اندکی سایه سیاست بر اجلاس شهرداران آسيا

۰۲ آذر ۱۳۸۷ | ۲۱:۵۷ کد : ۳۲۵۳ آسیا و آفریقا
اولين اجلاس شهرداران پايتخت‌ها و کلانشهرهاى آسيايى با حضور رئيس مجلس شوراى اسلامى، رئیس شورای شهر، شهردار تهران و ميهمانان خارجى در سالن همايش‌هاى بين‌المللى برج ميلاد به کار خود پايان داد.
اندکی سایه سیاست بر اجلاس شهرداران آسيا
اولين اجلاس شهرداران پايتخت‌ها و کلانشهرهاى آسيايى با حضور رئيس مجلس شوراى اسلامى، رئیس شورای شهر، شهردار تهران و ميهمانان خارجى در سالن همايش‌هاى بين‌المللى برج ميلاد به کار خود پايان داد.
 
اجلاس 2 روزه شهرداران پايتخت‌ها و کلانشهرهاى آسيايى که به ميزبانى شهردارى تهران برگزار شد، ميزبان 44 شهردار از 33 کشور آسيايى بود که پس از 2 روز فعاليت با صدور بيانيه‌اى مبنى بر تشکيل سالانه اين اجلاس در يکى از شهرهاى داوطلب و با هدف همکارى و تعامل بيشتر شهرهاى آسيايى و تشکيل دبيرخانه اين اجلاس در تهران به پايان رسيد.
 
بعد از آنکه اجلاس با سخنرانی دکتر محمود احمدی نژاد افتتاح شد، على لاريجانى رئيس مجلس شوراى اسلامى نیز در مراسم پايانى سخنرانی کرد و این اجلاس را مقدمه ای برای تشکیل ائتلاف و مجمعی آسیایی برای دوری گزیدن از آمریکامحوری دانست.
 
وی گفت: مجالس آسيايى مى‌توانند با يکديگر اتحاديه‌اى را تشکيل دهند تا از طريق آن به منافع مشترک و همگرايى فرهنگى و اجتماعى برسند و هويت جديدى را در صحنه بين‌المللى تدارک ببينند.
 
لاریجانی با تاکيد بر اينکه آسيا بايد جايگاه خود را در قرن بيست و يکم تعريف کند، افزود: مجموعه مؤلفه‌هاى سياسى، اقتصادى و فرهنگى آسيا نشان مى‌دهد که اگر قرن بيستم به غلط و به زور زمانه، دست دوم انگاشتن آسيا بود قرن بيست و يکم قدرت اقتصادى، توان سياسى و فرهنگى آسيا واقعيتى انکارناپذير است و چنانچه در يک نقشه راه طراحى شده جهت همگرايى ترسيم درستى از خود داشته باشد اين قرن، قرن ظهور و بروز قدرت آسيا به‌عنوان بازيگر متمدن شهرهاى بين‌المللى خواهد بود. البته براى اين نقش قطعا چالش‌هايى را ايجاد مى‌کنند؛ چرا که نفع خود را در کارشکنى براى اين همگرايى مى‌بينند و قطعا تلاش مى‌کنند تا کشورهاى آسيايى با اندک اختلاف نظرى از هم دور شوند و خود را به دامان آمريکا پرتاب کنند.
 
صحبت های لاریجانی پیرو سیاست های ضد آمریکایی جمهوری اسلامی ایران و با هدف ایجاد ائتلاف های تازه و بدون آمریکا در آسیا ادامه یافت. وی اجلاس شهرداران آسیایی را يک فرصت تاريخى دانست تا ضمن بهره گیری از آن برای همگرايى کشورهای آسیایی، بتوان در دوره‌ گذار قطب‌بندى‌هاى جهانى جايگاه مناسبى را تدارک دید.
 
می توان این گونه برداشت کرد دعوت های صورت گرفته از سوی شهرداری تهران برای حضور مقامات بلندپایه امور شهری کشورهای آسیایی و برخی چهره های سرشناس اروپایی و آفریقایی با سخنرانی های رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی سمت و سویی دیگر یافت و آن را به محلی برای اعتبارسازی سیاسی تبدیل کرد.
 
البته بیانیه اجلاس که در ذیل بطور کامل آورده می شود بدون هیچ رویکرد سیاسی، صرفا به مقولات شهری و تشکیل دبیرخانه اجلاس مربوطه و توسعه روابط فیمابین بر اساس مباحث شهری و زیست محیطی و تکنولوژیکی تاکید دارد. بیانیه اجلاس دستاورد جمعی همه شرکت کنندگان است که نشان می دهد شهرداران کشورهای آسیایی توسعه شهر و شهرنشینی و دور شدن از بحران ها و مشکلات اجتماعی و زیست محیطی را در اولویت برنامه های خود دارند.
 
اجلاس شهرداران نه ظرفیت لازم را برای همگرایی سیاسی منطقه ای داراست و نه چنین خواسته ای از آن مطلوب و نتیجه بخش خواهد بود. کلانشهرها و حتی پایتخت ها اگرچه از منظری واجد ویژگی های سیاسی و تاثیرگذار در داخل کشورهای خود هستند اما شهرداران بیش از هر معیار دیگری بر مبنای کارکردهای مدیریتی و اجرایی در امور شهری شناخته می شوند و وظایف و حوزه نفوذ آنان نیز در همین دایره تعریف شده است.
 
چنانچه در متن کامل بیانیه آمده، حمایت از سیاست‌ها و اقداماتی که زمینه ساز ایفای نقش بیشتر برای مشارکت عمومی در تصمیم‌گیری های مدیریت شهری باشد، جزو اولویت های شرکت کنندگان خواهد بود. همچنین همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی و نیز سازمان ها و مجامع زیر منطقه‌ای در آسیا برای توسعه بیشتر، از دیگر دستورات مندرج در بیانیه است. اما همان طور که از متن آن برمی آید، هر نوع همگرایی و ارتباطی در این میان در جهت پیشبرد و ارتقای سطح مدیریت شهری است و بنابراین حاکم ساختن ایده آل های سیاسی بر اجلاس شهرداران، اصل حرکت را در بدو راه با چالش و بدبینی همراه می کند.
 
در بیانیه نهایی نشست شهرداران آسیایی آمده است: ما شهرداران و مقامات 89 شهر آسیایی که با میزبانی گرم شهر و شهرداری تهران از تاریخ 19 تا 20 نوامبر 2008 در نخستین مجمع شهرداران آسیا در تهران حضور داشتیم به نمایندگی از شهرداری‌ها و نهادهای محلی مطبوع خود به این وسیله:
 
1- از نقش پیشگام مجمع مجالس آسیایی در ترویج یک رویکرد جامع نسبت به همگرایی منطقه‌ای در آسیا تقدیر کرده و اعلامیه تهران آن مجمع در سال 2007 را که حکومت‌های محلی آسیایی، شوراهای شهر و شهرداران را با عنایت به ترویج همکاری و همگرایی در آسیا به تبادل اطلاعات و تجربیات تشویق می‌نماید مورد توجه قرار می‌دهیم.
 
2- از ابتکار عمل محمدباقر قالیباف شهردار تهران برای سازماندهی مجمع شهرداران آسیا به عنوان یک نهاد جدید با هدف ارتقا و تسهیل بیشتر همکاری و ارتباط شبکه‌ای بین شهرداران و شهرداری‌های شهرهای مهم در سراسر آسیا استقبال می کنیم.
 
3- سهم بزرگ شهرهای آسیایی به عنوان گاهواره‌های تمدن را در پیشرفت و توسعه جامعه بشری تصدیق می‌نماییم.
 
4- نقش اساسی شهرها را در تحقق حکمرانی خوب، توسعه پایدار و سعادت انسانی در سطوح ملی منطقه‌ای و جهانی مورد تاکید قرار می‌دهیم.
 
5- چشم انداز کلان شهرهای آسیا را به عنوان شهرهای منسجمی که از نظر تاریخی ممتاز، از حیث اقتصادی قوی، از لحاظ اجتماعی خوشبخت، از نظر فرهنگی متنوع، به لحاظ سیاسی تاثیرگذار، از دید فناوری پیشرفته، از جهت محیط فعال باشند ترسیم می‌کنیم.
 
6- این نکته را که تعامل و همگرایی بیشتر بین شهرهای بزرگ آسیا، توسعه شهری و تحقق استانداردهای بالای زندگی در سراسر آسیا را تسهیل می‌کند، مورد توجه قرار می‌دهیم.
 
7- ظرفیت فراوان شهرهای مهم آسیایی برای همکاری شهر با شهر در زمینه‌هایی مانند برنامه ریزی و مدیریت شهری، گردشگری، تجارت و سرمایه گذاری، انرژی، علم و فناوری، مورد عنایت قرار می‌دهیم.
 
8- نسبت به چالش‌های پیش روی شهرهای آسیایی از جمله روند شتابان شهرنشینی، فرسایش زیست محیطی، آسیب پذیری، هویت فرهنگی اجتماعی، حمل و نقل عمومی غیر آسان، ایمنی و سلامت ناکافی، فقر و نابرابری، ناپایداری منابع مالی و بلاياى طبیعی اظهار نگرانی می‌کنیم.
 
9- از توسعه شبکه‌های جدید بین شهرهای آسیایی به منظور تبادل اطلاعات، سازماندهی همایش‌های کارشناسی و ابتکار طرح‌های پژهشی مشترک و برنامه‌های آموزشی با هدف کسب آمادگی برای مواجهه با چالش‌های مشترک پیش روی مدیریت شهری کارآمد در آسیا حمایت می‌کنیم.
 
10- از روند آگاهی فزاینده نسبت به کارآیی حکومت محلی و مشارکت عمومی در پیشبرد و بهبود خدمات شهری در شهرهای بزرگ آسیا ابراز رضایت می‌کنیم.
 
11- عزم خود را برای حمایت از سیاست‌ها و اقداماتی که زمینه ساز ایفای نقش بیشتری برای مشارکت عمومی در فرآیند‌های تصمیم‌گیری در مدیریت شهری است اعلام می‌داریم.
 
12- اراده خود را در خصوص همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی و همچنین سازمان ها و مجامع زیر منطقه‌ای در آسیا برای توسعه بیشتر، همکاری و همگرایی در سراسر این قاره ابراز می‌داریم.
 
13- با این دیدگاه که ارتباطات بیشتر بین شهرهای بزرگ آسیایی ترویج شود و زمینه‌های ایجاد شهرهای مجازی به عنوان یک زیر ساخت موثر در حکمرانی خوب شهری تسهیل گردد ، تصمیم می‌گیریم یک درگاه اطلاعاتی بر روی اینترنت با پیوند همه شهرهای آسیایی ایجاد و نگهداری کنیم.
 
14- تصمیم می‌گیریم که در اجلاس‌های سالیانه مجمع شهرداران آسیا به میزبانی یک شهر داوطلب به منظور بحث و گفتگو در خصوص موضوعات مشترک مورد علاقه و هماهنگ کردن فعالیت‌ها در برابر چالش‌های مشترک مشارکت کنیم.
 
15- از ابتکار شایسته و سخاوتمند شهرداری تهران برای دایر کردن و میزبانی دبیر خانه مجمع شهرداران آسیا به منظور تسهیل برقراری روابط و فعالیت‌های شبکه‌ای در آینده و پیگیری و تحققق مفاد این بیانیه پایانی استقبال می‌کنیم.

نظر شما :