پرهیز از شتاب‌زدگی در فتح باب روابط ایران و مصر

لزوم اشتیاق متقابل برای عادی‌سازی روابط ایران و مصر

۲۸ آذر ۱۳۸۷ | ۰۳:۰۰ کد : ۳۴۵۲ گفتگو
گفت‌وگو با کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس هشتم شورای اسلامی
لزوم اشتیاق متقابل برای عادی‌سازی روابط ایران و مصر
گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم شورای اسلامی در مورد روابط پارلمانی ایران و مصر:
 
-          ارزیابی شما از روند تشدید تیرگی روابط ایران و مصر چیست؟
مصر به لحاظ سابقه تمدنی و فرهنگی کشور با اهمیتی است. این کشور در دنیای عرب و منطقه تاثیرگذار است، از سوی دیگر جایگاه جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار و صاحب تمدن و فرهنگ بر کسی پوشیده نیست. متاسفانه سه دهه است که به دلیل قرارداد کمپ دیوید و نزدیکی برخی سران مصر به رژیم صهیونیستی، روابط ایران و مصر به حالت تعلیق درآمده است.
 
هر زمانی که مصر و ایران به یکدیگر نزدیک شده اند، توانسته اند تاثیرات مثبت درمنطقه بگذارند. این امر در تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی که در سال 1969 با بنیان گذاری ایران و مصر انجام شد و دیگر تحولاتی که در منطقه وجود دارد، مشخص است.
 
به نظر می رسد که مردم دو کشور به نوعی نزدیکی های فرهنگی به یکدیگر دارند و آنچه من در مصر شاهد بودم این بود که مصری ها نسبت به فرهنگ و تمدن و مردم ایران، احترام ویژه ای قائل هستند و خواهان نزدیکی دو ملت اند و این فاکتورتاثیر گذار دیگرذ یاست.
 
لذا جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، بحث دوری و نزدیک با کشورها را پیگری می کند و طبیعی است که مصر نیز از این چهارچوب خارج نیست و در ساختار سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران، روابط با مصر نیز می تواند دارای اولویت باشد.
 
متاسفانه برخی بهانه ها، دست آویزها و حتی بدخواهی هایی در مورد ایجاد و یا گسترش روابط تهران و قاهره وجود دارد که مانع است و موانع باید با اراده طرفین برداشته شود. طبیعی است که هم دولت و هم مجلس این موضع را به شکل دقیقی پیگیری می کنند و امیدواریم به مرور زمان و طی مراحلی روابط دو کشور ایران و مصر به روابط عادی تبدیل شود.
 
-          دیپلماسی پارلمانی ایران را در ارتباط با مصر چگونه ارزیابی می کنید؟
پارلمان های ایران و مصر هموراه با یکدیگر ارتباط داشته اند، به ویژه در قالب مجمع بین المجالس اسلامی که اکنون مصر رئیس دوره ای آن و مقرش در تهران است. ایران همواره در این قالب روابط پارلمانی با مصری ها داشته است، در قالب سازمان بین المجالس جهانی نیز پارلمان های دو کشور با یکدیگر همکاری داشته و دارند.
 
اخیرا نیز که آقای لاریجانی برای شرکت در اجلاس بین المجالس جهانی سفری به ژنو داشتند، ملاقات خوبی بین ایشان و همتای مصری شان صورت گرفت و در سال گذشته نیز چنین ملاقاتی بین آقای حداد عادل و همتای مصری ایشان انجام شد؛ لذا این تعاملات و ارتباطات پارلمانی وجود دارد. در سال گذشته نیز هیات ایرانی برای شرکت در نشیت بین المجالس اسلامی به مصر رفت و در قاهره نیز ملاقات های مفصلی میان گروه های پارلمانی دو کشور انجام شد ضمنا دیدار مفصلی نیز بین رئیس مجلس ایران و حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر صورت گرفت.
 
با وجود این باید مراحلی برای برقراری روابط عادی بین ایران و مصر طی شود و در چهارچوب عزت و عزت مندی این موضوع پیگیری شود، در واقع یک اشتیاق متقابل در این خصوص باید وجود داشته باشد.
 
-          آیا اکنون عزم و اشتیاق متقابل میان ایران و مصر برای بهبود روابط وجود دارد؟
به نظر می رسد این علاقه بین ملت های دو طرف وجود دارد، در سطوح دولت ها هم برخی موانع و هم برخی بدخواهی ها از ناحیه برخی کشورها وجود دارد که باید رفع شود. قابل ذکر است که برخی افراد در داخل کشور باید در این خصوص از شتاب زدگی و ذوق زدگی مفرط پرهیز کنند.
 
-          تقدم مجلس برای مذاکره با مصر چه کمکی به دولت برای بهبود روابط ایران و مصر می کند؟
دولت و مجلس باید با کمک یکدیگر و دقت نظر حرکت کنند لذا طبیعی است که مجلس می تواند دولت را کمک کند اما با عقلانیت و نه با شتاب زدگی.
-          علت عدم حضور هیات ایرانی در نشست امنیت منطقه در بحرین که شما ریاست هیات را برعهده داشتید چه بود؟
 هیات ایرانی در این نشست شرکت نداشت، علت عدم حضور ایران در این اجلاس اهمیت دارد اما پاسخی برای آن ندارم.

نظر شما :