چشمان منتظر عراق به امریکا برای ایجاد تحول در سرمایه‌گذاری خارجی

۰۲ آبان ۱۳۸۸ | ۱۵:۳۰ کد : ۶۰۷۰ اخبار اصلی
نوری مالکی نخست‌وزیر عراق برای شرکت در یک کنفرانس دو روزه به واشنگتن رفته است تا زمینه‌های سرمایه‌گذاری امریکایی‌ها در عراق را فراهم کند. این بار سفر مالکی بر خلاف گذشته بیشتر جنبه اقتصادی دارد.
چشمان منتظر عراق به امریکا برای ایجاد تحول در سرمایه‌گذاری خارجی
دیپلماسی ایرانی: نوری مالکی نخست‌وزیر عراق برای شرکت در یک کنفرانس دو روزه به واشنگتن رفته است تا زمینه‌های سرمایه‌گذاری امریکایی‌ها در عراق را فراهم کند. این بار سفر مالکی بر خلاف گذشته بیشتر جنبه اقتصادی دارد.

دیپلماسی ایرانی در مطلبی که روز چهارشنبه 21 اکتبر با عنوان "استقبال کم‌رنگ سرمایه‌گذاران نفتی، چرخه اقتصادی عراق حرکت خواهد کرد؟" منتشر کرد به مشکلات اقتصادی و سدهایی که بر سر سرمایه‌گذاری خارجی در عراق وجود دارد، پرداخت. در این مقاله به نقش موثر امریکا و دولت جدید امریکا در ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در عراق اشاراتی شد. ظاهرا نوری مالکی نیز با همین توجیه به امریکا رفته تا بدین ترتیب سدهای سرمایه‌گذاری اقتصادی در عراق را بر طرف کند. 

به گزارش خبرگزاری آلمان، مالکی در ملاقاتی که با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا داشت، گفت: «برای تأمین هزینه‌های بازسازی عراق، کشورش به این سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند است.»

قرار است کنفرانس دو روزه‌ تجارت و سرمایه‌گذاری امریکا و عراق در هتلی در واشنگتن برگزار شود. مالکی در رأس یک هیئت از شخصیت‌های بانفوذ تجاری و سیاسی منطقه در این کنفرانس شرکت کرده است. هیلاری کلینتون در این زمینه اظهار امیدواری کرد که این نشست راه سرمایه‌گذاری‌‌های بین‌المللی در عراق را با قدرت هر چه بیشتری هموار کند و زمینه همکاری‌های اقتصادی تنگاتنگ میان دو کشور را تقویت کند.

هرچند که سامی اراجی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری ملی عراق گفته بود که انتظار ندارد پیشنهاد مشخصی در این کنفرانس مطرح شود، ولی قرار است شماری از ۷۵۰ پروژه اقتصادی در عراق به سرمایه‌گذاران احتمالی معرفی شوند.

طی ماه گذشته عراق فراخوان سرمایه‌گذاری نفتی را تجربه کرد که به رغم انعقاد قرار داد نهایی با شرکت‌ بریتانیایی بریتیش پترولیوم و شرکت چینی سی‌ان‌پی‌سی استقبال از آن چندان پررنگ نبود. در این مناقصه 32 شرکت خارجی حضور داشتند اما به تدریج بیشتر شرکت‌ها با بی‌میلی مناقصه را ترک کردند و در نهایت رقابت کم‌رنگ شد و انعقاد قرارداد به دو شرکت مذکور محدود شد.

نشست دو روزه واشنگتن مهمترین نشست اقتصادی عراق پس از سقوط رژیم بعث محسوب می‌شود. ‌اراجی روز دوشنبه ۱۹ اکتبر به خبرنگاران گفت که ۲۰۰ شرکت اقتصادی در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

وی درباره پروژه‌هایی که قرار است به سرمایه‌گذاران در این نشست معرفی شود، گفت: «پروژه‌ها بیشتر حول زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در عرصه‌های ساختمان، اقتصاد کشاورزی، بهداشت و درمان و راه و ترابری خواهد بود.»

پس از پنج سال جنگ در عراق که تا مرز جنگ داخلی نیز پیش رفت، اکنون نفت یگانه درآمد این کشور از منابع نفتی است. باقر بیان جبر سولاغ وزیر دارایی عراق در ماه نوامبر گذشته گفته بود که عراق برای بازسازی به ۴۰۰ میلیارد دلار پول نیازمند است و امکان ندارد بتواند این میزان را به تنهایی تأمین کند.

هفته گذشته هیئت دولت عراق بودجه ‌۶۷ میلیارد دلاری کشور را به تصویب رساند که بخش اعظم آن برای پرداخت حقوق کارمندان دولت در سال ۲۰۱۰ پیش‌بینی شده است. از این رو برای تأمین پروژه‌های بازسازی فقط سهمی جزئی باقی خواهد ماند.

به طور کلی امنیت نسبی به بغداد و دیگر مناطق عراق بازگشته و از میزان خشونت‌ها کاسته شده است. در پنج ماه اخیر عراق در ماه سپتامبر آرام‌ترین ماه را سپری کرد. با توجه به بهبود اوضاع امنیتی در عراق ارتش امریکا اعزام ۳۵۰۰ سرباز امریکایی به این کشور را متوقف کرد. به گفته‌ وزارت دفاع امریکا این واحدها می‌توانند وارد حوزه‌های عملیاتی دیگر شوند. از نظر کارشناسان این واحدها احتمالا به افغانستان اعزام خواهند شد. هم‌اکنون ۱۱۹ هزار سرباز امریکایی در عراق مستقر هستند.

نوری مالکی در سفر خود به واشنگتن ملاقاتی نیز با جو بایدن معاون رئیس جمهوری امریکا داشت. بایدن به مالکی اصرار کرد که پارلمان عراق هر چه سریع‌تر قانون انتخابات را به تصویب برساند. کاخ سفید تأکید دارد که در انتخابات پارلمانی که در ماه ۱۶ ژانویه‌ی ۲۰۱۰ برگزار می‌شود، روند شفافی در پیش گرفته شود.

هم‌اکنون در پارلمان عراق بحث شدیدی بر سر قانون انتخابات در جریان است. اکثر مردم عراق خواهان آن هستند که به جای فهرست بسته کاندیداهای جریان‌های سیاسی فهرست باز ارائه شود تا مردم بتوانند آزادانه به جای انتخاب جریان‌های سیاسی به چهره‌های مورد تاییدشان رای دهند.


نظر شما :