته در کردستان از جمله ترور نماینده کردستان در مجلس خبرگان و حملات تروریستی سیستان و بلوچستان وجود دارد؟

اگر خدای ناکرده نا امنی بخواهد در ایران وجود داشته باشد، از ناحیه این نوع اقدامات خواهد بود. هدف از این کار هم بی ثبات کردن ایران در جاهایی است که احساس می شود پتانسیل لازم در آن وجود دارد. به عقیده من در هر دو مورد یک هدف دنبال می شد و آن بی ثبات کردن ایران است، ولی اینکه بگوییم هر دو تحت یک پروژه خاص صورت گرفته است، بعید به نظر می رسد.

منبع: روزنامه اعتماد-

لادن سلامی

نظر شما :