از میان ۲۲۲ مطلب

۰۹ تیر ۱۳۸۷ | ۱۷:۲۶ کد : ۲۱۹۴ اخبار اصلی
برگزیده تولیدات بخش فارسی دیپلماسی ایرانی در خرداد۱۳۸۷
از میان ۲۲۲ مطلب
دیپلماسی ایرانی در خرداد ماه 1387 در بخش فارسی موفق به تولید 222 مقاله، مصاحبه و تحلیل درباره مسائل مختلف سیاست خارجی و روابط بین الملل شد.
 
از میان 222 مطلب تولید شده، برگزیده ای به انتخاب سردبیر برای مطالعه پیشنهاد می شود.
 
 
مجید یوسفی: دکتر فواد روحانی، کارشناس ايرانی و از شخصيت های موثر در تاسيس سازمان اوپک از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۴ دبيرکلی اين سازمان را نيز بر عهده داشت. آقای روحانی فوریه 2004 در لندن درگذشت.
 
مقاله اختصاصی ایمانوئل والرشتاین، براى ديپلماسى ايرانى: ایمانوئل موریش والرشتاین، استاد سابق دانشگاه های مک گیل کانادا و بینگمتون آمریکا، جامعه شناس و تاریخدان برجسته ای است که نظریه پردازی و نقد اقتصاد سرمایه داری در سطح کلان، با تأثیرپذیری از آراء کارل مارکس و فرناند برودل، تاریخدان فرانسوی، مشغله ذهنی اصلی است.
 
مطابق اسناد، جاستین پرکینز اولین آمریکایی است که در تاریخ به ایران پای گذاشت. در سال ۱۸۵۰ امیر کبیر به حاجی میرزا احمد خان مصلحت گذار ایران در استانبول دستور داد با جورج مارشال وزیر مختار ایالات متحده آمریکا در عثمانی درباره انعقاد قراردادی بین دو دولت وارد مذاکره شود.
 
محمود سریع القلم: ولی رضا نصر محقق برجسته اسلامی، خاورمیانه و به ویژه مکتب شیعه در امریکا است. کتاب " احیای شیعه " نیز یکی دیگر از تحقیقات او است. او در تمام فصول کتاب سعی میکند بی طرفی را حفظ کرده و تمام متغیرهای موجود را برای نشان دادن پیچیدگی موضوعمورد بررسی خود در نظر بگیرد.
 
 دکتر هرمز همایون پور: بسیاری از ایرانی ها با نام گریبایدوف، نماینده روسیه در دربار فتحعلی شاه قاجار، آشنا هستند، زیرا هنوز هم درباره قتل او سخن هایی گوناگون گفته می شود.
 
على موسوى خلخالى: مسعود ادریسی سفیر سابق ایران در لبنان بود. وی پس از پایان دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به تهران بازگشت و اکنون در دفتر مطالعات و تحقیقات وزارت امور خارجه فعالیت می­کند.فرصتی یافتیم تا با وی به گفت و گو بنشینیم و از او درباره اوضاع فعلی لبنان بپرسیم. 
 
آرش مومنيان: با گذر از مرز شمال غرب ایران کیلومترها در دل کوه‌های قفقاز پیش می‌روی جایی که کسی کلامی از زبان فارسی نمی‌داند؛ زبانی که در کیلومترها از سرزمین‌هایی که پشت سر گذاشته‌ای نیز زبان مادری تلقی نمی‌شود. از مرز نوردوز گذشته‌ای و باز از مرز دیگری می‌گذری؛ مرز ساداخلو. روس‌ها و گرجی‌ها، هر دو، گذرنامه و روادیدت را کنترل می‌کنند.
 
مردم آمریکا نیز به مانند دیگر ملت ها فراز و نشیب های زیادی را در دوران دینی و عقیدتی خود گذرانده­اند. از آنجایی که بسیاری از میراث­های فرهنگی ودینی ریشه در انگلیس به عنوان نخستین صاحبان آمریکا دارد، این مسئله در گرایش دینی رئیس جمهورها نیز دیده می شود.
 
 
پروفسور «یوخن هیپلر» نویسنده، روزنامه­نگار، پژوهشگر و استاد دانشگاه در علوم سیاسی و امور خاورمیانه مدتی است که در ایران بسر می­برد. وی برای بررسی اوضاع خاورمیانه و لمس کردن تحولات آن سفرهای متعددی را به منطقه انجام داده است.
 
حسن بنانج: کتاب اسکات مک کللان، مشاور مطبوعاتی بوش و سخنگوی کاخ سفید با عنوان"دورن کاخ سفید بوش و فرهنگ فریب واشنگتن"، مدتى است که به یکی از سوژه های جنجالی در محافل سیاسی و خبری آمریکا تبدیل شده است.

نظر شما :