50 سالگی توافقنامه فرهنگى ايران و ترکيه برگزار شد

۲۹ دی ۱۳۸۷ | ۲۳:۰۵ کد : ۳۷۲۲ آسیا و آفریقا
همایش «روابط فرهنگى ايران و ترکيه» از سوى وابستگى فرهنگى سرکنسولگرى جمهورى اسلامى ايران با مشارکت دانشکده ادبيات دانشگاه مرمره و با حضور سرکنسول کشورمان 26 دى در استانبول برگزار شد.
50 سالگی توافقنامه فرهنگى ايران و ترکيه برگزار شد
به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى، در اين همایش که در دانشکده ادبيات دانشگاه مرمره و با حضور استادان و دانشجويان اين دانشگاه برگزار شد، ياسينى سرکنسول ايران در استانبول گفت: روابط فرهنگى دو کشور داراى سابقه طولانى است. اشتراکات تاريخى، دينى و فرهنگى و مرز مشترک، زمينه توسعه و گسترش روابط فرهنگى دوکشور را فراهم کرده است. 

وى افزود: موافقت نامه فرهنگى ايران و ترکيه که تعيين کننده چگونگى مناسبات فرهنگى وعلمى بين دو کشور است، در سال 1959 در تهران به امضا رسيده و سال 2009 پنجاهمين سال اين موافقت نامه است. 

ياسينى در ادامه با اشاره به تاثيرات فرهنگ والاى ايرانى و زبان و ادبيات فارسى در ميان ترکان گفت: با وجود فراز و نشيب هايى در تاريخ روابط دو کشور، شاهد آن هستيم که پس از تفاهم نامه مرزى قصر شيرين که 370 سال پيش به امضا رسيده، هيچ گونه اختلاف عميقى در روابط دو کشور مشاهده نشده که اين خود ناشى از اشتراکات عميق تاريخى، دينى و فرهنگى دو ملت است. 

وى اضافه کرد: امروزه نيز با توجه به موقعيت استراتژيک دو کشور در منطقه و اهميت اين دو کشور در دنياى اسلام، در تحولات منطقه اى و جهانى، عزم و اراده مسئولين دوکشور بر آن است تا روابط همه جانبه فيمابين را بسط و توسعه دهند.  

سرکنسول کشورمان با اشاره به سفر دکتر احمدى نژاد و ديدار وى با "عبدالله گل" رئيس جمهور ترکيه و اعلام سال 2009 به عنوان سال "عرصه فرهنگى ايران و ترکيه" از سوى روساى جمهورى دو کشور، ابراز اميدوارى کرد تا باهمکارى مراکزعلمى و فرهنگى ترکيه برنامه هاى مشابه به اجرا درآيد.  

پرفسور آدنان رئيس دانشکده ادبيات مرمره ضمن تشکر از حضور سرکنسول ايران و تقدير از وابستگى فرهنگى کشورمان به جهت همکارى در برگزارى اين کنفرانس، با اشاره به تاثير و تاثرات فرهنگى دو ملت ايران و ترکيه از يکديگرسابقه طولانى و اهميت روابط دو کشور گفت: اين کنفرانس به مناسبت پنجاهمين سال امضای موافقت نامه فرهنگى ايران و ترکيه برگزار شده است. 

وى اظهار اميدوارى کرد که در سال 2009 برنامه فرهنگى مشترکى بين مراکز علمى دو کشور برپا شود. 

در ادامه برنامه اساتيد به ارائه مقالات خود پرداختند.  

ابتدا پروفسور ذکريا کورشون رئيس گروه تاريخ دانشگاه مرمره با اشاره به منابع تاريخى در خصوص روابط ايران و عثمانى گفت: همواره روابط دو کشور داراى فراز و نشيب‌هايى بوده است. با توجه به تحولات بين المللى، ايران و عثمانى با اتخاذ سياست هاى منطقى براى حفظ منافع خويش تلاش مى‌کردند. ساير قدرت هاى جهانى همواره در پى ايجاد اختلاف بين اين دو کشور و در برخى از موارد به دنبال سوء استفاده از اين دو کشور بودند. براى مثال دولت وقت بريتانيا براى جلوگيرى از نفوذ و توسعه روسيه در اروپا به دولت عثمانى توصيه مى نمايد که با دولت ايران از در دوستى برآيد. وزير خارجه وقت دولت عثمانى در پاسخ به درخواست دولت بريتانيا چنين مى‌گويد: به طور اصولى بين عثمانى و ايران رابطه دوستانه و منطقى برقرار بوده و نيازى به وساطت ساير دول براى ايجاد دوستى نمى باشد .  

 پروفسور گوگهان چتين سايا رئيس دانشگاه شهير و استاد دانشگاه استانبول تکنيک در سخنان خود به بررسى روابط ايران و ترکيه از قرن 18 تاکنون پرداخت و گفت: اين دو کشور همواره در مقابله با تهديدهاى بين المللى از جمله نفوذ امپرياليسم مواضع مشترکى را اتخاذ کرده‌اند. امروز نيز مشاهده مى شود که سياست هاى امريکا و اسرائيل (رژيم صهيونيستى) در منطقه خاورميانه که تهديدى براى دو کشور محسوب مى شود، باعث نزديکى دو کشور به يکديگر و گسترش روابط فيمابين شده است. 

وى در پايان در خصوص دو کشور ايران و ترکيه خاطرنشان کرد: اين دو کشور همچون دوقلوهاى به هم چسبيده هستند که اگر هر کدام به خواهد اقدامى بر خلاف نظر ديگرى انجام بدهد، هر دو رنج خواهند برد و در صورت تفاهم هر دو در آرامش زندگى خواهند کرد . 

در ادامه دکتر عثمان قاضى اوزگودنلى استاد دانشگاه مرمره در مقاله خود به بررسى وضعيت فرهنگى و اجتماعى دوره سلجوقيان پرداخته و گفت: حکومت سلجوقيان تحت تاثير فرهنگ و زبان و ادبيات فارسى قرار گرفتند و خدمات بسيارى در زمينه فرهنگى و اجتماعى ارائه کردند. تاسيس مدارس و تربيت دانشمندان، نمونه اى از خدمات سلجوقيان بود. مراودات دانشمندان در دوره سلجويان موجبات حسن روابط فيمابين را فراهم کرده بود .  

دکتر محمد تقى امامى استاد بازنشسته تاريخ دانشگاه شهيد بهشتى هم با ارائه مقاله اى با عنوان "صلح آماسيه و کارنامه بيست و دو سال دوستى ايران و عثمانى" به بررسى روابط ايران و عثمانى در دوره شاه اسماعيل صفوى و شاه طهماسب پرداخت و گفت: روابط دو کشور همواره با فراز و نشيب همراه بوده و با وجود کشمکش هاى موجود، دو کشور در مقابل تهديدات خارجى سياست حسن همجوارى را اتخاذ مى کردند. براى نمونه فشارهاى ازبکان از شرق به حکومت صفوى و فشارهاى اروپائيان در مرزهاى غربى به حکومت عثمانى، باعث دوستى و همبستگى دو کشور شد. 

وى با اشاره قرارداد هاى مرزى دو کشورافزود: از سال 1932 به بعد هيچ گونه مسئله و اختلافى بين دو کشور بوجود نيامده و طرفين براستحکام روبط تاکيد نمودند.  

در ادامه دکتر محمود فتوحى استاد دانشگاه فردوسى مشهد با ارائه مقاله‌اى باعنوان "حلقه‌هاى روشنگرى مشروطه ايران در استانبول" به بررسى اين موضوع پرداخت و گفت: در دوره مشروطيت، ترکيه گذرگاه ورود انديشه‌هاى جديد و مظاهر تمدن نوين به فلات ايران بوده است. در آن زمان شهر استانبول همچون امروز چهار راه شرق و غرب بود و به همين جهت محل تحصيل و تجمع آزاديخواهان و نوانديشان ايرانى بوده است. بسيارى از مردان انقلابى ايران در عصر تجدد براى تحصيل يا براى نشر انديشه‌هاى خود به ترکيه و بويژه شهر استانبول مهاجرت کرده اند .  

وى افزود: اغلب روزنامه ها و آثار انتقادى فارسى در دوران تجدد خواهى در شهر‌هاى بمبى، کلکته، استانبول و قاهره چاپ مى شد. در اين ميان شهر استانبول نقش بارزى داشت و مرکز انتشار رمان ها وروزنامه هاى آزاديخواهان ايرانى بود.  پرفسور "خديجه اورچون باريشته" استاد تاريخ هنر دانشگاه مرمره نیز به ارائه مقاله خويش در خصوص فرش ايران و ترکيه پرداخت.  وى با مقايسه فرش ايران و ترکيه و ارائه تصاويرى از نمونه هاى فرش دو کشور در دوره هاى مختلف گفت: با توجه به اشتراکات دينى، فرهنگى و مشابهت های فراوان در آداب و رسوم و باورهاى دو ملت، وجه اشتراک بسيارى در فرش دو کشور از جمله در نقش، بافت و ملزومات ديده مى شود.  

در حاشيه اين کنفرانس نمايشگاه عکس آثار معمارى دوره سلجوقيان و صفويه در شهر اصفهان برپا شده بود.

نظر شما :