سربازان استراليايى به خانه بازمى گردند

۱۳ خرداد ۱۳۸۷ | ۲۱:۰۵ کد : ۲۰۴۱ آسیا و آفریقا
استرالیا که جزو اولین کشورهای حاضر در عراق به همراه امریکا بود، به حضور نظامی خود در عراق پایان داد و سربازان این کشور پس از پنج سال به خانه های خود بازگشتند.
سربازان استراليايى به خانه بازمى گردند
استرالیا که جزو اولین کشورهای حاضر در عراق به همراه امریکا بود،  به حضور نظامی خود در عراق پایان دادند و سربازان استرالیایی پس از پنج سال به خانه های خود بازگشتند.
 
توضیح عکس: کوین راد، نخست وزیر استرالیا در کنار سربازان استرالیایی
ارتش استرالیا روز دوشنبه (2 جوون) پرچم خود را از اردوگاه ترنداک در شهر جنوبی طلیل پایین آورد و تمام مسوولیت امنیتی منطقه موطنه و ذی قار را به نیروهای امریکایی سپرد. این درحالی است که بلافاصله پرچم امریکا در این اردوگاه جای پرچم استرالیا را گرفت. دولت عراق امنیت منطقه ذی قار را که منطقه است بی ثبات برعهده گرفته است و ارتش امریکا اعلام آمادگی کرده است که مسوولیت نیروهای استرالیایی را در منطقه برعهده خواهد گرفت.
 
550 سرباز استرالیایی طی هفته آینده عراق را به سمت خانه هایشان ترک خواهند کرد. این درحالی است که همچنان 60 کماندوی نظامی دیگر در این منطقه در تلاشند تا ماموریت خود را به پایان برسانند.  
 
جوئل فیتزیگبون، وزیر دفاع استرالیا با اعلام خبر خروج نیروهای کشورش از عراق گفت که سربازان ما بدون خستگی تلاش کردند تا مطمئن شوند که مردم محلی در جنوب عراق شانس این را داشته باشند شرایط بد رژیم صدام حسین خارج شوند و به عنوان دولت استرالیا، ما از این خدماتی که به این انسان ها داده ابم بسیار خوشحالیم.
 
وزیر دفاع استرالیا همچنین اعلام کرد که نیروهای استرالیایی از زمان حضور در عراق به 33 هزار سرباز عراقی به طور فردی و گروهی آموزش های نظامی لازم را داده اند.
 
کوین راد، نخست وزیر استرالیا که ماه نوامبر گذشته جانشین جان هوارد شد در سخنرانی خود در پارلمان استرالیا گفت که با گذشت زمان، نادرستی دلایل مطرح شده برای مشارکت استرالیا در یورش نظامی به عراق مشخص شد و با وجود تهاجم به عراق، نه تنها مدرکی دال بر ارتباط بین رژیم سابق عراق و تسلیحات کشتار جمعی پیدا نشد، بلکه، خطر حملات تروریستی و بحران انسانی همچنان در عراق باقی است.
 
نخست وزیر استرالیا که از مخالفان سرسخت جنگ عراق و حضور نظامی کشورش در این جنگ است با اشاره به سو استفاده اطلاعات امنیتی درباره روند منتهی به تصمیم گیری به حضور در جنگ عراق ابراز نگرانی کرد و گفت که پیش از آغاز جنگ در زمینه احتمال تشدید و نه کاهش خطر تروریسم، اطلاع رسانی درست و کاملی در کشور انجام نشد. وی همچنین استدلال مبنی بر اینکه هم پیمانی استرالیا با امریکا مجوز مشارکت نظامی استرالیا در حمله به عراق بود را رد کرد. وی اعلام کرد که استرالیا نباید اشتباهی را که یکبار با مشارکت در جنگ عراق مرتکب آن شد تکرار کند. مشارکت در این جنگ صدمات زیادی برای استرالیا در بر داشت که آقای راد یکی از آنها را 2.3 میلیارد دلار هزینه برای کشور است.
 
کوین راد و دولت وی که از حزب کارگر در استرالیا هستند در شعارهای تبلیغاتی خود اعلام کرده بودند که نیروهای استرالیایی را تا اواسط سال 2008 از عراق خارج خواهند کرد.
 
جان هوارد در مصاحبه ای با شبکه خبری استرالیا اعلام کرد که از تصمیم نخست وزیر جدید برای عقب نشینی نیروهای این کشور از عراق بسیار حیرت کرده است. وی گفت که اگر در انتخابات ماه نوامبر پیروز می شد هرگز نیروهای نظامی خود را از عراق فرانمی خواند و نقش آنها را در عراق تغییر می داد تا بتوانند به سربازان عراقی آموزش های لازم را ارائه دهند. البته هزینه های جنگ بسیار بسیار سنگین بود تا حدی که هیچ کس تمایلی به آن نداشت.
 
نخست وزیر سابق استرالیا به چهار دلیل حضور نیروهای استرالیایی در عراق را توجیه می کرد. ممانعت از تکرار حملات تروریستی، جلوگیری از ارسال سلاح های کشتار جمعی توسط عراق به تروریست ها، ممانعت از ارسال سلاح های کشتار جمعی توسط سایر کشورها به تروریست هاو پایان دادن به بحران انسانی در عراق که البته پس از پنج سال حضور نیروهای بیگانه در عراق مشخص شد که عراق سلاح های کشتار جمعی نداشت و امروز بحران انسانی در عراق اگر شدیدتر نشده باشد بهتر نیز نشده است. البته وی در سخنرانی خود این سوال را مطرح کرد که آیا جلوی حملات تروریستی گرفته شده است؟ و خود پاسخ می دهد که خیر، بمب گذاری قطار مادرید گواهی بر ادامه این روند در جهان است. آیا ارتباطی بین رژیم سابق عراق و سلاح های کشتار جمعی وجود داشت؟ خیر.
 
در ماه ژانویه استفان اسمیت، وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد که روابط استرالیا و امریکا همچنان به عنوان ستون فقرات امنیتی استرالیا استوار باقی خواهد ماند. عقب نشینی نیروهای استرالیایی از عراق به معنی پایان دادن به روابط طولانی مدت دو کشور و هم پیمانی استرالیا با امریکا نیست و از نظر من این روابط سال های طولانی ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد که مقامات کشورها تغییر می کنند، دولت ها عوض می شوند اما بنیاد روابط بین استرالیا و امریکا همچنان پابرجا باقی خواهد ماند.
 
حدود هزار نیروی استرالیایی همچنان در عراق باقی خواهند ماند که البته نقشی نظامی نخواهند داشت. ماموریت این افراد تامین امنیت دیپلمات ها، پاسداری و نظارت بر ناوها و کنترل و هدایت عملیات های حسابگرانه خواهد بود.
 
به گزارش بی بی سی دو تن از سربازان استرالیایی طی این پنج سال جان خود را در عراق از دست دادند.

نظر شما :