بوش: افغانستان نسبت به ۷ سال پيش تغيير کرده است

۲۵ آذر ۱۳۸۷ | ۲۰:۲۸ کد : ۳۴۵۴ آمریکا
بوش پس از سفر جنجالى‌ به عراق، صبح دوشنبه 15 دسامبر راهى افغانستان شد تا درباره وضعیت نابسامان این کشور آن هم پس از 7 سال از حمله ناتو به آن کشور با مقام­های ارشد کابل دیدار و گفت‌وگو کند.
بوش: افغانستان نسبت به ۷ سال پيش تغيير کرده است

بوش پس از سفر جنجالى‌ به عراق، صبح دوشنبه 15 دسامبر راهى افغانستان شد تا درباره وضعیت نا به سامان این کشور آن هم پس از 7 سال از حمله ناتو به آن کشور با مقام­های ارشد کابل دیدار و گفت و گو کند. سفر جورج بوش به افغانستان به فاصله 24 ساعت پس از سفر گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا و متحد ایالات متحد به آن کشور انجام می­شود.

 

جورج بوش، رئيس‌جمهوری امريکا که روزهای پایانی دوران ریاست جمهوری خود را می­گذراند، در پايگاه بگرام به ديدار سربازان امريکايى مستقر در افغانستان رفت. هزاران سرباز آمريکايى در تاريکى و سرما ساعاتى پيش از طلوع آفتاب و حدود ساعت ‌٣٠/٥ صبح به وقت محلى به اين پايگاه فراخوانده شده بودند تا رئیس جمهوری امریکا با آنها دیدار داشته باشد.

 

بوش خطاب به سربازان امريکايى گفت: «افغانستان کشورى کاملا متفاوت نسبت به هشت سال قبل شده است. ما دستاوردهاى اميدوارکننده‌اى در اين کشور داشته‌ايم.»

 

رئيس‌جمهوری ایالات متحده در پايگاه بگرام با مک‌کرنان، فرمانده نيروهاى امريکايى در افغانستان نيز ديدار کرد و هشدار داد که افزايش نيروها به ناچار به افزايش خشونت‌ها منجر خواهد شد.

 

بوش با مقايسه افزايش نيروها در عراق که به کاهش خشونت‌ها منجر شد و راه را براى ديگر تغييرات و پيشرفت‌ها هموار کرد، گفت: «شما شاهد افزايش خشونت‌ها خواهيد بود. اما ميزان مشکلات در افغانستان بسيار زياد است. اين کشور بسيار بزرگتر از عراق و متاسفانه فقيرتر از عراق است و زيرساخت‌ها بسيار مشکل­ساز هستند با اين حال انجام این ماموريت ضرورى است.»

 

وى سپس با هلى‌کوپتر به کاخ رياست‌جمهورى افغانستان در کابل پرواز کرد و مورد استقبال گرم حامد کرزى، رئيس‌جمهوری افغانستان قرار گرفت.

 

بوش در اين ديدار با همتای افغانیش گفت: «افغانستان نسبت به 8 سال گذشته بسيار متفاوت است. ما در حال دستيابى به دستاوردهاى اميدوار کننده‌اى هستيم.»

 

کرزاى نيز در اين ديدار گفت: «من و مردم افغانستان از صميم قلب از ديدار شما مفتخريم.»

 

اما رئیس جمهوری افغانستان گلايه‌هايى نيز از همتای امریکایی اش داشت. کرزاى تاکيد کرد، ديدار بوش از افغانستان پس از بارها درخواست صورت گرفته و وى آرزو داشته که رئيس‌جمهوری امريکا فرصت بيشترى داشت و مردم افغانستان اين امکان را داشتند که بوش را از نزديک ببينند.

 

در کنفرانس خبرى مشترک بوش به کرزاى گفت: «مجبورم فورا به واشنگتن بازگردم چرا که همسرم انتظار دارد وى در مراسم پذيرايى از مهمانان در تعطيلات در کاخ سفيد باشد.»

 

بوش همچنين به شوخى گفت: «به علاوه من در تاريکى شب از شهر فرار کرده و به این سفر آمده­ام.»

 

بوش همچنين تاکيد کرد، از ميزان تغييرات در افغانستان طى اين هفت سال شگفت‌زده شده اما درک مى‌کند که هنوز کارهاى زياد و دشوارى بايد انجام شود.

 

بوش در این باره گفت: «من به کرزى گفتم شما مى‌توانيد روى امريکا حساب کنيد. همان طور که توانسته‌ايد روى اين دولت حساب کنيد، روى دولت بعدى هم مى‌توانيد حساب کنيد. ما يک نبرد طولانى مدت در پيش داريم. جنگ‌هاى ايدئولوژيک به زمان زيادى نياز دارند و ما روزهاى مشکلى در پيش خواهيم داشت. اما آيا اوضاع امروز بهتر از سال ‌٢٠٠١ نيست؟ بدون ترديد خيلى بهتر است.»

 

کرزى نيز گفت: «کشورم نمى‌خواهد براى هميشه به دستورالعمل‌هاى بين‌المللى وابسته باشد، اما هنوز براى مدتى به اين کمک نياز دارد.»

 

کرزاى در پاسخ به پرسشى درباره زمان خروج نيروهاى خارجى از افغانستان گفت: «اکنون زمان مناسبى براى صحبت در باره خروج نيروها نيست. طرح ما ادامه همکارى با جامعه بين‌المللى تا زمانى است که بتوانيم تروريسم و افراط‌گرايان را شکست دهيم. اجازه نخواهيم داد جامعه بين‌المللى قبل از اينکه ما بتوانيم به طور کامل بر روى پاى خود بايستيم و به اندازه کافى براى دفاع از خود قوى شده باشيم کشورمان را ترک کنند، ما بايد به اندازه‌اى قوى شويم که بتوانيم يک اقتصاد قوى و خوب ايجاد کنيم، قبل از اين که لازم باشد از بوش و دولت بعدى امريکا ميلياردها ميليارد دلار درخواست کنيم.»

 

بوش در پاسخ گفت: «در خصوص دولت من در اين رابطه بهتر است، عجله کنيد.»

 

سفر غيرمنتظره بوش به افغانستان دومين سفر وى به اين کشور در يک سال و نيم گذشته و دومين سفر وى به افغانستان در طول دوران رياست‌جمهورى‌اش بود. اين سفر در ميان تدابير فوق‌العاده شديد امنيتى و پس از ديدار ‌5 ساعته وى از عراق صورت گرفت.

 

اين سفر درحالى صورت گرفته که خشونت‌هاى مسلحانه در افغانستان به بالاترين ميزان از زمان حمله ناتو و متحدانش به اين کشور رسيده و ميزان تلفات نیروهای چند ملیتی نیز در اين کشور به شدت روبه افزايش است. در همین حال اوضاع سياسى و جایگاه اجتماعی کرزى نیز بسيار شکننده و متزلزل شده است.


نظر شما :