بودجه براى خرابکارى، اميد براى ادامه مذاکرات

۱۱ تیر ۱۳۸۷ | ۱۶:۳۷ کد : ۲۲۰۲ اخبار اصلی
با وجود اينکه هنوز صحت و سقم تاسيس دفتر حافظ منافع در تهران از سوى هيچ يک از دو دولت مورد تاييد رسمى قرار نگرفته استََ، تخصيص بودجه 400 ميليون دلارى از سوى کنگره ايالات متحده با هدف بسط عملیات پنهانی علیه حکومت ایران، به تناقض ها دامن زده است.
بودجه براى خرابکارى، اميد براى ادامه مذاکرات
همزمان با انتشار اخبارى مبنى بر احتمال تاسيس دفتر حافظ منافع امريکا در تهران و عکس العمل سرد تهران در برابر اين خبر، بسيارى از وقوع تحولات مثبت در روابط ايران و امريکا سخن گفتند و اظهارات مقامات امريکايى را نشانه اين تحولات ارزيابى کردند.
 
مقامات وزارت امور خارجه ايالات متحده امريکا پس از انتشار خبر احتمال تاسيس دفتر حافظ منافع در تهران، نه تنها آنرا تکذيب نکرند بلکه اظهاراتى دوستانه نسبت به مردم ايران، فرهنگ ايرانى و فراهم سازى بسترهايى براى کاهش مشکلات رفت و آمد مردم بين دو کشور بيان داشتند که به نوعى حکايت از تاييد تلويحى تلاش هاى جديد واشنگتن براى تعامل با ايران داشت.
 
اما با وجود اينکه هنوز صحت و واقعيت اين اقدام واشنگتن از سوى هيچ يک از دو دولت مورد تاييد رسمى قرار نگرفته و بخصوص مقامات تهران هيچ واکنشى در برابر آن نداشته اند، خبرى ديگر توجه تحليل گران را به خود جلب کرد که حکايت از تخصيص بودجه 400 ميليون دلارى از سوى کنگره ايالات متحده با هدف بسط عملیات پنهانی علیه حکومت ایران، داشت.
 
بر اساس مقاله اى که روز یکشنبه نهم تير ماه در هفته نامه نیویورکر به چاپ رسيده، رهبران کنگره آمریکا اواخر سال گذشته با درخواست مالی جورج بوش برای گسترش قابل توجه عملیات مخفیانه به منظور بی ثبات کردن حکومت ایران موافقت کردند. این مقاله توسط سیمور هرش نوشته شده و  مبتنی بر سند بسیار محرمانه " یافته ریاست جمهوری " است که توسط جورج بوش امضا شده و بر اساس قانون باید به اطلاع رهبران هر دو حزب کنگره آمریکا برسد.
سیمور هرش به نقل از فردی که با این پروژه آشنا بوده می نویسد هدف از این سند " تضعیف بلند پروازی های اتمی ایران و تلاش برای تضعیف حکومت از طریق تغییر رژیم است." هرش مى افزايد که " عملیات مخفیانه علیه ایران جدید نیست و نیروهای عملیاتی ویژه آمریکا از سال گذشته تاکنون در مناطق مرزی جنوب عراق فعال بوده اند."
اين در حالى است که عنوان اول اکثر رسانه هاى داخلى و برخى رسانه هاى خارج از ايران به سکوت کاخ سفيد در برابر انتشار اين مقاله اختصاص پيدا کرده بود. اين خبر که دولت امريکا واکنشى به مقاله مذکور نشان نداده و حتى بر خلاف روال گذشته پس از انتشار اين مقاله تکذيبى از کاخ سفيد منتشر نشده، قابل تامل است.
اما با در نظر گرفتن برخى اظهارات مقامات امريکايى براى از سر گيرى مذاکرات ايران و امريکا در خصوص عراق و ديگر چراغ سبزهايى که هر از چند گاهى واشنگتن با اهدافى خاص به ايران نشان مى دهد، تامل انگيز بودن سکوت کاخ سفيد در برابر اختنصاص بودجه براى خرابکارى در ايران را افزايش مى دهد که البته مى توان از منظر عادى بودن رفتارهاى متناقض دولت امريکا به عنوان يک سياست جا افتاده در برابر کشورهاى منطقه، به آن نگريست.
رايان کروکر، سفير واشنگتن در بغداد، روز دوشنبه، دهم تير ماه، تاکيد کرد " در براى مذاکرات با ايران درباره‌  اوضاع عراق باز است." آقاى کروکر در گفت و گو با شبکه‌ خبرى سى‌.ان.ان گفت که قصد دارد گفت ‌و گوهاى بيشترى با مقامات ايرانى تحت شرايطى خاص را داشته باشد.
به نظر مى رسد وى از جانب خود و نه بعنوان موضع ايالات متحده امريکا خواستار ادامه مذاکرات شده و در بيان اين اظهارات بر اهميت داشتن هدف و نه صرف وجود جلسه ديگرى براى مذاکرات دو کشور، صحه گذاشته است.
 سفير واشنگتن در عراق در بخش ديگرى از اظهارات خود به کاسته شدن ميزان نفوذ ايران در عراق اشاره کرد و در خصوص تلاش‌هاى آمريکا براى انجام عمليات‌هاى خرابکارانه و سرى در ايران گفت:" مى‌توانم بگويم که نيروهاى آمريکايى درطول مرز عراق با ايران، جنوب يا هر جاى ديگرى عملياتى انجام نمى‌دهند."
از سوى ديگر کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه امريکا، روز دوشنبه دهم تير ماه، در سفرى که به پکن داشت، تاکيد کرد" ما به همراه شرکايمان در روسيه، آلمان، انگليس و فرانسه پيشنهاداتى تمام عيار را به ايران ارائه کرديم که واقعا کمک خواهد کرد ايران به جامعه بين المللى ملحق شود. اين در صورتى است که آنها فعاليت‌هاى مربوط به غنى سازى و باز فرآورى اورانيوم را مطابق با قطعنامه‌هاى مختلف شوراى امنيت تعليق کنند. ما اميدواريم که چنين کارى انجام دهند. "
اين ابراز تمايل براى ادامه مذاکرات تحت شرايطى خاص گر چه هنوز بعنوان موضع رسمى ايالات متحده امريکا اعلام نشده، اما در کنار ابراز اميدوارى خانم رايس نسبت به پذيرش بسته پيشنهادى 1+5 از سوى ايران، گواه نرمش بيشتر مقامات امريکايى در برابر تهران  طى روزهاى اخير است.
به اين ترتيب جاى اين سوال باقى است که تخصيص بودجه براى خرابکارى در ايران، چه سنخيتى با تلاش براى ادامه مذاکرات، ابراز تمايل براى ايجاد دفتر حافظ منافع در تهران و يا ابراز اميدوارى از همراهى ايران با پيشنهادات 1+5 دارد؟

نظر شما :