احتمال مبادله ديپلمات‌ گمشده ايرانى با یک طالبانی

۲۳ دی ۱۳۸۷ | ۲۱:۱۸ کد : ۳۶۶۸ آسیا و آفریقا
فشارهای ایران بر پاکستان بعد از حادثه کشته شدن سربازان سراوان و نیز ربایش دیپلمات اقتصادی اش سبب شده است تا دستگيرى دو فرمانده طالبان در پاکستان اين اميد را قوت بخشد که ديپلمات‌هاى ربوده شده افغان و ايرانى - در صورتی که نزد طالبان باشند - با آنان مبادله شوند.
احتمال مبادله ديپلمات‌ گمشده ايرانى با یک طالبانی
فشارهای ایران بر پاکستان بعد از حادثه کشته شدن سربازان سراوان و نیز ربایش دیپلمات اقتصادی اش سبب شده است تا دستگيرى دو فرمانده طالبان در پاکستان اين اميد را قوت بخشد که ديپلمات‌هاى ربوده شده افغان و ايرانى - در صورتی که نزد طالبان باشند - با آنان مبادله شوند. 

 بعد از شهادت سربازان نیروی انتظامی در بند گروه جندالله و با ربوده شدن حشمت‌الله عطارزاده دیپلمات اقتصادى ایران فشارهای دیپلماتیک افزون تری بر پاکستان وارد شده و مقامات این کشور را در موقعیت پاسخگویی قرار داده است. 

 
ایران اکنون در وضعیت مطالبه جویانه قرار دارد. مقامات پاکستانی هم با تایید اینکه دولت پاکستان برای یافتن و آزادسازی دو ديپلمات ربوده شده افغانى و ايرانى تحت فشار قرار دارد، گفته اند: حتى يک روز هم نبوده که ديپلمات‌هاى ايرانى و افغانى پیگیر پيشرفت های حاصل شده درباره آنها نباشند و نزد شهردار، وزير يا رييس اداره اطلاعات جاسوسى مراجعه نکرده باشند.   به نوشته دیلی تایمز برخی مقامات پاکستانی گفته اند: اگر آزادی دو فرمانده طالبانی بتواند به آزادسازی دو ديپلمات ربوده شده کمک کند، دولت فدرال افغانستان ممکن است به مقامات صاحب اختيار اجازه دهد اين طرح را پیاده کنند.  

نيروهاى امنيتى پاکستان در سوم ژانويه (14 دى‌ ماه) "استاد ياسر" يکى از فرماندهان ارشد طالبان و "مصطفى کمال کامران" را - که به خاطر حمله به پایانه های ناتو در شهر پيشاور در ماه دسامبر تحت پيگرد قانونى قرار داشت - دستگير کردند. این دو نفر در منطقه‌ مسکونى حيات‌ آباد بازداشت شدند. عبدالخالق فرهى سفير منتخب افغانستان در پاکستان در تاريخ 22 سپتامبر (اول مهر) در منطقه‌ حيات‌آباد و حشمت‌الله عطارزاده نیاکی دیپلمات اقتصادى سرکنسولگرى ايران در تاریخ 13 نوامبر (23 آبان) در پيشاور ربوده شدند. 

  اما در شرایطی که اعلام شده بود - و حال نیز بر آن تاکید می شود - که به احتمال زیاد نظامیان القاعده در ربایش عطارزاده دست داشته اند، طالبان محلی هر گونه دست داشتن در این قضیه را رد کرد. از سوی دیگر سرکنسول ایران در پیشاور نیز پیشتر احتمال دست داشتن طالبان را در این قائله منتفی دانسته بود.  

همزمان با وقوع حادثه، "ملک نويدخان" رئيس پليس ايالت سرحد شمال غرب به صراحت اعلام کرد که تمام شواهد از دخالت قطعى گروه طالبان در ربودن ديپلمات ايرانى و ساير اتباع خارجى حکايت دارد. "رحمان مالک" مشاور نخست وزير پاکستان در وزارت کشور هم گفت که نيروهاى محلى طالبان مسئول ربودن ديپلمات ايرانى و ديگر نيروهاى خارجى در پاکستان هستند. 

 
به نوشته روزنامه دیلی تایمز، اکنون احتمال می رود که از دو فرمانده طالبانی در بند به عنوان ابزار چانه‌ زنى براى آزادى ديپلمات‌هاى ربوده شده و تبادل میان طرفین استفاده شود. 

  اما موضوعی که هنوز نامکشوف مانده، این است که آیا دیپلمات ایرانی را افراد طالبان ربوده اند؟ يک مقام امنيتى پاکستانی گفته است که دو فرمانده مزبور طالبان تحت تعقيب آمريکا قرار ندارند و بهترين بهره‌ اى که مى‌توان از آنها برد، مبادله‌ شان با ديپلمات‌هاى گمشده است که ظاهرا به وسیله طالبان ربوده شده ‌اند، نه توسط آدم‌ربايان ساده.  

اظهارات مقامات امنیتی نشان می دهد که دست داشتن طالبان در ربوده شدن دو دیپلمات فوق الذکر همچنان در حد احتمال است. همان طور که در بالا آمد مقام امنیتی پاکستانی همچنان از اطلاق "گمشده" به جای "ربوده شده" درباره دیپلمات ها استفاده کرده و از سوی دیگر اعلام کرده است که "ظاهرا" و "به نظر می رسد" که آنها توسط طالبان ربوده شده باشند. 

  با این حال هنوز دولت پاکستان به طور رسمى واکنشی به گزارش های منتشر شده درباره دستگیری دو فرمانده طالبان نداشته و خبر آن را نه تاييد و نه تکذیب کرده است.

نظر شما :