ديبلماسى غزه‌اى

۰۲ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۱:۱۶ کد : ۳۷۶۱ باشگاه خوانندگان
نگاه یکی از خوانندگان دیپلماسی ایرانی به مطلب «نسبت نمایندگان دیپلماسی غزه‌ای ایران با نتایج آن»
ديبلماسى غزه‌اى
 به عنوان یک ناظر خارج از ایران تصور می کنم عدم بکار گیری رئیس دستگاه دیپلماسی کشور توسط تیم ریاست جمهوری برای ارسال پیام به خارج می تواند دو علت داشته باشد.
 
اول اینکه احتمالا تیم رئیس جمهور می خواسته است رهبری فعالیت در مورد غزه را خود بدست بگیرد و به همین دلیل و برای عدم استفاده از ابزار معروف دیپلماسی همه مردان دولت را بکار گرفته است هرچند برخی از این چهره ها سنخیتی با موضوع و پیام رسانی نداشتند و دولت نیز نمی توانست با ده ها دلیل و بهانه آنها را به موضوع بچسباند.
 
دلیل دوم این است که اگر به وجود عقلانیتی در وزارت خارجه قائل باشیم، احتمالا تیم کارشناسی وزارت خارجه با اعزام نماینده به کشورهایی که به قول نویسنده این مقاله تاثیری بر روند موجود و آینده رخدادها نخواهند گذاشت و در نهاد های بین المللی نیز نقشی موثر و هدایتگر ایفا نمی کنند، مخالف بوده اند.
 
انصافا باید هم پذیرفت که تشویق و تحریک کشورهایی مثل اکوادور و نیکاراگوئه و ... به جانبداری از مردم غزه به ازای هزینه هایی که برای این کار کردیم چه تاثیری می توانست داشته باشد.

بنا بر دلیل دوم اگر بپذیریم که وزارت خارجه با اعزام نماینده به این کشورها مخالف بوده است طبیعی است که پیشنهاد دهندگان این طرح که احتمالا از تیم رئیس جمهور بوده اند خود تمایل به اجرای طرح را اعلام کرده و اقدام نموده اند. 

نظر شما :