دولت و ملت ایران مقتدرانه در کنار حزب الله ایستاده‌اند

پیام واضح سفر قالیباف به بیروت

۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۸۸۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
میثم رضازاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حضور قالیباف در میان ویرانه‌های عروس خاورمیانه که این روزها شاید سخت‌ترین اوقات خود را می‌گذراند، معنایی بزرگ دارد. معنایی با این مضمون که این بار نه فقط مقامات سیاسی دولتی، بلکه نماینده‌ی مردم ایران به نمایندگی از ملت برای همدردی و اعلام حمایت قاطعانه از حزب‌الله وسط میدان حاضر شده است. به ویژه که شیوه‌ی ورود قالیباف و فرود آمدن او در فرودگاه پرماجرای این روزهای بیروت، باعث شد این سفر پرستیژ بالایی برای کشورمان به ارمغان بیاورد.
پیام واضح سفر قالیباف به بیروت

نویسنده: میثم رضازاده

دیپلماسی ایرانی: در حالی که بازوهای رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاش بودند با استفاده از فرصت ایجاد شده پس از شهادت سید حسن نصرالله شکافی بین ایران و لبنان ایجاد کنند، اقدامات به موقع مقامات ایرانی به ویژه سفر رئیس مجلس به بیرون این پیام روشن مخابره کرد که پیوند ایران و لبنان ناگسستنی است. 

روز شنبه رئیس مجلس ایران، محمدباقر قالیباف، به بیروت پایتخت لبنان سفر کرد که دو هفته تحت حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی قرار دارد و در عین حال برخی از بزرگترین و محبوب‌ترین رهبران خود را نیز از دست داده است.

قالیباف دیدار از لبنان را بین دو سفر حائز اهمیت خود – یعنی تاجیکستان و ژنو – گنجاند تا ثابت کند دیپلماسی پارلمانی ایران چقدر برای محور مقاومت و حزب‌الله لبنان ارزش قائل است و پیوندهای محکم اعتقادی، تاریخی و راهبردی بین دو کشور چقدر قوی است. قوی‌تر از آنچه جنگ رسانه‌ای – روانی دشمن بتواند خدشه‌ای به آن وارد کند.

در دو هفتۀ گذشته و پس از شهادت سید حسن نصرالله، انتشار عمدی اخبار دروغ و ضداطلاعاتی مبنی بر خیانت ایران به حزب‌الله یا رها کردن و تنها گذاشتن محور مقاومت توسط مقامات تهران، اذهان مخاطبان را به شدت هم ریخته بود.

این بازی رسانه‌ای آن هم پس از شوک بزرگ از دست دادن وزنۀ مهمی همچون سید حسن نصرالله، می‌توانست وفاق و همدلی بین مردم ایران و لبنان را خدشه دار و سوء‌ظن‌هایی ایجاد کند. در حالی که بازوهای رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاش بودند با استفاده از این حربه اهداف جنگ روانی خود را اجرا کنند، نخستین اقدامی که این بازی رسانه‌ای کثیف رژیم صهیونیستی را نخ نما و بی اعتبار کرد، نماز جمعۀ نصر رهبر معظم انقلاب بود.

حضرت آیه‌الله خامنه‌ای در این جمعۀ تاریخی در حالی که چشم ملت‌ها به ایشان دوخته شده بود با اقتدار و شجاعتی قابل تحسین به تمامی دلبستگان به آرمان قدس و رزمندگان محور مقاومت یادآوری کردند که جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در صف اول کنار حزب الله ایستاده است.

در گام بعدی سفر وزیر امور خارجۀ ایران عباس عراقچی به بیروت، آن هم در ملتهب‌ترین روزهای جنگ بسیار قابل توجه بود. پس اینکه بالاترین مقام سیاسی و معنوی در ایران همبستگی خود را با رخدادهای بیروت اعلام کرد، سفر وزیر خارجه به منطقه نیز پیام واضح و روشنی داشت مبنی بر اینکه ایران با تمام توان دیپلماتیک خود در کنار لبنان و حزب‌الله ایستاده است. عراقچی خواهان آتش‌بس در بیروت شد و در ادامه هم با انجام قعالیت‌های دیپلماتیک متعدد به خصوص نگارش نامه‌های جداگانه به نهادهای بین‌المللی متعدد، خواهان توجه جهان به وضعیت مردم در لبنان شده است.

اما تصویری که این روزها در شبکه‌های اجتماعی عرب زبان به شدت با استقبال کاربران رو به رو شده و در سایر رسانه‌های خارجی و کشور خودمان نیز موجی جدید ایجاد کرده، پرواز محمدباقر قالیباف رئیس پارلمان ایران در به سمت بیروت است. 

حضور قالیباف در میان ویرانه‌های عروس خاورمیانه که این روزها شاید سخت‌ترین اوقات خود را می‌گذراند، معنایی بزرگ دارد. معنایی با این مضمون که این بار نه فقط مقامات سیاسی دولتی، بلکه نماینده‌ی مردم ایران به نمایندگی از ملت برای همدردی و اعلام حمایت قاطعانه از حزب‌الله وسط میدان حاضر شده است. به ویژه که شیوه‌ی ورود قالیباف و فرود آمدن او در فرودگاه پرماجرای این روزهای بیروت، باعث شد این سفر پرستیژ بالایی برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

گفت‌وگو و دیدار قالیباف با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، و همچنین نبیه بری، رهبر جنبش امل، نیز بسیار سازنده بود. تأکید بر لزوم رسیدن هرچه سریع‌تر به آتش‌بس در لبنان مهمترین نتیجۀ این گفت‌وگوها بود. رئیس مجلس کشورمان تاکید کرد که ایران از هر تصمیمی که دولت لبنان بگیرد حمایت می‌کند و در عین حال مقتدرانه در کنار مردم لبنان ایستاده است. همچنین تأکید بر ادامۀ حمایت‌های همه جانبه از حزب الله نیز مورد تأکید وی بود.

می‌توان گفت موضع‌گیری به موقع و صریح مقامات کشورمان در لایه‌های مختلف قدرت، باعث شد که رژیم صهیونیستی و سایر حامیان او در اجرای نقشۀ خود برای ایجاد فاصله بین تهران و حزب‌الله لبنان با غافلگیری و شوک رو به رو شوند. مقاومت هرگز قائم به فرد نبوده است که با بودن یا نبودن افراد (هرچند عزیز و بزرگ) متلاشی شود. مقاومت بر پایۀ فرهنگ شیعه و اعتقاد به مکتب امام حسین علیه‌السلام راه خود را باز می‌کند و تا پیروزی و احقاق حق، مبارزه را ادامه می‌دهد.

کلید واژه ها: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس رئیس مجلس شورای اسلامی ایران جنگ لبنان حمله اسرائیل به لبنان ترور سید حسن نصرالله شهادت سید حسن نصرالله ایران و لبنان لبنان و اسرائیل حزب الله و اسرائیل ایران و لبنان و اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :