سرانجام لبنان صاحب دولت شد

۲۳ تیر ۱۳۸۷ | ۱۵:۴۹ کد : ۲۲۷۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اعلام دولت جدید را می­توان گامی رو به جلو برای رسیدن به آرامش در لبنان ولو به طور موقت دانست. زیرا آنچه از قراین بر می­آید اکنون لبنانی­ها دعوای خود را بر سر تشکیل دولت پایان داده و خود را برای ماراتن انتخابات پارلمانی در سال 2009 آماده می­کنند.
سرانجام لبنان صاحب دولت شد

سرانجام پس از 7 هفته مناقشه میان احزاب سیاسی لبنانی دولت وحدت ملی روز جمعه 11 ژوئیه توسط فئواد سنیوره نخست وزیر لبنان معرفی شد. دولتی که پس از هشدارهای مکرر رئیس مجلس و احزاب مختلف لبنانی بالاخره اعلام موجودیت کرد. گرچه هنوز نمی­توان امیدوار بود بحران خاتمه یافته است. زیرا تاریخ لبنان ثابت کرده، زندگی بدون بحران برایش معنا ندارد. اما به هر حال اعلام دولت جدید را می­توان گامی رو به جلو برای رسیدن به آرامش در لبنان ولو به طور موقت دانست. زیرا آنچه از قراین بر می­آید اکنون لبنانی­ها  دعوای خود را بر سر تشکیل دولت پایان داده و خود را برای ماراتن انتخابات پارلمانی در سال 2009 آماده می­کنند.

 

دولت جديد لبنان دربرگيرنده 20 وزير جديد است که 14 تن از آنها براى نخستين بار است که به سمت وزیر انتخاب می­شوند. 10 تن از وزيران نيز از وزيران دولت قبلى هستند که 8 تن از آنها از نمايندگان پارلمان و دو تن نيز وزير دولت سابق هستند.

 

از ميان برجسته‌ترين افراد در ميان 14 وزير جديد مى‌توان از زياد بارود وزير کشور،‌ ابراهيم نجار وزير دادگسترى و جبران باسيل وزير ارتباطات اشاره کرد.

 

سنیوره به هنگام تشکیل دولت جدید لبنان که در دیدارش با میشل سلیمان رئیس جمهوری آن کشور اعلام شد، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید لبنان بتواند زمینه برگزاری انتخابات آزاد سال 2009 را به وجود آورد و دستاوردهای مهمی را در سامان بخشیدن به امور معوقه اقتصادی و اجتماعی به دست آورد.

 

سنيوره همچنین تاکید کرد، وظيفه‌ اصلى دولت در مرحله‌ نخست اين است که تاکيد کند، رهبرى لبنان نهايتا منافع تمام لبنانى‌ها را در همه ‌جاى دنيا و از همه اقشار جامعه، کشاورزان، کسبه، طلاب و ديگر اقشار لحاظ کرده و آنها را براى کار با يکديگر فرا خواند.

 

سنيوره ادامه داد: اختلافات ما يک شبه حل نشد اما اساس کار ما اين است که اين اختلافات را کنار بگذاريم. ما دولت لبنان را در چارچوب قانون اساسى تشکيل داديم و تصميم گرفتيم اختلافات را با گفت‌وگو حل کنيم نه با خشونت. وظيفه دوم حکومت فعلى تضمين انتخابات شفاف آتى پارلمانى است. وظيفه دولت اين است که قانونى را ايجاد کند که انتخابات شفاف و آزاد برگزار شود.

 

بر اساس توافق­های قبلی حزب الله و متحدانش قدرت وتوی تصمیم­های دولت را دارند. به هر صورت فهرست وزیران جدید کابینه از این قرار است. شش تن از سنیان که عبارتند محمد الصفدى وزير اقتصاد و بازرگانى ، خالد قبانى وزير دولت، بهيه الحريرى از نزدیکان سعد حریری و یکی از رهبران جریان المستقبل وزير آموزش، محمد شطح وزير دارايى و حمام سلام وزير فرهنگ که به همراه فئواد سنیوره نخست­وزیر شش وزیر سنی کابینه را تشکیل می­دهند.

 

شش تن از شيعیان که عبارتند از محمد فنيش وزير کار، دکتر محمد خليفه وزير بهداشت که در کابینه قبلی نیز در همین سمت بود، فوزى صلوخ وزير امور خارجه که معاون نبیه بری در جنبش امل نیز هست و در کابینه جدید سنیوره در سمت خود ابقا شده است، غازى زعيتر وزير صنايع، ابراهيم شمس‌الدين وزير دولت در امور توسعه ادارى و على قانصو وزير دولت.

 

سه وزير دروزى کابینه نیز عبارتند از غازى العريضى وزير کار که در کابینه قبل نیز در همین سمت بود، طلال ارسلان وزير جوانان و ورزش یکی دیگر از رهبران دروزی متمایل به حزب الله که رقیب ولید جنبلاط محسوب می­شود و وائل ابوفاعور وزير دولت.

 

شش وزير از ماروني­ها که عبارتند از زياد بارود وزير کشور، جبران باسيل وزير ارتباطات، ماريو عون از نزدیکان میشل عون که به سمت وزارت امور اجتماعى منصوب شده، ايلى مارونى وزير گردشگرى، آنتوان کرم وزير محيط زيست و نسيب لحود وزير دولت.

 

چهار وزير ارتودوکس که عبارتند از الياس المر وزير دفاع که وی نیز در سمتش ابقا شده و در حقیقت منصوب از سوی رئیس جمهوری است، طارق مترق وزير اطلاع رسانى، ابراهيم نجار وزير دادگسترى و عصام ابوجمره معاون نخست وزير.

 

سه وزير کاتوليک نیز عبارتند از ايلى سکاف وزير کشاورزى، ريمون عوده وزير امور مهاجران و يوسف تقلا وزير دولت.

 

دو وزير ارمني­ها نیز عبارتند از ژان اوگاسابيان وزير دولت و آلن طابوريان وزير انرژى که بدین ترتیب شمار وزیران مسیحی کابینه به 16 نفر می­رسد.

 

استقبال گسترده مجامع جهانی از کابینه جدید لبنان

 

اعلام دولت جدید لبنان با استقبال گسترده مجامع جهانی رو به رو شده است. ایالات متحده آمریکا با استقبال از تشکيل دولت وحدت ملى لبنان اعلام کرد، دولت جديد همانند قبل شامل اعضاى حزب‌الله لبنان است و ما هرگز با اين وزيران همکارى نخواهيم کرد.

 

وزارت امور خارجه آمريکا با صدور بیانیه­ای در این باره در ادامه افزود، البته ما اميدواريم با نخست وزير و وزير امور خارجه جديد لبنان همکارى بيشترى داشته باشيم.

 

بان کى مون دبير کل سازمان ملل نيز اظهار داشت، اعلام خبر تشکيل دولت متحد ملى لبنان بسيار مسرت بخش بود. سازمان ملل همچنان به حمايت‌هايش از لبنان براى حفظ حاکميت اين کشور ادامه خواهد داد.

 

خاوير سولانا مسوول سياست خارجى اتحاديه اروپا نیز حمايت خود را از دولت فواد سنيوره اعلام کرد و گفت: دولت جديد لبنان بايد در هفته‌هاى آينده تصميمات مهمى اتخاذ کند و بسيارى از تلاش­هایش را در همین رابطه آغاز کند.

 

سخنگوى وزارت امور خارجه قطر نيز ضمن ابراز اميدوارى نسبت به اين که تشکيل دولت جديد بتواند به تحکيم وحدت ملى لبنانى‌ها کمک کند، از جامعه جهانى خواست، از دولت متحد ملى حمايت کامل را به عمل آورد.

 

قرار است شيخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانى نخست وزیر و وزير امور خارجه قطر صبح دوشنبه به پاریس سفر کند و در نشست مشترک بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان و نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه شرکت کند و در گشایش صفحه تازه­ای در روابط سوریه، فرانسه و لبنان سهیم باشد.

 

عبدالرحمن بن حمد العطيه، دبير کل شوراى عالی همکارى خليج فارس نيز تشکيل دولت متحد ملى لبنان را دستاوردى تاريخى در راستاى حفظ وحدت ملى لبنانى‌ها توصيف کرد و گفت: اين امر مى‌تواند در بازگرداندن ثبات به لبنان و جايگاهش در جهان عرب تاثير گذار باشد.

 

برنار کوشنر وزير امور خارجه فرانسه نیز ضمن استقبال از تشکيل دولت متحد ملى گفت: تشکيل دولت متحد ملى مرحله‌ مهمى از اجراى توافقنامه‌ دوحه بود. ادامه اجراى توافقنامه‌ دوحه در زمينه گفت‌وگوى ملى و تصويب قانون انتخابات که باید براى انتخابات پارلمانى انجام شود، موضوع بسيار مهمی است.

 

دولت بریتانیا نيز ضمن ابراز خرسندى از تشکيل دولت جديد لبنان، آن را گامى مهم در برابر کارشکنى‌هاى سياسى در اين کشور دانست.

 

همچنين فرانک والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان نیز تشکيل دولت متحد ملى را گام جديد ديگرى در راستاى پايان دادن به بحران سياسى لبنان دانست.

 

منوچهر متکى وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران نيز تشکيل دولت جديد را دستاوردى مهم در راستاى تحکيم وحدت ملى و برقرارى ثبات داخلى در لبنان توصيف کرد.

 

 

نبيه برى رييس پارلمان لبنان نیز ضمن ابراز خرسندى از تشکيل دولت در تماس تلفنى با شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر قطر، از تلاشهاى قطر در راستاى حل بحران سياسى لبنان قدردانى کرد.

 

شيخ نعيم قاسم معاون دبير کل حزب‌الله لبنان نیز با سخنرانی در مراسمى در لبنان گفت: ما نمى‌خواهيم لبنان مزرعه‌ شخصى يک نفر باشد و تنها خودمان از آن استفاده کنيم. ما خواهان سرزمينى براى تمام گروه‌های لبنانی بدون آشوب و درگيرى و توصيه‌هاى خارجى هستیم. اميدواريم دولت جديد مقدمه‌اى براى حل و فصل مشکلات لبنان در درجه نخست مشکلات اقتصادى و اجتماعى باشد.

 

وى تصريح کرد، ما معتقديم اين دولت قادر به حل و فصل مسايل مختلف از جمله مشکلات مربوط به امور اقتصادى و اجتماعى و زمينه‌سازى براى تدوين قانون انتخابات و انجام مذاکرات داخلى جهت حل و فصل مسايل است.

 

سعد حريرى رئيس فراکسيون المستقبل نیز گفت: بسيارى از اعضاى جريان اکثريت تنها به خاطر حفظ منافع لبنان از خواسته‌هاى خود صرف نظر کردند. ما به عنوان يک لبنانى متعهديم که تا آخر مسير رفيق حريرى نخست وزير اسبق لبنان، شهيد جبران توينى و ديگر مقامات لبنانى را ادامه دهيم و به خاطر حفظ لبنان همچنان وحدت میان مسيحيان و مسلمانان را حفظ کنیم.

 

قرار است چهارشنبه هفته‌ جاری 16 ژوئیه دولت جديد لبنان کار خود را رسما آغاز کند.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :