انتخابات افغانستان در دور دوم

دموکراسی پیروز شد

۰۱ آبان ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۱ کد : ۶۰۷۲ اخبار اصلی
برداشتى که از پيام تبريک آقای احمدی‌نژاد به آقای کرزای وجود دارد این بود که در واقع این پیام به روند موفقيت‌آميز برگزارى انتخابات در افغانستان ارسال شده است. گفتاری از محمدرضا بهرامی، سفیر سابق ایران در افغانستان 
دموکراسی پیروز شد

پس از بازشمارى 10 درصد از آراى انتخابات افغانستان آراى حامد کرازى به کمتر از 50 درصد رسيد و انتخابات به دور دوم کشيده شد. این درحالی است که محمود احمدی نژاد پیش از اعلام نتایج رسمی پیام تبریک خود را برای حامد کرزای، رئیس جمهور فعلی افغانستان ارسال کرده بود.  محمد رضا بهرامی، سفیر سابق ایران در افغانستان به دو پرسش دیپلماسی ایرانی در ارتباط با دور دوم انتخابات افغانستان و پیام آقای احمدی نژاد پاسخ داد که می خوانید:

نگاه به دور دوم انتخابات افغانستان یک نگاه فنی و تکنیکی است. من معتقدم که نهادهای قانونی و مسوول در افغانستان وظایف خود را انجام دادند و نتیجه آن رفتن انتخابات به دور دوم بود و همه طرف‌ها هم این موضوع را پذیرفته‌اند. من می‌خواهم از سه منظر موضوع انتخابات افغانستان در دور دوم را بررسى کنم:

در منظر اول نفس اینکه همه پذیرفتند که انتخابات به دور دوم برود و سراغ راه‌کارهای تعریف نشده و غیر قانونی نرفتند نکته مثبتی است. این موضوع به تقویت ساختارهای قانونی موجود در افغانستان کمک می‌کند و نوعی قانون‌شکنی را محدود می‌کند. ضمن اینکه به نظر من این موضوع مبانی مشروعیت دولت برآمده از انتخابات را هم تقویت می‌کند. این جنبه اول است.

در جنبه دوم، برداشت من این است که روند وقایعی که خصوصا طی هفته‌های اخیر در ارتباط با انتخابات افغانستان اتفاق افتاد، نوعی تردید نسبت به کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات به عنوان نهاد افغانی برگزار کننده انتخابات که در واقع هم نقش برگزار کننده و هم نقش نظارتی را داشت ایجاد کرد. این تردید از سویی هم متوجه سازمان ملل در افغانستان بود که در خبرها شنیدیم که نماینده سازمان ملل در افغانستان بروز تقلب در انتخابات را نیز اعلام کرد.

اما نباید فراموش کرد که دفتر سازمان ملل در افغانستان،‌ مرکزى هماهنگ کننده است و نقش موثرى دارد. در گذشته هم نقش محورى خود را حفظ کرده بود و همواره کمک کننده ثبات و امنيت بوده است و در آینده هم اين نقش را به خوبى اجرا خواهد کرد.

منظر سومى که مى‌خواهم از آن به موضوع انتخابات نگاه کنم، موضوع امنيت است. به هر صورت ناامنى‌هاى موجود مهم‌ترين چالش پيش روى انتخابات در دور اول بود. من فکر مى‌کنم رسالت وظيفه نهادهای مختلف در کشور افغانستان و همچنين کشور‌هاى دوست وهمسايه افغانستان برای ايجاد شرايط مساعدى که امکان مشارکت بيشتر مردم افغانستان را در دور دوم انتخابات فراهم کند از اهميت بالايى برخوردار است . به ميزانى که مشارکت مردم افزايش پيدا کند ما شاهد تحول مربوط هم در ارتباط با تقويت و قوام دولت آينده  و هم در ارتباط با گسترش با مفاهمى چون دموکراسى خواهيم بود.

همين که دور دوم برگزار مى‌شود و مردم امکان مشارکت پيدا مى کنند، پيامش اين است که مردم به عنوان نهاد و مرجع وبراى انتخاب سختار دولت بعدى در افغانستان هستند.

پیام زودهنگام محمود احمدی‌نژاد

برداشتى که از پيام تبريک وجود داشت این بود که در واقع این پیام به روند موفقيت‌آميز برگزارى انتخابات در افغانستان ارسال شده است، چراکه برای اولين بار بود که يک نهاد افغانى مسووليت برگزارى انتخابات در افغانستان را برعهده گرفت. در انتخابات دور اول رياست‌جمهورى اين سازمان ملل بود که اين مسووليت را برعهده داشت، اما در انتخابات اخير نهاد افغانى عهده‌دار برگزاری این انتخابات بود. بنابراين اين يک موفقيت و يک پيروزى برای نهاد‌هاى مختلف در افغانستان بود که اين روند را به صورت موفقيت آميز برگزار کنند.


نظر شما :