چرا لشکرکشی به مرزهای شمالی برای اسرائیل سخت است

باتلاق لبنان برای نتانیاهو

۱۴ مهر ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۸۵۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
محمدرضا لشینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: لبنان کشوری است که از طریق سوریه و عراق به ایران و محور مقاومت متصل می شود و هرگز همچون غزه محصور نیست، پس نه تنها طی چهار دهه ی اخیر از تسلیحات کاربردی تر بهره مند بوده است، بلکه در زمان یک درگیری همه جانبه ی احتمالی نیز دست بازتری برای تأمین تسلیحات خواهد داشت.
باتلاق لبنان برای نتانیاهو

نویسنده: محمدرضا لشینی، کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران

دیپلماسی ایرانی: در روزهای اخیر و به خصوص پس از انفجار پیجرهای برخی از اعضای حزب الله لبنان، این پرسش از جانب خیلی از افراد مطرح شده است که، آیا نتانیاهو قصد حمله همه جانبه به جنوب لبنان را دارد؟ در این جا تلاش داریم که این پرسش را بررسی کنیم و ببینیم که، آیا توانایی حزب الله به قدری است که مانع توسعه طلبی غیر قابل وصف نتانیاهو و اشغال جنوب لبنان شود یا خیر؟

حزب الله لبنان به عبارتی قدیمی ترین نیروی جبهه ی مقاومت پس از انقلاب اسلامی ایران است و به نوعی با تجربه ترین آن هاست؛ تجربه ی درگیری های متعدد با ارتش رژیم صهیونسیتی و آنالیز مو به مو در طول سالیان فعالیت، موجب شده است که کاملاً آب دیده و سرما و گرما چشیده شود.

نبرد در کنار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در سال هایی که این کشور درگیر جنگ داخلی و داعش بود، موجب شد تا حزب الله بیشتر توان خود را محک بزند.

جمعیت جنوب لبنان عمدتاً شیعیان هستند که تاریخچه ی رابطه ی آنها با ایران، به زمان صفویه باز می گردد. شیخ بهایی دانشمند و شاعر پرآوازه، در کودکی از جبل عامل لبنان به ایران کوچ کرده بود و خاندان معروف سادات صدر که شخصیت های مهمی در بین علمای شیعه و رهبران سیاسی، از میان آنان سر برآوردند نیز، اصالتی لبنانی دارند که کوچشان به عراق و ایران به زمان صفویه باز می گردد.

لبنان کشوری است که از طریق سوریه و عراق به ایران و محور مقاومت متصل می شود و هرگز همچون غزه محصور نیست، پس نه تنها طی چهار دهه ی اخیر از تسلیحات کاربردی تر بهره مند بوده است، بلکه در زمان یک درگیری همه جانبه ی احتمالی نیز دست بازتری برای تأمین تسلیحات خواهد داشت.

این ها همه امتیازاتی هستند که حماس هرگز از آنها بهره مند نبوده است. حماس با نفرات محدود و مرزهای بسته، با تسلیحات عمدتاً دست ساز بدون آموزش حرفه ای جنگیده است، در صورتی که حزب الله زرادخانه ای قابل توجه از انواع راکت‌های ضد زرهی و موشک های زمین به زمین کوتاه برد انبار شده در سیلوها دارد که نیازی به برد آنچنان زیادی ندارند و به راحتی به خاک رژیم صهیونسیتی می رسند.

در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده، شاهد کیفیت بالای تجهیزات انفرادی سربازان حزب الله همچون جلیقه ضد گلوله و کلاه بالستیک هستیم، که آسیب ها و تلفات را در هنگام درگیری احتمالی تا حد زیادی کاهش خواهند داد.

به تازگی تصاویری از پایگاه های زیرزمینی موشکی حزب الله، نیز منتشر شده بود که نشان از برنامه ریزی بلند مدت آن ها برای چنین روزهایی داشته است. همچنین حزب الله دارای یک فرماندهی و رأس منسجم و کاریزماتیک است.

بنابراین لشکرکشی زمینی به جنوب لبنان، دقیقا همان چیزی است که حزب الله لبنان از سالها پیش خودش را برای آن آماده کرده است.

اما نقطه ضعف اصلی حزب الله حملات هوایی دشمن است، که البته با قراردادن پایگاه ها در زیرزمین و استفاده از سامانه های پدافندی ساخت ایران و سامانه های اهدایی از طرف دولت سوریه که عمدتاً از تکنولوژی روسیه بهره می برند، توانسته اند از تلفات حملات هوایی بکاهند. این در حالی است که حماس عملاً هیچ پدافندی برای دفاع از آسمانش نداشت.

در نتیجه پیش بینی می شود که اگر نتانیاهو بخواهد لشکرکشی همه جانبه ای را علیه جبهه مقاومت در لبنان آغاز کند، وارد قمار بزرگی خواهد شد، پس به حملات هوایی محدودتر از آنچه در غزه انجام می دهد، به جنوب لبنان بسنده خواهد کرد تا در باتلاقی چندین برابر بزرگتر گرفتار نشود.

کلید واژه ها: لبنان حزب الله لبنان اسرائیل حمله اسرائیل به لبنان جنگ لبنان محمدرضا لشینی


( ۱ )

نظر شما :