هم صدایى مدودف با بوش

۱۹ تیر ۱۳۸۷ | ۱۶:۰۵ کد : ۲۲۴۹ اخبار اصلی
در حالى که ايران همواره بر پشتيبانى روسيه از برنامه اتمى خود هسته اى اش تاکيد دارد، اين بار روسيه پس از ارائه پاسخ ايران به بسته 1+5 هماهنگى بيشترى با امريکا براى توقف غنى سازى اورانيوم تهران، از خود نشان مى دهد.
در حالى که ايران همواره بر پشتيبانى روسيه از برنامه اتمى خود و کمک رسانى اين کشور در تاسيسات هسته اى اش تاکيد دارد، اين بار روسيه پس از ارائه پاسخ ايران به بسته 1+5 هماهنگى بيشترى با امريکا براى توقف غنى سازى اورانيوم ایران، از خود نشان مى دهد.
 
روسيه به عنوان يکى از شش عضو گروه 1+5، همچون ساير متحدان خود، پاسخ ايران را محدود به اعلام آمادگى براى ادامه مذاکرات ارزيابى کرده و چنين به نظر مى رسد اين کشور نيز ايران را در پذيرش شرط اصلى بسته مشوق هاى ارائه شده، جدى و مصمم نمى بيند. بر اين اساس دور تازه اى از مذاکرات بين روساى جمهور دو کشور ايالات متحده امريکا و روسيه با هدف همکارى براى توقف فرايند غنى سازى اورانيوم ايران، آغاز شده است.
 
ديميترى مدودف، رئيس جمهور روسيه، که در حال حاضر براى شرکت در اجلاس G8 ( اجلاس گروه هشت متشکل از هشت کشور صنعتى جهان ) در توکيو، پايتخت ژاپن، به سر مى برد، در حاشيه اين اجلاس ديدارى با همتاى امريکايى خود داشت و گفت و گوهاى مهمى در خصوص ايران و برنامه هسته اى اين کشور بين دو رئيس جمهور صورت گرفت.
 
مدودف در اولين ديدار رسمى خود با جرج بوش از زمان به قدرت رسيدن، گفت که " دو کشور در زمينه رويکرد در قبال ايران، توافق کلى دارند. "  جرج بوش نيز گفت و گوى خود با رئيس جمهور روسيه در خصوص ايران را خوب و مثبت ارزيابى کرد.
 
روساى جمهور روسيه و امريکا در نهايت پس از يک ساعت مذاکره پيرامون مسائل دو جانبه و برنامه هسته اى ايران به اين جمع بندى رسيدند که به همکارى مشترک با يکديگر ادامه دهند تا مانع فعاليت‌هاى غنى‌سازى اورانيوم ايران شوند.
 
جرج بوش در اين خصوص گفت:" دوره رياست جمهوري من تا شش ماه ديگر به پايان مى‌رسد، اما ما مى‌توانيم در اين مدت در مورد مسائل مختلفى از جمله ايران به توافق برسيم. روسيه و آمريکا کارهاى مشترک بسيارى دارند و مى‌توانند براى جلوگيرى از دستيابى ايران به سلاح هسته‌ ايبيش‌تر کار کنند."
 
اين در حالى است که محمود احمدى نژاد، رئيس جمهور ايران، در آستانه شرکت در اجلاس دى هشت ( نشست کشورهاى در حال توسعه )، بار ديگر بر صلح آميز بودن فعاليت هاى هسته اى ايران و عزم راسخ اين کشور در ادامه مسير در پيش گرفته شده تاکيد ورزيد. وى درخواست برای توقف فعالیت های غنی سازی اورانیوم را غیر قانونی خواند و گفت " ایران از حق خود برای غنی سازی اورانیوم دست برنخواهد داشت. "
 
روسيه و ادامه رفتارهاى دو گانه در قبال ايران
با اين وجود رفتار دو گانه روسيه در قبال ايران همچنان ادامه دارد و در عين حال که مذاکره براى تحديد برنامه هسته اى ايران بين روسيه و امريکا صورت مى گيرد، مقامات اين کشور از اعمال تحريم هاى بيشتر عليه ايران انتقاد کرده و ضمن استقبال از اعلام آمادگى ايران براى ادامه مذاکره با 1+5 بر سر مشترکات بسته هاى دو طرف، نسبت به ادامه مذاکرات با ايران در خصوص فعاليت هاى هسته اى اش، ابراز اميدوارى مى کنند.
 
نیکلاس پاتروشف، دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی روسیه، روز دوشنبه هفدهم تيرماه، در گفت و گوی تلفنی با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اعلام کرد " مشترکات دو بسته پیشنهادی ایران و 1 + 5 اساس خوبی برای آغاز دور جدیدی از گفت و گوها است. روسیه از آغاز گفت و گوها بر اساس مشترکات بسته های طرفین و گامهای سازنده و روبه جلو حمایت می کند و تاکید دارد که این مسائل از طریق دیپلماسی و گفت و گو حل شود."
 
عصر روز دوشنبه نيز ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، در تماسی تلفنی با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، که در مالزی به سر می برد نسبت به اجرای توافقات دو جانبه تهران و مسکو و نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای با ایران ابراز امیدواری کرد و گفت:" با اراده مسئولان دو کشور، روابط فی مابین رو به گسترش است،‌ به خصوص آنکه تمام مواردی که در گفت و گوهای دو جانبه روی آن توافق شده در مسیر اجرا قرارگرفته و از این رو آینده خوبی را برای روابط دو کشور پیش بینی می کنم."
 
چنين به نظر مى رسد که روسيه گر چه ساز همراهى و کمک رسانى به ايران را در بعد هسته اى مى زند و در کنار چين تا حدودى توانسته از اعمال فشارهاى بيشتر بر ايران در قالب قطع نامه هاى تحريمى بکاهد، اما در کنار ساير متحدان اروپايى خود نمى تواند از وقت کشى و يا بى ميلى ايران براى پذيرش خواسته به اجماع رسيده 1+5 يعنى توقف غنى سازى اورانيوم چشم پوشى کند و با اين کار، خود را در برابر امريکا و اتحاديه اروپا قرار دهد.
 
روسيه در شوراى امنيت سازمان ملل متحد ، گروه 1+5، گروه هشت و بسيارى سازمان ها، اتحاديه ها و اجلاس هاى جهانى، با غرب و ديدگاه هاى آن سر و کار دارد و نمى تواند گزينه تقابل با جامعه جهانى و انزوا را انتخاب کند.

نظر شما :