دفاع دولت بحرین از لزوم گفت‌وگو؛ تهديد وزير دفاع امريکا علیه ایران

۲۴ آذر ۱۳۸۷ | ۰۰:۱۱ کد : ۳۴۲۸ آمریکا
خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین در مراسم گشایش پنجمین همایش گفت‌وگو و امنیت خلیج فارس در منامه پایتخت بحرین، خواستار التزام به گفت‌وگو از راه­های دیپلماتیک برای رسیدن به یک سیاستی که بتواند دنیای امن­تری ایجاد کند، شد.

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین در مراسم گشایش پنجمین همایش گفت و گو و امنیت خلیج فارس در منامه پایتخت بحرین، خواستار التزام به گفت و گو از راه­های دیپلماتیک برای رسیدن به یک سیاستی که بتواند دنیای امن­تری ایجاد کند، شد.

 

وی ضمن رد هر گونه شکست در مذاکرات و بسته شدن راه­های دیپلماتیک به هر نحوی گفت: «تهدیدهایی که در گذشته از منطقه دور بود اکنون بیشتر از هر زمان دیگری به ما نزدیک شده­اند. من از کشورهای دنیا می­خواهم که  این تهدیدها را بیشتر مورد توجه قرار دهند تا امنیت منطقه بیشتر تامین شود.»

 

وزیر امور خارجه بحرین ضمن تاکید بر اهمیت گفت و گو و همکاری بر سر پیشنهادی که کشورش در سپتامبر گذشته در سازمان ملل ارائه داد، گفت: «ما برای درمان بحران­ها و مشکلات جاری منطقه پیشنهاد تشکیل سازمانی منطقه­ای که در آن تمام کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا عضویت داشته باشند، دادیم و هنوز نیز بر لزوم تشکیل چنین سازمانی تاکید می­کنیم. تشکیل چنین سازمانی کمک می­کند تا کشورهای منطقه برای مشارکت فعال ترغیب شوند. هدف از تشکیل این سازمان چیزی جز همکاری های منطقه­ای میان تمام گروه­ها برای پیگیری و حل مسائل منطقه نیست و از جامعه بین­المللی می­خواهم از تشکیل چنین سازمانی حمایت کنند.»

 

وی در ادامه به مشکلات پیش روی دولت جدید امریکا اشاره کرد و گفت: «دولت جدید امریکا بی­شک با مشکلاتی بسیاری در منطقه مواجه خواهد بود که مهمترین آن مسئله فلسطین است. واشنگتن عصای سحرآمیزی در اختیار ندارد که بخواهد قضایای بغرنج منطقه را یک شبه حل و فصل کند. بلکه باید به کمک کشورهای منطقه خصوصا در زمینه مبارزه با تروریسم برای درمان مشکلات خاورمیانه اقدام کند.»

 

در این میان موضوع ایران و برنامه­های هسته­ای آن نیز از مهمترین مسائل مورد بحث در افتتاح همایش امنیت خلیج فارس بود. موضوعی که می­توان گفت، یکی از مهمترین محورهای نشست را تشکیل داد.

 

جان کمپل، رئیس اجرایی این نشست نیز گفت: «کشورهای خاورمیانه باید حتما بر سر مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کنند. مبارزه با مشکلاتی که دست کمی از خطر تروریسم ندارند مانند تجارت انسان، مواد مخدر و دزدی­های دریایی که اکنون اوج آن را در سومالی می­بینیم، از مهمترین مسائلی است که کشورهای خاورمیانه باید به کمک دیگر کشورهای جهان در حل آنها تلاش کنند.»

 

وی پیشنهاد باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب امریکا برای انجام گفت و گوهای مستقیم و بی قید و شرط با ایران را پسندیده دانست و گفت: «گشایش درهای گفت و گو با ایرانی­ها فرصت بزرگی است که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید از آن استفاده کرده و آن را غنیمت بشمارند. این گفت و گو می­تواند از توزان و توزیع قدرت در منطقه حمایت کند.»

 

کمپل در ادامه مدعی شد که تهدید هسته­ای ایران تهدیدی برای تمام کشورها است.

 

در همین رابطه رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحد نیز در سخنانی خواستار همکاری کشورهای عربی با عراق با هدف آنچه وی جلوگیری از تک محوری ایران در این کشور دانست، شد. وی همچنین مدعی شد، ایران در حال افزایش نفوذ منطقه­ای خود است. از این رو باید بر تهران فشار بیاوریم تا برنامه های هسته­ای خود را متوقف کند.

 

وی تاکید کرد، نگرش دولت ایالات متحده در آینده نسبت به منطقه در مقایسه با گذشته تغییر نخواهد کرد.

 

گیتس در ادامه بر گسترش همکاری­ها با عراق تمرکز کرد و گفت: «کشورهای عربی باید برای تحقق امنیت عراق و استقرار دولت بغداد به آن کمک کنند. آنها باید به طور کامل روابط دیپلماتیک با بغداد برقرار کرده و تمام بدهی­های آن را که به جا مانده از زمان صدام حسین است را ببخشند. حمایت­ها از عراق باید به اندازه­ای باشد که بغداد بتواند به نقش سابق منطقه­ای خود بازگردد. کشورهای عربی باید عراق را در مبارزه با تروریسم یاری کنند. این کشور باید به اندازه­ای از اطمینان برسد که تمام مرزهای خود را تحت کنترل داشته باشد.»

 

وی در ادامه افزود: « من به عنوان نماینده رئیس جمهوری منتخب امریکا این اطمینان را به رهبران منطقه می­ دهم که امنیت منطقه و امنیت خلیج فارس همچنان رکن اساسی در فهرست برنامه های استراتژیک امریکا خواهد ماند.»

 

گیتس درباره ایران نیز مدعی شد، «ایران همسایه خوبی برای عراق یا منطقه به طور کل نبوده است. تهران همواره تلاش داشته با مداخله امنیت منطقه را مختل کند و با حمایت از گروه­های تروریستی منطقه را به بحران بکشاند.»

 

وی در ادامه خواستار همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس برای افزایش تحریم­های علیه ایران بر سر برنامه هسته­ای اش شد و در ادامه ادعاهای خود افزود: «دولت آینده امریکا به هیچ عنوان در برابر برنامه­های هسته­ای ایران کوتاه نخواهد آمد. ایالات متحد تلاش نمی­کند که نظام ایران را تغییر دهد بلکه از طریق فشارهای اقتصادی و دیپلماسی  تهران را وادار می­کند که راه و روش خود را تغییر دهد.»

 

گفتنی است همایش گفت و گو و امنیت خلیج فارس از سال 2003 به طور مرتب هر ساله در بحرین برگزار می­شود. این همایش با همکاری مرکز بین­المللی مطالعات استراتژیک و وزارت امور خارجه بحرین بر اساس توافقی میان این دو مرکز تاسیس شده است.

 

در این همایش موسسه های امنیتی ملی، نمایندگان وزارت امور خارجه و وزارت دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، نمایندگان پنج کشور عضو دائم شواری امنیت سازمان ملل، نمایندگان ناتو و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شرکت دارند. همچنین نمایندگان کشورهای ترکیه، سوریه و مصر نیز برای نخستین بار در این همایش شرکت کرده­اند. علاوه بر آن شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین، رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحد امریکا و عبدالرحمن العطیه دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس نیز شرکت کرده­اند. از ایران نیز گروهی برای شرکت در این همایش حضور یافته­اند.


نظر شما :