شبه کودتاى پادشاه عربستان

۰۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۹ کد : ۳۹۶۰ سرخط اخبار
نگاه روزنامه القدس‌العربى به تغییرات اخیر عربستان
شبه کودتاى پادشاه عربستان

روزنامه القدس‌العربى با اشاره به انتقال سلطان بن عبدالعزيز وليعهد عربستان سعودى به خارج از اين کشور براى درمان سرطان نوشت، تغييرات گسترده‌اى که پادشاه عربستان سعودى امروز دست به آن زد، از ديد ناظران بين‌المللى يک کودتا به شمار مى‌آيد.

اين روزنامه چاپ لندن با تعیین عنوان نخست خود به اين خبر نوشت ملک عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودى، تصميمى اتخاذ کرد که بر اساس آن تعداد زيادى از وزيران برکنار شدند و رئيس شوراى عالى قضائى اين کشور نيز به همراه شش تن از بزرگترين مفتى‌هاى عضو هيئت حکومتى فتوای عربستان سعودى عزل شدند.  

به نوشته اين روزنامه، اين تحولات از ديد ناظران بين‌المللى، يک کودتا عليه سازمان‌ها و نهادهاى حکومتى سعودى به شمار مى‌آيد که ناشى از ناتوانى اين دستگاه‌ها در اجراى وظايف خود است.

اين روزنامه مى‌افزايد، اين تغييرات، هم­زمان با تشديد بيمارى سلطان بن عبدالعزيز، برادر پادشاه سعودى و وليعهد وى انجام گرفته است.  

شاهزاده سلطان از سه ماه پيش براى درمان بيمارى خود در اتريش، مغرب و آمريکا در رفت‌وآمد است.

القدس‌العربى در ادامه تصريح کرده است که اين «کودتا»، شامل تعدادى از وزيران، مسئولان نهادهاى نظامى و اقتصادى و انتصاب يک زن به عنوان معاون وزير براى نخستين بار در تاريخ حکومت آل سعود بر عربستان است.

پايگاه انتشار فيلم يوتيوب نيز ديشب فيلمى از رقابت مقام­های بلندپايه عربستان سعودى بر سر قدرت منتشر کرد که در آن با اشاره به بيمارى سرطان ولى‌عهد اين کشور، توطئه شاهزادگان عربستانی عليه يکديگر براى تصاحب مناصب بلندپايه به تصوير کشيده شده است.  

پايگاه خبرى ايلاف نيز در خبرى اعلام کرده بود، حکومت عربستان سعودى از رؤساى تمام رسانه‌هاى حکومتى خواسته است براى پوشش خبرى مهم روز 15 فوریه در دفتر پادشاهى حضور به هم رسانند.

پايگاه خبرى راصد وابسته به شيعيان عربستان سعودى نيز درباره اين تحولات گسترده در حکومت عربستان سعودى نوشت، پرسشى که اکنون پادشاهى عربستان با آن مواجه است اين است که آيا اين تغييرات بى‌سابقه که حتى گارد قديم عربستان به عنوان يکى از قدرتمندترين نهادهاى حکومتى را نيز در بر گرفته، به درگيرى بين قواى طرفين داخل حکومت خواهد انجاميد؟  

سلطان بن عبدالعزيز، وليعهد عربستان سعودى در سال 2005 ميلادى يک عمل جراحى سرطان را پشت سر گذاشت و در آوريل 2008 ميلادى براى انجام آزمايش‌هاى روتين به ژنو بازگشت.

اگر اين وليعهد 85 ساله پيش از پادشاه 86 ساله اين کشور بميرد بايد وليعهدى جديد، منصوب شود. تعيين وليعهد از لحاظ رسمى بر عهده ملک عبدالله است اما ملک عبدالله در سال 2006 ميلادى، هيئتى جديد به نام هيئت بيعت متشکل از فرزندان و نوادگان ملک عبدالعزيز، مؤسس سلسله آل سعود را براى تعيين وليعهد و پادشاه آینده ايجاد کرد. اين هيئت، مجموعه‌اى بزرگتر از مجموعه هيئت مشاوران است که پيش از اين ايجاد شده بود.


نظر شما :