تردیدهای کره شمالی پای در ورودی

۲۴ آذر ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۲ کد : ۳۴۳۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
در حالی که کره شمالی ماه آگوست اعلام کرده بود پیاده‌سازی تاسیسات بازفرآوری هسته ای یانگ بیون را متوقف خواهد کرد، نشست اخیر شش جانبه درباره این کشور رهاوردی نداشت و به اهداف مورد نظر نزدیک نشد.
تردیدهای کره شمالی پای در ورودی

در پى شکست مذاکرات مربوط به خلع سلاح هسته‌اى کره‌ شمالى، پنج کشور مذاکره کننده همچنان امیدوار به اصلاح رفتار طرف مقابل اند و از لزوم تداوم مذاکرات سخن می گویند. 

 

در حالی که کره شمالی ماه آگوست اعلام کرده بود پیاده سازی تاسیسات بازفرآوری هسته ای یانگ بیون را متوقف خواهد کرد، نشست اخیر شش جانبه درباره این کشور رهاوردی نداشت و به اهداف مورد نظر نزدیک نشد.

 

کره شمالی پذیرفته بود در برابر کمک های انسان دوستانه، ارسال نفت و تضمین های امنیتی برنامه هسته ای خود را متوقف خواهد کرد. اما پس از اينکه آمريکا اعلام کرد کمک انرژى به این کشور به دليل بى‌نتيجه ماندن گفتگوهاى تاييد صحت گزارش‌هاى هسته‌اى اين کشور متوقف شده، پيونگ ‌يانگ نیز تهديد کرد که روند خلع سلاح هسته‌اى اصلى خود را کاهش مى‌دهد.

 

شان مک کورمک سخنگوى وزارت خارجه آمريکا پس از به بن رسیدن مذاکرات گفت: پنج کشور مذاکره کننده (شامل روسيه، چين، ژاپن، آمريکا و کره جنوبى) توافق کردند مادامی که پيشرفتى درباره پروتکل تاييد صحت فعاليت‌هاى پيونگ يانگ حاصل نشود، انتقال سوخت به این کشور در آينده صورت نخواهد گرفت.

 

مک کورمک اين سیاست را يک اقدام در برابر اقدام توصیف کرد و ادامه داد: مقام های کره شمالى باید بدانند در صورت عدم حصول پروتکل تاييد، انتقال سوخت انجام نخواهد شد.

 

با این روند آنچه ادامه پیدا خواهد کرد، اعمال سیاست های سفت و سخت و در تنگنا گذاردن کره شمالی از لحاظ اقتصادی و انرژی است تا این کشور مجبور به پذیرش حدودی شود که مورد نظر کشورهای مذاکره کننده است. این روند تا از میان برداشته شده نگرانی دولت های همسایه و آمریکا و روسیه تداوم خواهد داشت.

 

فشارها روى پيونگ يانگ افزايش يافته است و این کشور به زودی دستخوش تعمیق بحران های اقتصادی و انرژی خواهد شد. این سیاست را آمریکا در قبال سایر کشورهایی که حاضر به پذیرش تعلیق غنی سازی اورانیوم نیستند، به اشکالی دیگر در پیش گرفته و تشدید خواهد کرد. فشار بر روی ایران همچنان ادامه دارد و اخباری که در این باره منتشر می شود حاکی از تشدید فشارها و انزوای سیاسی است. همچنین سوریه هم بار دیگر به دلیل تحرکات هسته ای، از سوی ایالات متحده به اعمال مجازات تهدید شده است.

 

روش چند جانبه گرایی در اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی به کشورهایی که خارج از چارچوب های مدنظر غرب حرکت می کنند، در مورد کره شمالی شفاف تر و صریح تر و البته کاراتر بوده است. تکانه هایی که پیونگ یانگ در دو سال گذشته از خود نشان داده و به بررسی مشوق ها و نتیجه مذاکرات توجه کرده، خود حاکی از تغییر رفتار این کشور بوده است. اگرچه گام های پیش رونده در این ماجرا به صورت لاک پشتی و گاه دو گام به پیش و یک گام به پس بوده است، اما امید به تغییر رفتار همچنان نزد مذاکره کنندگان دیده می شود؛ تا جایی که همسایه جنوبی این کشور بر ادامه مذاکرات تاکید و اعلام کرده است که با وجود شکست دور جديد مذاکرات، تلاش‌ها براى متقاعدسازی اين کشور بايد ادامه يابد.

 

در مجموع شش کشور عضو مذاکرات بر اين عقيده اند که تا کنون پيشرفت مناسبی با توجه به اعلاميه‌ تاسيسات هسته‌اى و انهدام يکى از آنها در يانگ بيون وجود داشته است.

 

البته سران چين، ژاپن و کره جنوبى نسبت به بی ثمری گفتگوهاى چند جانبه اخیر در پکن ابراز تاسف کرده اند ولی "يوميونگ هوان" وزير امور خارجه‌ کره جنوبى گفته است: خيلى زود است که بگوييم روند خلع سلاح هسته‌اى کره‌ شمالى به پايان رسيده است ولی کشورهاى شرکت کننده در اين مذاکرات موافق اند که اين موضوع از طريق ديپلماسى و با روشى صلح ‌آميز حل شود.

 

با این حال شش کشور کره شمالی، کره جنوبی، روسیه، آمریکا، چین و ژاپن نتوانستند به توافقى بر سر روش‌هاى تحقيق از تاسيسات هسته‌اى پیونگ یانگ برسند. همچنین در جریان مذاکرات، تاريخ ديدار بعدى نيز مشخص نشد تا دولت آمریکا از عدم پيشرفت در این دور ابراز نااميدى کند. "دانا پرينو" سخنگوی کاخ سفيد ضمن ابراز تاسف از اینکه کره‌ شمالى از فرصت خود استفاده ای نکرد گفت: در باز بود و همه کارى که آنها باید انجام مى‌دادند، تنها عبور از در بود.

 

وى نظام استالينستى کره‌ شمالى را به دليل انصراف از پذيرش فرایند رسمى راستى‌آزمايى اعلاميه‌هايش در مورد میزان فعاليت هاى هسته‌اى خود مقصر شکست مذاکرات دانست.

 

پرينو در اين باره گفت: آنها تصميم گرفته‌اند با ما تعامل نکنند زيرا کتبا نخواهند نوشت. بنابراين ما قصد داريم در مورد بعضى از اين برنامه‌ "اقدام در برابر اقدام" تجديد نظر کنيم.

 

اشاره سخنگوى کاخ سفيد به قرارداد فوريه‌ سال 2007 بود که طی آن در ازاى کنار گذاشتن برنامه‌هاى هسته‌اى از سوى کره‌ شمالى، قرار بود نام اين کشور از فهرست کشورهاى حامى تروريسم خارج شده و مشوق‌هاى اقتصادى لازم از جمله کمک انرژى ارائه شود.

 

حال مردم کره شمالی منتظرند تا پروژه راستی آزمایی به فرجام برسد و ارسال سوخت به این کشور آغاز شود.  شان مک کورمک تاکید کرده است که ابتدا بايد مسئله فرایند راست آزمايى مشخص و بعد سوخت ارسال شود.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :