موگابه باز بر اریکه قدرت

۱۰ تیر ۱۳۸۷ | ۲۰:۵۱ کد : ۲۲۰۴ اخبار اصلی
زیمباوه به موگابه رای داد!
موگابه باز بر اریکه قدرت
 روبرت موگابه، 30 ژوئن برای ششمین بار سوگند ریاست جمهوری یاد کرد. رابرت موگابه پیروز انتخاباتی بود که هیچ رقیبی نداشت و دولت پیش از انتخابات می دانست که موگابه به حکومت بیست و هشت ساله خود ادامه خواهد داد به طوری که پیش از اعلام نتایج انتخابات دعوتنامه ها برای شرکت در مراسم سوگند وی ارسال شده بود.
 
انتخابات زیمباوه در حالی برگزار شد که جامعه جهانی، این انتخابات را یکی از رسواترین و بی اعتبارترین انتخابات در نوع خود شناخته است. به گفته ناظران عینی بسیاری از رای دهندگان با تهدید به سمت صندوق های رای کشانده شده بودند که اغلب برگه های رای خود را مخدومه کردند.
 
رییس جمهور تازه منصوب شده زیمباوه امروز سرمست از پیروزی در انتخابات به مصر رفت تا در اجلاس سران کشورهای افریقایی شرکت کند. نتیجه مذاکرات دو روزه رهبران افریقایی در خصوص بحران زیمباوه در اسویشیتد پرس به چاپ رسید و در آن هیچ اشاره ای به انتخابات اخیر این کشور و روبرت موگابه نشده است بلکه توجه اصلی به ادامه خشونت ها و ناآرامی های در زیمباوه است و آغاز مذاکره با گروه های درگیر است. شرکت کنندگاه در اجلاس اتحادیه افریقا که در منطقه شرم الشیخ در کرانه دریای سرخ برگزار خواهد شد از موگابه خواسته اند قدرت را در برخی از بخش ها با مخالفان خود تقسیم کند.   
 
ریلا اودینگا، نخست وزیر کنیا با اعلام این نکته که انتخابات زیمباوه چیزی جز یک آبروریزی نیست گفت که ما از اتحادیه افریقا می خواهیم تا نیروهای خود را به زیمباوه اعزام کند. اکنون زمان آن رسیده است که افریقا یکپارچه شود و دیکتاتوری را پایان دهد.
 
روبرت موگابه در حالی پیروزی خود را جشن می گیرد که مورگان تسوانگرای، رهبر حزب تغییرات دموکراتیک از این انتخابات کناره گیری کرده بود.
 
تسوانگرای که به سفارت هلند پناهنده شده است، برای مصاحبه ای روز یکشنبه از سفارت خارج شد و به منزل مسکونی خود رفت. وی در این مصاحبه اعلام کرد که موگابه در شرایط بسیار بدی قرار دارد تنها شانس وی مذاکره است. وی مراسم روز سوگند موگابه را به یک جوک تشبیه کرده است. این درحالی است که بسیاری از دیپلمات های خارجی از جمله، اندرو پوکوک، سفیر بریتانیا در زیمباوه در پی سیاست های منزوی کردن موگابه در این مراسم شرکت نکردند.
 
مارک براون، معاون بخش افریقای بریتانیا اعلام کرد که بریتانیا در پیروی از سیاست های امریکا در تحریم موگابه شرکت خواهد کرد.
 
دور اول انتخابات ریاست جمهوری سه ماه پیش در این کشور برگزار شد و نتایج انتخابات با شش هفته تاخیر اعلام شد. نتایج دور اول انتخابات در حالی اعلام شد که بروز تقلب در آن بسیار فاحش بود و مورگان تسوانگرای که پیروز میدان انتخابات بود، نتوانست اکثریت آرا را به دست آورد.
 
بروز خشونت در زیمباوه پس از دور اول انتخابات سبب شد که مورگان تسوانگرای از دور دوم انتخابات کناره گیری کند.
 
دور دوم انتخابات با حضور 599 ناظر بین المللی برگزار شد، اجازه ورود بسیاری از ناظران به زیمباوه داده نشد و تقریبا هیچ کدام از کشورهای جهان مشروعیت این انتخابات را نپذیرفتند.
 
همزمان با برگزاری دور اول انتخابات در زیمباوه، انتخابات پارلمان در این کشور نیز برگزار شد که اکثریت کرسی های آن توسط حزب مورگان تسوانگرای، پر شد. با وجود چنین شرایطی پیش بینی می شود که دولت رابرت موگابه و پارلمان زیمباوه با مشکلات زیادی رو به رو شوند.
 
رابرت موگابه کیست؟
رابرت موگابه در تاریخ 21 فوریه سال 1924 به دنیا آمد. وی رهبر دولت از آغاز استقلال زیمباوه از بریتانیا در سال 1980 است. از سال 1980 تا سال 1987 به عنوان نخست وزیر زیباوه برسر کار بود. در سال 1987 جانشین کنعان بنانا رییس جمهور زیمباوه شد و قدرت را به دست گرفت.
 
رابرت موگابه در 6 رشته دارای مدرک لیسانس است. وی به دلیل سیاست های اقتصادی و سرکوبی مخالفان سیاسی اش همواره از طرف محافل جهانی مورد انتقاد قرار گرفته است.
پس از دخالت نظامی زیمباوه به رهبری موگابه در جنگ دوم کنگو، که به سلب مالکیت انبوه زمین های سفید پوست ها انجامید، مشکلات زیمباوه چهره جدیدی به خود گرفت. در اثر تحریم های اقتصادی، اقتصاد زیمباوه، با مشکلات بسیار جدی روبه رو شد. عدم توجه به منابع آبی و تکنیک های کشاورزی، پس از چند سال قحطی دامن گیر این کشور شد و کمبودهای جدی نفتی و غذایی منجر به مهاجرت گسترده مردم زیمباوه به کشورهای همسایه، بخصوص افریقای جنوبی شد.

نظر شما :