امريکا از پاکستان بيشتر از افغانستان مى‌ترسد

۰۱ آبان ۱۳۸۸ | ۰۱:۵۳ کد : ۶۰۷۱ اخبار اصلی
دولت امریکا هفته گذشته تصویب کرد که 5/7 میلیارد و دلار کمک نقدی به پاکستان داده شود. جالب آن شرط و شروطی برای مصرف این پول برای پاکستانی‌ها گذارده نشده است. این بدان معنا است که پاکستانی‌ها آزادند محل و چگونگی مصرف این پول را خود تعیین کنند.
امريکا از پاکستان بيشتر از افغانستان مى‌ترسد

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن معاون رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا می‌گوید که تهدید واقعی علیه امریکا از سوی پاکستان است. جای شگفتی نیست که امریکا با وجود مخالفت‌ها از سوی مردم پاکستان با پول و تجهیزات جدید از حملات علیه طالبان به شدت حمایت می‌کند.

هنگامی که باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا راهبرد جدید کشورش برای افغانستان و پاکستان را عرضه کرد، دولت اسلام‌آباد را با واژه‌های صریحی مورد خطاب قرار داد و گفت: «پاکستان باید به تعهدات خود واقف باشد و بکوشد القاعده و افراطیون خشونت‌طلب فعال در چارچوب مرزهایش را نابود کند.»

از نظر امریکا مبارزه علیه القاعده که هدف اصلی دولت اوباما است، فقط زمانی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که این مبارزه هم در افغانستان و هم در پاکستان صورت گیرد. اوباما حتی از این نیز فراتر رفت و گفت: «امنیت آمریکا و پاکستان به یکدیگر پیوند خورده است.»

به همین دلیل است که دولت امریکا از متحد وفادار خود در منطقه با تمام نیرو پشتیبانی می‌کند. هم‌اکنون تجهیزاتی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار روانه‌ پاکستان شده‌ و بخشی از آن حتی به مقصد رسیده‌ است. ارتش پاکستان از امریکا درخواست سلاح‌هایی با هدف‌گیری دقیق و نیز دستگاه‌های شنود کرده است.

از سوی دیگر ناوگان هلیکوپترهای جنگنده پاکستان تقویت شده‌اند. این هلیکوپترها هم‌اکنون وارد صحنه‌ نبرد در استان وزیرستان جنوبی شده‌اند که مدت‌ها بود انتظار آن می‌رفت. این عملیات قرار است چندین هفته و شاید چندین ماه به طول بیانجامد تا به امریکا نشان داده شود که پاکستانی‌ها در این مبارزه جدیت دارند.

اعلام آمادگی دولت پاکستان مبنی بر اینکه با تمام نیرو علیه تروریست‌ها در کشور وارد عمل خواهد شد، خشنودی امریکا را در پی داشت اما هنوز نتوانسته نگرانی کامل امریکا را برطرف کند. دولت پاکستان هنوز ضعیف است و امریکا از این بیم دارد که این ضعف مانع از موفقیت پاکستان در پیروزی بر طالبان و نیروهای وابسته به آنها شود.

امریکا همچنین آموزش نظامیان پاکستان را نیز آغاز کرده است. علاوه بر آن هواپیماهای بی‌سرنشین تجسسی در اختیار پاکستان قرار داده و تصمیم دارد مبلغ کلانی پول نیز به پاکستان تزریق کند. به گزارش خبرگزاری آلمان دولت امریکا هفته گذشته تصویب کرد که 5/7 میلیارد و دلار کمک نقدی به پاکستان داده شود. جالب آن شرط و شروطی برای مصرف این پول برای پاکستانی‌ها گذارده نشده است. این بدان معنا است که پاکستانی‌ها آزادند محل و چگونگی مصرف این پول را خود تعیین کنند.

 وزیر امور خارجه‌ پاکستان پیش از تصویب این قانون به تعجیل به کاخ سفید رفت تا اطمینان حاصل کند که واشنگتن در برابر این کمک مالی قصد دخالت در تصمیم‌گیری‌های دولت پاکستان را نخواهد داشت. بر اساس این قانون وزارت امور خارجه امریکا باید هر شش ماه یک بار به کنگره‌ امریکا گزارش دهد که دولت مدنی پاکستان ارتش این کشور را نیز تحت کنترل کامل خود دارد. ارتشی که تا کنون ثابت شده در بسیاری موارد خلاف نظر دولت پاکستان عمل کرده است.

دولت امریکا در عین حال می‌کوشد، تردید پاکستانی‌ها را نسبت به منافع درازمدت امریکا را نیز برطرف سازد. رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا، در گفت و گو با شبکه‌ سی‌ان‌ان گفت: «نباید تردیدی نسبت به قاطعیت آمریکا بر ماندن در افغانستان داشت. واشنگتن قصد دارد همچون گذشته مناسبات شراکتی خود با پاکستان را نیز گسترش دهد. این یک هدف درازمدت راهبردی امریکا است.»

امریکا در تلاش است که جامعه‌ بین‌الملل را نیز به حمایت بیشتر از پاکستان ترغیب کند. از این رو در حاشیه‌ اجلاس عمومی سازمان ملل در نیویورک در ماه سپتامبر نشستی به ریاست باراک اوباما با عنوان دوستان پاکستان دمکراتیک برگزار شد. در این نشست گوردون براون نخست وزیر بریتانیا و آصف علی زرداری رئیس جمهوری پاکستان حضور داشتند. سران بسیاری دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در این نشست حمایت خود را از پاکستان اعلام کردند.

 


نظر شما :