مردم عراق اوباما را می خواهند، دولت نه

۳۱ تیر ۱۳۸۷ | ۲۲:۵۵ کد : ۲۳۲۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اوباما قبل از رسيدن به عراق گفت: «نیروهای ما در عراق باید همین الآن عراق را ترک کنند زیرا ما به وجود آنها در افغانستان نیاز داریم. ما نباید منتظر بمانیم تا دولت جدید آمریکا بر سر کار آید. جلسات متعدد و بسیار ما این نگرش را تایید می­کند.»
مردم عراق اوباما را می خواهند، دولت نه

باراک اوباما نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا که یک تور منطقه­ای را آغاز کرده روز دوشنبه 21 ژوئیه از افغانستان به بغداد آمد تا قبل از آغاز رقابت­های سخت ریاست جمهوری آمریکا که چند ماه به انجام آن بیشتر زمان باقی نمانده با مقام­های ارشد عراقی دیدار و گفت و گو کند.

 

ارمند سوسینیلو سخنگوی سفارت عراق در بغداد گفت: «سناتور اوباما به همراه یک گروه پارلمانی از جمله سناتور چاگ هاگل و جک رید دو سناتور دموکرات کنگره به عراق آمده است.»

 

اوباما قبل از عزیمت به عراق در افغانستان گفت، جبهه مرکزی ما در مبارزه با تروریسم افغانستان است و ما باید فورا جایگاه خود را در آن کشور تقویت کنیم. او حتی گفت: «نیروهای ما در عراق باید همین الآن عراق را ترک کنند زیرا ما به وجود آنها در افغانستان نیاز داریم. ما نباید منتظر بمانیم تا دولت جدید آمریکا بر سر کار آید. جلسات متعدد و بسیار ما این نگرش را تایید می­کند.»

 

وی همچنین پس از دیدار با حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان در گفت و گو با شبکه سی­بی­اس آمریکا گفت: «ما باید فورا دو هنگ آمریکایی یعنی 7 هزار سرباز را از عراق خارج کنیم و به سرعت آنها را به افغانستان بیاوریم. اگر بخواهیم منتظر دولت آینده آمریکا باشیم، زمام امور از دستمان خواهد رفت و اتفاقاتی رخ خواهد داد که  می­تواند  برای ما بسیار سخت باشد.»

 

اوباما قبل از آن که سفر خود را شروع کند، گفته بود، جنگ عراق دیگر به یک تشویش خطرناک تبدیل شده که ما را از هدف اصلی دور کرده و لازم است ایالات متحده توجه بیشتری به آن کند.

 

در همین حال در آمریکا انتقاد از سفر اوباما به منطقه افزایش یافته است. سناتور ژوزف لیبرمن نامزد دموکرات ­کنگره آمریکا، نامزد همحزبیش برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را متهم کرده که با طرحی عقب­نشینی نیروهای آمریکایی از عراق قصد دارد خسارت­های جنگ آمریکا با عراق را مضاعف کند.

 

وی در گفت و گو با شبکه خبری سی­ان­ان گفت: «حمایت جان مک­کین رقیب جمهوریخواه اوباما در انتخابات ریاست جمهوری از جنگ نظامی در عراق و ادامه حضور نظامی سربازان آمریکایی در آن کشور برای تداوم آرامش در بغداد و استان­های پیرامون آن باعث شده اوباما از فرصت استفاده کرده و به عراق سفر کند.»

 

لیبرمن بر خلاف دیگر دموکرات­ها از جان مک­کین در برابر اوباما دفاع کرد و گفت: «مک­کین مرد شجاعی است که بر خلاف افکار عمومی شجاعانه از آنچه حقیقت دارد، دفاع می­کند و همان طور که بارها گفته است شکست در انتخابات را بر شکست در میدان جنگ ترجیح می­دهد، زیرا که اعتقاد دارد شکست در میدان جنگ برای ایالات متحده بسیار مهم و سرنوشت­ساز است.»    

 

وی در ادامه افزود: «اگر بخواهیم سیاست­های باراک اوباما را برای عراق پیاده کنیم، همان طور که اکنون با همین هدف به عراق سفر کرده بدین معنا است که شکست و عقب­گرد از مواضعمان را پذیرفته­ایم.»

 

اوباما قرار است پس از عراق به اردن از آنجا به اسرائیل و سپس به آلمان، فرانسه و بریتانیا سفر کند.

 

عراقی­ها اوباما را دوست دارند

 

اما سفر اوباما با عراق با فضای تازه­ای رو به رو است. 24 ساعت قبل از آن که اوباما به عراق بیاید، خبرگزاری رویترز نظرسنجی انجام داد که نشان می­داد، اوباما تا چه اندازه نزد عراقی­ها محبوبیت دارد. بر اساس نظرسنجی رویترز بیش از 70 درصد عراقی­ها ابراز عقیده کرده­اند که مرد سیاه پوست دموکرات می­تواند محنت و رنجشان را درک کند. به اعتقاد آنها سفر اوباما به عراق نشان دهنده میزان تلاش وی برای درک اوضاع سخت عراق و کسب تجربه دیپلماسی قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری آن کشور است. در حالی که جان مک­کین دیگر نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری­خواه خود شخصا اقدام به دیدن اوضاع معیشتی مردم عراق نکرده و چیزی از وضعیت وخیم ملت عراق نمی­داند.

 

مصطفی صلاح کارمند یکی از سازمان­های دولتی در بصره جنوب عراق در این باره می­گوید: «من اوباما را تایید می­کنم زیرا سیاه­پوست است و سیاهان در آمریکا سختی­های بسیاری متحمل شده­اند. به اعتقاد من سیاه­پوستان می­توانند سختی­ها و مشکلات ما را احساس کنند.»

 

بر اساس برنامه­ای که برای اوباما تعریف شده به نظر نمی­رسد وی فرصتی داشته باشد تا از منطقه سبز که تحت تدابیر شدید امنیتی است خارج شود و از نزدیک با مردم سخن بگوید. از این رو گمان نمی­رود آن طور که عراقی­ها تصور می­کنند، وی فرصت داشته باشد اوضاع مردم عراق را از نزدیک ببیند و لمس کند.

 

عراق نزدیک به دو سال است که از مرز جنگ داخلی دور شده و میزان تلفات تروریستی و خشونت­های داخلی در آن بسیار کاهش یافته است. دولت مرکزی نیز روز به روز قوی­تر می­شود و اوضاع امنیتی و سیاسی کشور رو به بهبودی است. همچنین دولت تلاش­های مضاعفی را برای از سرگیری عمران و بازسازی آغاز کرده است. اما با این حال هنوز جسته و گریخته خبر از انفجار ماشین­های بمب­گذاری شده یا عملیات نظامی خرابکارانه توسط شبه­نظامیان یا آدم­ربایی­ها توسط افراد ناشناس انجام می­شود که هنوز نگرانی را از اذهان عراقی­ها دور نکرده است.

 

این موضوعی است که هنوز دولتمردان عراقی از آن بیمناکند و از آن می­ترسند که خروج شتابزده نیروهای آمریکایی از عراق مشکلات امنیتی متعددی برایشان به وجود آورد. به همین دلیل است که عراقی­ها در برابر طرح باراک اوباما برای خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان به دو دسته تقسیم شده­اند. یک عده طرح خروج آمریکایی­ها از عراق ظرف 16 ماه را نمی­پذیرند زیرا معتقدند که نیروهای عراقی هنوز از لحاظ تجهیزات امنیتی و آموزش نظامی به آمادگی کامل نرسیده­اند و نمی­توانند هنوز مسئولیت امنیت را بر عهده بگیرند. عده­ای نیز معتقدند ماندن نیروهای آمریکایی در عراق بیش از این جایز نیست و می­تواند بهانه به دست گروه­های شورشی و شبه­نظامی برای تداوم عملیات خرابکارانه­شان بدهد.

 

مناضل المیاحی یکی از سیاستمداران مستقل عراقی در بصره در این باره می­گوید: «آنچه اوباما درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفته تنها جنبه سیاسی دارد و به هیچ وجه واقع­بینانه نیست. اوباما نمی­تواند برای خروج نیروهای نظامی کشورش از عراق به همین سادگی­ زمان تعیین کند.»

 

اما کامیران محمد نماینده کرکوک در پارلمان عراق که خود به تازگی به همراه هیات همراه رئیس جمهوری عراق به ایالات متحده آمریکا سفر کرده و تلاش ­کرده بود از نزدیک فضای انتخاباتی آمریکا را ببیند، نظر دیگری دارد. وی در این باره می­گوید: «به اعتقاد من اوباما گزینه مناسبی برای عراق است نه مک­کین. هنگامی که در امریکا بودم متوجه شدم که دموکرات­ها تمایل فزاینده­ای به صلح دارند و مایلند از جنگ اجتناب کنند.»

 

اوباما از پنج سال پیش و قبل از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 از مخالفان اصلی این جنگ بود. موضوعی که توانست محور شعارهای انتخاباتی­اش شود. در حالی که جان مک­کین نامزد جمهوری­خواه و رقیب سرسخت باراک اوباما از مدافعان سرسخت حمله به عراق بود و حتی از افزایش نیروهای آمریکایی در سال 2006 قاطعانه دفاع کرد.

 

این در حالی است که چهره بوش در عراق بر خلاف ماه­های ابتدایی جنگ مخدوش شده و بوش دیگر از محبوبیت سابق برخوردار نیست. زینب ریاض معلم مدرسه در این باره می­گوید: «جورج بوش و جمهوری­خواه­ها چهره آمریکا را مخدوش کردند. پیروزی مک­کین به معنای بقای بوش و اندیشه­های او است.»

 

رویترز در پایان گزارش می­دهد که عراقی­ها تمایل چندانی به دانستن گذشته اوباما ندارند و معتقدند چون وی وعده تغییر در سیاست­های آمریکا در قبال خاورمیانه را داده و مایل است چهره منطقه را تغییر دهد به حضور وی در کاخ سفید علاقه­مندند. بنا بر این برایشان مهم نیست که از چه پیشینه­ای برخوردار است. نظری که ظاهرا چندان باب میل دوتلمردان عراقی نیست. آنها از آینده کشورشان بیمناکند و معتقدند آمریکا در برابر تعهدی که از ابتدا داده باید، پایبند باشد و تغییر دولت نباید خللی در این تعهد ایجاد کند.

 

    

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :