پيروزى حزب دموکرات مسيحى در بلژيک

۲۲ خرداد ۱۳۸۶ | ۲۱:۴۸ کد : ۲۱۸ اروپا
حزب دموکرات مسيحى بلژيک با شکست دولت راست ميانه توانست حکومت را به دست گيرد. "ايو لترم"رهبر اين حزب با اعلام اينکه به زودى براى ايجاد يک دولت ائتلافى جديد اقدام خواهد کرد گفت که مردم کشورش مسير متفاوتى را مى خواهند و اکنون زمان تغيير است.

حزب دموکرات مسيحى بلژيک در انتخابات سراسرى اين کشور توانست پس از هشت سال توانست دولت راست ميانه را شکست دهد.

 

"ايو لترم"رهبر حزب دموکرات مسيحى بلژيک که نخست وزير آينده اين کشور خواهد بود با اعلام اينکه به زودى براى ايجاد يک دولت ائتلافى جديد اقدام خواهد کرد گفت که مردم کشورش مسير متفاوتى را مى خواهند و اکنون زمان تغيير است.

 

بلژيک کشورى است پادشاهى که توسط پارلمان زير نظر پادشاه اداره مى شود و ميان دو گروه فرانسوى زبان که در شمال اين کشور و شهروندان هلندى زبان در جنوب اين کشور تقسيم شده است. هيچ حزبى به تنهايى نمى تواند شکاف بين اين دو گروه را که از لحاظ زبانى و جغرافيايى متفاوت هستند را پر کند. پادشاه در اين کشور در واقع رئيس کشور است و نخست وزير رياست دولت را در دست دارد.

 

حزب دموکرات مسيحى بلژيک با به دست آوردن 30 کرسى از 150 کرسى پارلمان اين کشور در رده اول قرار دارد اين در حالى است که حزب دولت حاکم با 17کرسى در رديف چهارم اين انتخابات است.

 

نخست وزير بلژيک،‌ورهفستاد ديروز استعفاى خود را تقديم آلبرت دوم کرد،‌ وى که هشت سال رياست دولت بلژيک را در دست داشت در ارتباط با مسائل اجتماعى و سياستهاى تجارى نگرشى ليبرال را دنبال ميکرد.

 

 وى در طول دوره حکومت خود رشد اقتصادى خوبى را براى بلژيکيها به ارمغان آورده و تورم را به خوبى مهار کرده بود اما اين اواخر محبوبيت خود را از دست داده بود. 

 

اين در حالى است که رهبر حزب پيروز انتخابات خواستار تغييرات قانون اساسى است تا بتواند به دولتهاى محلى بلژيک اختيارات بيشترى را اعطا کند.

 

بلژيک با 5/10 ميليون جمعيت سيستم سياسى پيچيده اى دارد تا بتواند تنش ميان احزاب فرانسوى زبان و بلژيکى زبان را به حداقل برساند. بلژيک از معدود کشورهايى است که شرکت در انتخابات در آن اجبارى است.

 

انتخاب دموکراتهاى مسيحى در بلژيک در روابط خارجى اين کشور نيز تاثير گذار خواهد بود و به نظر مى رسد که سد جديدى براى ورود ترکيه به اتحاديه اروپا باشند. نظريات ايو ليترم در خصوص عدم حضور ترکيه در اتحاديه اروپا بسيار مشهور است اين در حالى اسنت که نخست وزير پيشين اين کشور يکى از حاميان حضور ترکيه در اتحاديه اروپا بود.

 

بلژيک 25 کرسى در پارلمان اتحاديه اروپا دارد و يکى از هواداران ناتو و سيستم دفاعى اروپا به شمار مى رود. مقر اصلى ناتو از سال 1966 و اتحاديه اروپا در بروکسل مستقر است.

 


نظر شما :